Hej,

Jag har, precis som många andra, missat att skicka in underlag till Stadsbyggnadskontoret inför vår flytt av kök i lägenheten. Nu har handläggaren påpekat att kontrollplanen inte var vad hen efterfrågade. På frågan om vad som skulle ändras var svaret oerhört flytande. Det känns därmed som att detta är ren formalia och att de sannolikt inte själva vet varför underlaget behövs i efterhand.

Min fundering är därför om någon här på forumet har en kontrollplan jag skulle kunna utgå från. Jobbet är i förhand godkänt av brf styrelse. Vatten och avlopp är gjort av behörig firma. Ventilationsfirma konsulterades och godkände installationen när den var klar. En OVK har gjorts i lägenheten efter att ombyggnationen gjorts klar och fått godkänt utan anmärkningar.

Då jag inte lyckats rota fram ett enda exempel på kontrollplan för flytt av kök på nätet misstänker jag att det:
a. Inte förekommer
b. Aldrig (extremt sällan) anmäls alls att detta görs

Tacksam för hjälp för att få formalian avklarad.

Det är ju offentlig handling, så du borde kunna få ut en från en tidigare köksflytt. Problemet kan vara att du troligen måste känna till en fastighetsbeteckning där det gjorts tidigare. Du kan inte kräva att handläggaren letar upp en åt dig. Men om du kan begära ut handlingar från "Storgatan 999 Z" där det gjordes förra året.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.