26 597 läst ·
25 svar
27k läst
25 svar
Köp av begagnad äldre kompressor
En fungerande 40 år gammal Atlas går 40 år till, se bara till att den har ett bra luftfilter och får lite olja ibland. Bygg gärna ett luftintag utifrån så att den slipper den dammiga verkstadsluften om du blästrar och slipar.
Medlem
· Kronoberg
· 28 inlägg
Köpte mig en gammal Atlas för några år sedan. Tidigt 70-tal tror jag. I med ny olja och rensade ur tanken från gammal rost och skit. Gått ganska hårt bitvis med att blästra bilar osv. Enda jag fick byta är motorn, inte pga fel, utan att jag tappade den i golvet, eller rättare sagt i koffertluckan på min BMW. Ena lagerläget sprack och jag fick köpa en ny.
Duabhusets grejor brukar gå att hitta reservdelar till också om man anstränger sig lite. De är ju sällan ensamma om att just ha den modellen, även om den inte heter likadant som andras så sitter det samma grejor i.
Duabhusets grejor brukar gå att hitta reservdelar till också om man anstränger sig lite. De är ju sällan ensamma om att just ha den modellen, även om den inte heter likadant som andras så sitter det samma grejor i.
Duger denna som en bra hobbykompressor att driva en stor muttermaskin t.ex?
Kompressortyp
FAD (1) vid normalt arbetstryck och 1 500 varv/min
FAD (1) vid normalt arbetstryck och 1 800 varv/min
Maximalt arbetstryck
Installerad rekommenderad effekt
Ljudnivå (2)
l/s
bar
kW
dB(A)
LFx-1,5
2,07
2,39
10
1,10
64
Kompressortyp
FAD (1) vid normalt arbetstryck och 1 500 varv/min
FAD (1) vid normalt arbetstryck och 1 800 varv/min
Maximalt arbetstryck
Installerad rekommenderad effekt
Ljudnivå (2)
l/s
bar
kW
dB(A)
LFx-1,5
2,07
2,39
10
1,10
64
Redigerat:
Duger denna som en bra hobby kompressor för att driva muttermaskin t.ex?
Redigerat:
Vill man ha en lagom stor verkstads-modell ,kan jag rekomendera Atlas Copcos KE6, tvåcylindrig gammal hederlig pjäs med grym kvalité. Effekt på motorn brukar va 7.5kw . Tankvolymen brukar ligga på 200-300lit Man kan hitta en sån maskin för ca 5000:-
Detta låter som en väldigt liten kompressor. Står inget om tankvolym, men visst skall den klara en mutterdragare och ett par drag om bara volymen finns där. Men den lär ha sin gräns vid typ dyckertpicka och mutterdragare, den räcker inte till för slimaskiner och liknande, knappt ens sprutmålning.Suhagg skrev:
--- Mats ---
Ja den kanske var i minsta laget.Mats Bengtsson skrev:Detta låter som en väldigt liten kompressor. Står inget om tankvolym, men visst skall den klara en mutterdragare och ett par drag om bara volymen finns där. Men den lär ha sin gräns vid typ dyckertpicka och mutterdragare, den räcker inte till för slimaskiner och liknande, knappt ens sprutmålning.
--- Mats ---
Vad är det för liter/sek man ska kika efter för att det ska vara något att ha?
Allt beror på vad man skall använda den till. För en dyckerpistol räcker det med lite luft i tanken. För en mutterdragare som inte skall dra mångs muttrar räcker det med lite mer tank. Med andra verktyg kommer man till just som du säger, behovet att tillverka luft snabbt nog för att de skall hållas igång så mycket man behöver dem. Biltema har gjort en rätt bra tabell som ger en bild över detta.Suhagg skrev:
Tabellen är inte en sanning, men en god bild. I verkligheten beror det på vilka verktyg du köper, och hur stora saker du använder dem på. Själv har jag en 50 liters tank, som gör att jag kan sprutmåla lite grand, trots at jag har en relativt liten kompressor (2.5 HP), men slipmaskiner har den inte en chans med.
--- Mats ---
Mats Bengtsson skrev:Allt beror på vad man skall använda den till. För en dyckerpistol räcker det med lite luft i tanken. För en mutterdragare som inte skall dra mångs muttrar räcker det med lite mer tank. Med andra verktyg kommer man till just som du säger, behovet att tillverka luft snabbt nog för att de skall hållas igång så mycket man behöver dem. Biltema har gjort en rätt bra tabell som ger en bild över detta.
Tabellen är inte en sanning, men en god bild. I verkligheten beror det på vilka verktyg du köper, och hur stora saker du använder dem på. Själv har jag en 50 liters tank, som gör att jag kan sprutmåla lite grand, trots at jag har en relativt liten kompressor (2.5 HP), men slipmaskiner har den inte en chans med.
--- Mats ---
Hade tänkt hålla mig över detta i spec för att ha något som funkar till det mesta
och enligt tabellen så ligger det väl rätt så rätt.

Jo, det är nog en rätt lagom storlek för det mesta utom intensiv blästring/slipning. Den går att komplettera med en slavtank om nödvändigt, så att satsa större innan man vet vad man behöver kan vara onödigt. Slipa såga satsar jag dessutom på att göra med elektriska apparater. En sak man annars kan kolla vilken luftmängd apparaten lämnar vid ett rimligt tryck, typ 6 bar. Det brukar visa skillnaden på bra och dåliga maskiner med ungefär samma styrka på pappret (och är lägre än fri avgiven luftmängd), samt ger en indikation om hur stor maskin den kan driva lite mer kontinuerligt (fram tills den blir för varm).Suhagg skrev:
--- Mats ---
Klicka här för att svara