Hej

Hoppas jag valde rätt forum :). Jag har ett fritids där jag har problem med fukt i grund samt lukter. Har undersökt allt som finns vad gäller avfuktare men lutar nu starkt åt att konvertera krypgrund till platta. Ett stort jobb som jag trots allt borde kunna göra bulk av själv så huset endast är på 63m2.

Finns det någon där ute som gettt sig på detta äventyr och hur lär man tänka kring gjutningen när bjälklaget idag ligger ovanpå muren? Det innebär ju att jag inte kommer kunna gjuta hela väggen upp till golv.

Bifogar bild och tar gärna åsikter och feedback kring detta, generellt och specifikt. Vad gäller metod tänker jag mig den som verkar vara mest använd med uppbyggnad med cellplast sedan platta runt 10cm.

Ha det fint!

• Ritning av byggnadsdetaljer för grundkonstruktion med isolering, bjälklag och vägg, fokus på byggnadsdelar som diskuterar avfuktning och platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej.
Spännande projekt. Lite svårt att förstå hur dock.

Spontant så borde väl en bra markfolie vara den enklaste lösningen eller? Om du sen inte vill ha en krypgrund, så kan du ju lägga en markduk, sen fylla upp med isoleringsmaterial, typ glasstenar eller EPS eller liknande.

En betongplatta har ju ingen funktion i sig, den släpper igenom fukt och om du inte behöver bärigheten så kostar det bara en massa pengar. En platta av betong måste ju också skyddas från fukt av isolering eller plast. Annars kommer den att bli fuktig och du får samma problem. Fukt vandrar alltid.

En krypgrund har en hel del fördelar, om man får ordning på fukten tycker jag. Man kan lägga rör, dra el och liknande, inspektera samt renovera underifrån mm. Man byggde krypgrund av en anledning.

Om du sen har en gjuten platta som huset står på och krypgrund som var ganska vanligt på 70 talet, så kan man lösa det på annat sätt. Men jag förstår det som att du har öppet bjälklag.

Om du har bjälklag i grunden, och eventuellt en plast under golvet eller liknande så måste ju balkarna kunna torkas ut och andas. Att lägga en vått lager med betong precis bredvid kommer ju öka din fukthalt i konstruktionen avsevärt.

Klassiska fukt i grund frågor:
Har du haft nån firma där och tittat? Hur vet du att det är fuktproblem? Håller balkarna på att ruttna? Svamptillväxt? Doft? Har du bytt till bergvärme/pump?

Redigerat:
Biggle Biggle skrev:
hej.
Spännande projekt. Lite svårt att förstå hur dock.

Spontant så borde väl en bra markfolie vara den enklaste lösningen eller? Om du sen inte vill ha en krypgrund, så kan du ju lägga en markduk, sen fylla upp med isoleringsmaterial, typ glasstenar eller EPS eller liknande.

En platta av betong måste ju också skyddas från fukt av isolering eller plast. Annars kommer den att bli fuktig och du får samma problem. Fukt vandrar alltid.

En fungerande krypgrund skall inte behöva någon mekanisk ventilation, men det beror så klart på huset, miljön och en massa andra faktorer.

Skriv gärna lite mer om problemet och din lösning så hjälper vi till :)
Hej, tack för svar. Jag har gärna en krypgrund om den kom utan problem 😀. Det är därför jag kikar på en mer permanent lösning som jag vet ett den en del har testat. Marklund/plast plus avfuktare som ska stå och dra el känns som en kompromiss där jag även riskerar. Då samma problem snart igen. Har även tryckt virke i blindbottenbrödor som håller uppe blindbotten och so. Har lite påväxt. Jag misstänker öven detta för viss lukt.

Har du funderat på varmgrund?

useless useless skrev:
Har du funderat på varmgrund?
Har kikat på det men vet inte riktigt hur en konvertering skulle se ut

R Robert N skrev:
Har kikat på det men vet inte riktigt hur en konvertering skulle se ut
Man river bort bjälklaget, jämnar till marken, isolerar marken och insidan av muren och bygger ett nytt oisolerat bjälklag.
https://www.isover.se/konstruktion/gb09-varmgrund

Som sagt var så tillför inte en betongplatta särskilt mycket. Det blir ju bara en dyr och komplicerad utfyllnad som man lika gärna kan göra med hasopor, lecakulor, eller nåt liknande.

• Gilla
Biggle
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man river bort bjälklaget, jämnar till marken, isolerar marken och insidan av muren och bygger ett nytt oisolerat bjälklag.
[länk]

Som sagt var så tillför inte en betongplatta särskilt mycket. Det blir ju bara en dyr och komplicerad utfyllnad som man lika gärna kan göra med hasopor, lecakulor, eller nå
useless useless skrev:
[länk]

Som sagt var så tillför inte en betongplatta särskilt mycket. Det blir ju bara en dyr och komplicerad utfyllnad som man lika gärna kan göra med hasopor, lecakulor, eller nåt liknande.
Tack! Intressant. Varför behöver man bygga ett nytt bjälklag?

R Robert N skrev:
Nu ser jag en svaghet i konstruktionen av mitt hus. Då hel bjälklaget ligger ovanpå muren skulle det innebära att syllkonstruktonen skulle ligga helt oisolerad mot utsidan så man tar bort existerande isolering mellan bjälkarna.

R Robert N skrev:
Nu ser jag en svaghet i konstruktionen av mitt hus. Då hel bjälklaget ligger ovanpå muren skulle det innebära att syllkonstruktonen skulle ligga helt oisolerad mot utsidan så man tar bort existerande isolering mellan bjälkarna.

• Byggnadsritning som visar detalj av en huskonstruktion med bjälkar, altangolv och hängseljärn. Isolering mellan bjälkar framhävd.
    Skapa konto
R Robert N skrev:
Det kanske man inte behöver om det är i gott skick och uppfyller kraven. Men man behöver riva bort golv och isolering. Och ditt bjälklag innehöll väl tryckimpregnerade brädor, så då är det lika bra att ta bort allt.

R Robert N skrev:
Hej, tack för svar. Jag har gärna en krypgrund om den kom utan problem 😀. Det är därför jag kikar på en mer permanent lösning som jag vet ett den en del har testat. Marklund/plast plus avfuktare som ska stå och dra el känns som en kompromiss där jag även riskerar. Då samma problem snart igen. Har även tryckt virke i blindbottenbrödor som håller uppe blindbotten och so. Har lite påväxt. Jag misstänker öven detta för viss lukt.
Jag tror man skall analysera det hela lite mer innan du börjar med ett så pass stort ingrepp. Om jag förstår dig rätt tänker du riva upp golvet, ta bort isolering mellan balkarna, lägga isolering på mark, gjuta uppifrån till balkarnas kant... Känns oerhört komplicerat och inte alls som om det kommer lösa speciellt mycket problem.

Först får vi fundera på varifrån och varför det blir så fuktigt. Om fukten kommerunderifrån så borde en markfolie fungera ypperligt. Då kommer det inte in någon fukt, och grunden kan fortfarande andas genom grundens väggarna. Fördel är att du inte behöver ta bort golv mm i huset, samt det är förhållandevis enkelt och billigt att göra.

Om det är tunt med jord så kanske du kan gräva ur grunden lite och komma ner till berg? Oavsätt är en bra plan att dränera runt huset, så att inte regnvatten mm sipprar in under grunden och hamnar i din krypgrund.

Det borde inte behövas några fläktar eller avfuktare om du har ett par bra ventilationsöppningar som du kan stänga när det behövs och marken är tät.

Sen vet jag inte riktigt hur ditt bjälklag ser ut, men om virket inte är röttet brukar det vara bra att inte pilla allt för mycket. Öppna allt inifrån och isolera om kan man ju göra oavsett. Och en markfolie kan du lämna på plats om du skulle vilja fylla utrymmet med isolering.

Tycker du har en ganska vanlig konstruktion som med en väl dränerad grund borde kunna fungera väl.

ps.
Köp en temperaturmätare med fuktmätning på typ Kjell och Co och mät hur många % du faktiskt har. Det kan vara lite svårt att veta innan man har siffror..

• Gilla
useless
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Jag tror man skall analysera det hela lite mer innan du börjar med ett så pass stort ingrepp. Om jag förstår dig rätt tänker du riva upp golvet, ta bort isolering mellan balkarna, lägga isolering på mark, gjuta uppifrån till balkarnas kant... Känns oerhört komplicerat och inte alls som om det kommer lösa speciellt mycket problem.

Först får vi fundera på varifrån och varför det blir så fuktigt. Om fukten kommerunderifrån så borde en markfolie fungera ypperligt. Då kommer det inte in någon fukt, och grunden kan fortfarande andas genom grundens väggarna. Fördel är att du inte behöver ta bort golv mm i huset, samt det är förhållandevis enkelt och billigt att göra.

Om det är tunt med jord så kanske du kan gräva ur grunden lite och komma ner till berg? Oavsätt är en bra plan att dränera runt huset, så att inte regnvatten mm sipprar in under grunden och hamnar i din krypgrund.

Det borde inte behövas några fläktar eller avfuktare om du har ett par bra ventilationsöppningar som du kan stänga när det behövs och marken är tät.

Sen vet jag inte riktigt hur ditt bjälklag ser ut, men om virket inte är röttet brukar det vara bra att inte pilla allt för mycket. Öppna allt inifrån och isolera om kan man ju göra oavsett. Och en markfolie kan du lämna på plats om du skulle vilja fylla utrymmet med isolering.

Tycker du har en ganska vanlig konstruktion som med en väl dränerad grund borde kunna fungera väl.

ps.
Köp en temperaturmätare med fuktmätning på typ Kjell och Co och mät hur många % du faktiskt har. Det kan vara lite svårt att veta innan man har siffror..
Hej tack för bra svar. Jag har redan fuktmätare på tre ställen och allt som oftast ligger det ovan gränsvärden. Jag har ju också tryckt virke i grund och vad gäller syll är. behandling oklar. Absolut plasta och byta dåligt virke. Men den mest fukten kommer ju utifrån och kyls av av marken så plats löser juni te allt. Krypgundens akilleshäl. Här är en bild på hur det ser ut under.

• Krypgrund med fuktproblem syns med oisolerade stenar och träbjälkar.
    Skapa konto
useless useless skrev:
Det kanske man inte behöver om det är i gott skick och uppfyller kraven. Men man behöver riva bort golv och isolering. Och ditt bjälklag innehöll väl tryckimpregnerade brädor, så då är det lika bra att ta bort allt.
Sant vill ha bort brädorna men också inte bygga ännu en dålig låsning som snart har samma problem 😀. Det som jag tycker är bra är att stugan är en gammal byggsats där innerväggar inte är bärande så borde vara ganska enkelt att riva upp och krångla lite med väggarna när man kommer till spånskivan som ligger överst. Så här ser uppbyggnaden av bjälklaget ut.

R Robert N skrev:
Sant vill ha bort brädorna men också inte bygga ännu en dålig låsning som snart har samma problem 😀. Det som jag tycker är bra är att stugan är en gammal byggsats där innerväggar inte är bärande så borde vara ganska enkelt att riva upp och krångla lite med väggarna när man kommer till spånskivan som ligger överst. Så här ser uppbyggnaden av bjälklaget ut.
Och här är dagsformen under huset 😀

R Robert N skrev:
Jag har redan fuktmätare på tre ställen och allt som oftast ligger det ovan gränsvärden.
Vad har du för gränsvärde?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.