6 561 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Konvertera 70-tals villa från självdrag till FTX (Inkl bot mot radon?)
Hej,
Lite bakgrundsdata:
Gullringshus byggt 1971, 1-plan, 103kvm med källare. Fjärrvärme.
Energiprestandard: Klass C - 81kwh/m2'år (2017 = 10940kwh i uppvärmning)
Nyligen gjord Radonmätning vilket gav 230 på plan 1 och 310 i källaren.Vi är inne på att åtgärda detta med hjälp av radonbidraget men vill höra kring alternativ mot att bara sätta in en radonsug.
Jag har tidigare tagit del av en del trådar där andra fått goda resultat av att installera ett FTXsystem vilket jag vill undersöka om det kan ha fler fördelar istället om vi ändå ska göra en åtgärd?
Då huset idag har självdrag och luften i sovrummen blir mycket dåliga när vi stänger dörrarna undrar jag hur stort projekt det är att installera ett FTX system och samtidigt "täta" byggnaden för att systemet ska fungera optimalt?
Det är en golv-lagd vind så enkel access för rördragning och ser även fördelar i att vi kanske får ett mer energieffektivt hus?
Finns det några generella tips på hur jag ska tänka?
Tack!
Lite bakgrundsdata:
Gullringshus byggt 1971, 1-plan, 103kvm med källare. Fjärrvärme.
Energiprestandard: Klass C - 81kwh/m2'år (2017 = 10940kwh i uppvärmning)
Nyligen gjord Radonmätning vilket gav 230 på plan 1 och 310 i källaren.Vi är inne på att åtgärda detta med hjälp av radonbidraget men vill höra kring alternativ mot att bara sätta in en radonsug.
Jag har tidigare tagit del av en del trådar där andra fått goda resultat av att installera ett FTXsystem vilket jag vill undersöka om det kan ha fler fördelar istället om vi ändå ska göra en åtgärd?
Då huset idag har självdrag och luften i sovrummen blir mycket dåliga när vi stänger dörrarna undrar jag hur stort projekt det är att installera ett FTX system och samtidigt "täta" byggnaden för att systemet ska fungera optimalt?
Det är en golv-lagd vind så enkel access för rördragning och ser även fördelar i att vi kanske får ett mer energieffektivt hus?
Finns det några generella tips på hur jag ska tänka?
Tack!
Jag satte in FTX i ett hus från -75, p.g.a. knepig rördragning blev det bara frånluft från badrummen och inte köket. men det blev fantastisk skillnad i sovrummen. i kombination med nya täta fönster blev det kanonbra. Min rekommendation är att hålla ljudet nere. större kanaler, ljuddämpare, injusteringspjäll i kanalerna och inte i donen
Vi har satt in FTX i ett hus från -67 med källare. Radon värdet var OK innan ( ca 100 i medelvärde) tack vare utsug under källargolv men vi mätte även efter instalation och då fick vi medelvärde 40.
Hur komplicerat/dyrt det blir att installera beror nog mycket på hur man kommer åt. Vi har aggregat (Heru) och det mesta av rören på vinden. Vi passade på att installera när vi bytte tak vilket underlättade enormt då vi bara har ”krypvind” med 15 graders taklutning.
Jag är tveksam till att man kan sänka energi åtgången om man byter från självdrag till FTX, tror inte vi gjorde det men vinsten är ju bättre ventilation. En av dom bästa investeringar jag gjort.
Hur komplicerat/dyrt det blir att installera beror nog mycket på hur man kommer åt. Vi har aggregat (Heru) och det mesta av rören på vinden. Vi passade på att installera när vi bytte tak vilket underlättade enormt då vi bara har ”krypvind” med 15 graders taklutning.
Jag är tveksam till att man kan sänka energi åtgången om man byter från självdrag till FTX, tror inte vi gjorde det men vinsten är ju bättre ventilation. En av dom bästa investeringar jag gjort.
Färdig sedan någon vecka med att installera FTX i vårt hus också byggt 1971. Huset hade knappt självdrag innan och radonvärden på 400 både på under och övervåningen. Nu återstår att donen justeras in så det är rätt flöden i varje rum men redan nu är det en enorm skillnad i luftkvalitet! Sovrummen har frisk luft hela nätterna och man sover faktiskt mycket bättre.
Jag kan klart rekommendera att installera FTX för luftkvalitetens skull.
Jag har dragit merparten av rören på vinden där det är trångt och låg takhöjd så projektet tar lite tid, det får man räkna med Men man spar mycket pengar på att göra dragningen och köpa materialet själv. Ett tips är att göra en ritning i SketchUp för projekteringen, det var värt varenda timme,
Vi får se hur energiförbrukning och radonvärden förändras längre fram.
Det du behöver veta för att bestämma bästa åtgärden för radonet är varifrån din radon kommer. Är det från mark eller från blåbetong i väggar?
Jag kan klart rekommendera att installera FTX för luftkvalitetens skull.
Jag har dragit merparten av rören på vinden där det är trångt och låg takhöjd så projektet tar lite tid, det får man räkna med Men man spar mycket pengar på att göra dragningen och köpa materialet själv. Ett tips är att göra en ritning i SketchUp för projekteringen, det var värt varenda timme,
Vi får se hur energiförbrukning och radonvärden förändras längre fram.
Det du behöver veta för att bestämma bästa åtgärden för radonet är varifrån din radon kommer. Är det från mark eller från blåbetong i väggar?
Även jag satte in FTX i ett souterränghus från 1969. Huset hade på senare år fått nya fönster och dörrar och blivit för "tätt". Förutom hög radonhalt fanns tillstymmelse till mögelpåväxning på vinden. Jag gjorde allt arbete själv. (Mysigt att kräla omkring i glasfiberullen på vinden). Köpte ett aggregat från Systemair. Mycket nöjd med resultatet. Radonhalten gick ned till godkänd nivå och klimatet i huset blev mycket bättre. Om driftskostnaden gick ned vet jag egentligen inte eftersom andra parallella åtgärder gjordes, men klart är att värmen fördelades jämt i huset. Idag bor jag tyvärr inte kvar i huset.
Tjena, tack för svaren.
Jag kan återkoppla med att det visade sig vara markradon (när vi mätte inför åtgärdsarbetet hade vi 3-4000 vid källarens golvlist) vilket primärt var där det "läckte in" och skapade 310 som vi hade i källaren vid långtidsmätningen.
Det beslutades därför att åtgärdas genom installation av en radonsug då ett FTX system inte hade botat radonet i vårat fall.
I samband med detta sätts även ett nytt ventilationshål (tilluft) i sovrummet vilket förhoppningsvis kommer förbättra luftkvaliten lite grann när allt är uppe och snurrar.
Får återkoppla kring slutresultatet men hittills ser det bra ut (har hantverkare hos mig just nu).
Jag kan återkoppla med att det visade sig vara markradon (när vi mätte inför åtgärdsarbetet hade vi 3-4000 vid källarens golvlist) vilket primärt var där det "läckte in" och skapade 310 som vi hade i källaren vid långtidsmätningen.
Det beslutades därför att åtgärdas genom installation av en radonsug då ett FTX system inte hade botat radonet i vårat fall.
I samband med detta sätts även ett nytt ventilationshål (tilluft) i sovrummet vilket förhoppningsvis kommer förbättra luftkvaliten lite grann när allt är uppe och snurrar.
Får återkoppla kring slutresultatet men hittills ser det bra ut (har hantverkare hos mig just nu).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur löser vi temporär dusch-situation i 70-talsvilla?
Badrum -
Uppdatering från F- till FTX-system i 70-talsvilla
Socialt & Projekt -
Renovering 70-tals villa. Långtidsprojekt.
Socialt & Projekt -
Loggbok - Total nybörjare börjar renovera 70-talsvilla
Socialt & Projekt -
Installerar FTX i 70-talsvilla
Socialt & Projekt