Mac_attack
J justusandersson skrev:
Jag tycker det är en tveksam lösning att skapa fall för avloppsrör genom pågjutning, oavsett vilken typ av betong man använder. Det är principiellt fel och innebär att man skjuter problemen framför sig. Med sparkroppsbjälklag, TT-kasetter eller av Kaisertyp, tar man upp det nödvändiga fallet på bjälklagets undersida i hålutrymmet.
Det skulle innebära en ganska rejäl "låda" som går tvärs över köket nedanför badrummet, hela vägen till tvättstugan.
Alternativt håltagning i bjälklagets ben tvärs över på flera ställen.

Pågjutning känns ju som en vanlig lösning? Tycker man ser upphöjd tröskel i var och vartannat badrum i renoverade lägenheter.

Förhöjda badrumsgolv är nog vanliga vid renoveringar, men troligen inte som pågjutningar, som är det jag vänder mig emot. Den typen av bjälklag som du har är ovanlig i bostäder där inte behovet av stor spännvidd är särskilt framträdande. Den är vanligare vid lokaler för verksamhet. Avloppsrören får gå extra långa vägar för att inte tvingas korsa bjälklagets ben. Jag kan inte kommentera vad som är bäst i ditt fall utan planritningar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.