416 läst ·
8 svar
416 läst
8 svar
Köp av begagnad Fronius Inverter
Hej.
Jag har sedan 2017 ca 5kw solceller på mitt tak anslutna till en Fronius Symo 5.0. I januari 2026 började anläggningen trilla offline lite då och då till att i februari helt tappa uppkoppling mot solarweb. Efter lite felsökning stod det klart att det var Datamanagern som slutat fungera men att anläggningen fortfarande levererade som den skulle. Det visar sig att en ny Datamanger kostar ca 3000:- + installation. Så med tanke på att min anläggning är ganska liten och nästan 10 år gammal så beslutade jag mig för att låta det hela bero och nöja mig med att se hur mycket jag sålt till EON. Lite surt ändå när effektavgifterna stod för dörren. Jag har en Fronius Smart meter som jag tappat kontakten med när Datamanagern slutade fungera.
Sen hittade jag en begagnad Symo 10.0 på Blocket för 500:- som jag köpte för att återvinna Datamanagern. Det visade sig vara en väldigt omständig process att göra något så enkelt som att byta ut ett trasigt kort. Att installera kortet var enkelt, att få det tillagt i Fronius solarweb var en utmaning. Är det någon annan som haft liknande utmaningar? Det verkar som att Fronius inte vill ha en marknad för begagnade komponenter!
Jag har sedan 2017 ca 5kw solceller på mitt tak anslutna till en Fronius Symo 5.0. I januari 2026 började anläggningen trilla offline lite då och då till att i februari helt tappa uppkoppling mot solarweb. Efter lite felsökning stod det klart att det var Datamanagern som slutat fungera men att anläggningen fortfarande levererade som den skulle. Det visar sig att en ny Datamanger kostar ca 3000:- + installation. Så med tanke på att min anläggning är ganska liten och nästan 10 år gammal så beslutade jag mig för att låta det hela bero och nöja mig med att se hur mycket jag sålt till EON. Lite surt ändå när effektavgifterna stod för dörren. Jag har en Fronius Smart meter som jag tappat kontakten med när Datamanagern slutade fungera.
Sen hittade jag en begagnad Symo 10.0 på Blocket för 500:- som jag köpte för att återvinna Datamanagern. Det visade sig vara en väldigt omständig process att göra något så enkelt som att byta ut ett trasigt kort. Att installera kortet var enkelt, att få det tillagt i Fronius solarweb var en utmaning. Är det någon annan som haft liknande utmaningar? Det verkar som att Fronius inte vill ha en marknad för begagnade komponenter!
Rent teoretiskt skulle du ju kunna köra på 10kw växelriktaren också. Men då behöver du koppla om mer.P Pellebabba skrev:Hej.
Kan det vara så att den gamla ägaren glömt radera kortet från sitt solarwebb-konto?
Eller var tar det stopp?
Det tar stopp på flera sätt. Det går inte att "ta bort" en komponent i solarweb, den går att ta bort från visning. Fronius behåller kontrollen över vad som tillhör vilket konto. Det slutade i att säljaren fick "byta ägare" till mig. Det intressanta var att den Datamanger jag satte in i mitt system rapporterade till säljarens konto, med min inverter, trots byte av namn etc. Nu har jag två anläggningar på mitt konto, min gamla med alla komponenter men offline pga trasig Datamanger. Och den "övertagna" med säljarens komponenter + min Inverter. Säljaren hade ingen Smart meter så den ville jag flytta in på den "övertagna" anläggning men då nekade Fronius att lämna ut lösenordet till min nya Datamangers serviceläge för att jag är en privatperson. Det är ett unikt lösenord för endast min Datamanger så det verkar vara någon principiell anledning. Jag tog mig runt detta genom att göra en Factory default på Datamanagern och kunde välja ett eget lösenord.K knightjocke skrev:
För att röra till det ännu mer, nu visas min (samma) produktion i översikten för mina två anläggningar, trots att den ena är offline.
Inte alls bra. Man tycker att den gamla ägaren skulle kunna kasta ut serienumret från sin portal/anläggning och att den sen är fri.P Pellebabba skrev:Det tar stopp på flera sätt. Det går inte att "ta bort" en komponent i solarweb, den går att ta bort från visning. Fronius behåller kontrollen över vad som tillhör vilket konto. Det slutade i att säljaren fick "byta ägare" till mig. Det intressanta var att den Datamanger jag satte in i mitt system rapporterade till säljarens konto, med min inverter, trots byte av namn etc. Nu har jag två anläggningar på mitt konto, min gamla med alla komponenter men offline pga trasig Datamanger. Och den "övertagna" med säljarens komponenter + min Inverter. Säljaren hade ingen Smart meter så den ville jag flytta in på den "övertagna" anläggning men då nekade Fronius att lämna ut lösenordet till min nya Datamangers serviceläge för att jag är en privatperson. Det är ett unikt lösenord för endast min Datamanger så det verkar vara någon principiell anledning. Jag tog mig runt detta genom att göra en Factory default på Datamanagern och kunde välja ett eget lösenord.
För att röra till det ännu mer, nu visas min (samma) produktion i översikten för mina två anläggningar, trots att den ena är offline.
Det hade varit mest rätt. Så summa summarum är att man inte ska köpa en begagnad Fronius. Tråkigt
Ja, det tråkiga är ju Fronius sätt att förhålla sig till begagnade komponenter. Det ligger ganska många begagnade Fronius inverters ute till försäljning. Fronius är ju verkligen stora internationellt på detta så det är lite förvånande att dom inte värnar mer om sin community.
Jag
M merbanan skrev:
Jag har HA som håller koll på anläggningen. Men det kräver en fungerande data manager. Eftersom det inte går att byta ut en trasig komponent med en begagnad så är det den "övertagna anläggningen" som visas.M merbanan skrev:
Det är så klart olika lösningar för olika fabrikat. Fronius Symo har ett instickskort, data manager som hanterar anslutningen till det lokala nätverket och internet. Om det är en Symo du har så sitter det en data manager i den.M merbanan skrev:
Klicka här för att svara