Matss skrev:
Sen tycker jag att du ska ansluta expansion i toppen av pannan och förbinda det med tanktopparna (via ett klent rör). Hellre lite varmare expansion än problem med att få ut ångan när det kokar. Plus att du slipper allt vad krånglande avluftare heter. Efter en tid när man tröttnat på pillande med allting uppskattar men en enkel anläggning...
vad är definitionen på ett klent rör?

min röris var inne på detta system också, men de flesta här verkar vara inne på att man har expansionskärlet så långt ner som möjligt ?!? :-/ verkar ändå smidigt att ha expansionskärl och avluftning och säk ventil på samma ställe

Matss skrev:
PS köp bra blandningsventiler annars funkar det inte. Rinkaby har två sorter varav den billigare inte är lämpad för såna här kopplingar.

vilka ventiler är bra och vilka suger??? jag hoppas att det är esbe ventilerna som är bra eftersom jag lägger in en beställning på en sån nu... 8-)

gådeberg skrev:
Är detta något du kan få in på en bild för oss eller kanske bara mig  ;) som vill ha det i bilder och inte i ord

Vet inte exakt vad du vill ha i bild men jag har ju bifogat två bilder i Word-format

roli skrev:
Kopplingen som Matss föreslår har jag haft i drift under två års tid men den fungerade dåligt för mig (se tidigare inlägg under ämnet).

Tycker det känns fel att blanda in kallt vatten i slutet, så att säga. Får man inte ut mer varmvatten om man kopplar enligt skiss istället..... :-/
Har haft "min" koppling i drift i några år också och det har funkat bra men det kan ligga något i att det är bra om blandningsventilerna får uppleva hela temperaturområdet. Beror ju mycket på typ av vatten om dom kärvar eller ej.

Mängden varmvatten påverkas ej hur man sätter ventilerna.

I "din" koppling är det viktigt att vattnet ut från BV 1 är så varmt att BV2 bara tar vatten från kallinloppet annars går alltid en del vatten via övre slingan.

likblek skrev:
vad är definitionen på ett klent rör?

min röris var inne på detta system också, men de flesta här verkar vara inne på att man har expansionskärlet så långt ner som möjligt ?!?  :-/  verkar ändå smidigt att ha expansionskärl och avluftning och säk ventil på samma ställe

vilka ventiler är bra och vilka suger??? jag hoppas att det är esbe ventilerna som är bra eftersom jag lägger in en beställning på en sån nu...  8-)
I det här fallet är ett klent rör 10-12mm. Bara till för att lufta tankarna automatiskt.

Det finns ju en fördel med att ha expansion anslutet lågt och det är att man inte värmer upp det lika mycket. Men värmeförlusterna är små om man har isolerat det bra. Och är det dåligt isolerat ska man nog akta sig för att inte värma upp det ;)

Nackdelen i det här fallet är att man inte får automatisk luftning och framförallt inte nån bra väg för ångan att gå ut vid ett kok. Eftersom höjden till expansion sannolikt är under 15 m kommer ej säkerhetsventilen att öppna utan ångtrycket kommer att trycka ut vatten via expansion. Kokar det rejält öppnar säkerhetsventilen också. Men gör den inte det och det kokar lite lagom ett tag kan man tömma hela tankarna... Skulle själv aldrig stå för en sån installation.

Men man kan både ha kakan och äta den genom att komplettera ritningen med ett 28 mm rör från röret mellan tankar och panna till toppen av expansionskärlet.

Esbes 30 MR är bra

Anledningen till att jag valde avluftare är att jag inte vill dra ett rör till genom hela huset till ovanvåningen. Men jag kommer inte ihåg hur många rör som går upp. Vi får tillträde den 6:e oktober och då vet jag detaljerna. men
beställa tankarna går bra ändå, har bara viljat kolla lite med hur mycket anslutningar och var jag ska ha. Kan nog aldrig få för lite. Ska iallafall ha grova anlutningar på tanken, och sen muffa ner dem till kanske 28, eller 32. får lägre flödeshastighet in i tanken då. + att de svetsade dit större utan extra kostnad.
Sånt faller jag pladask för...

Matss skrev:
I "din" koppling är det viktigt att vattnet ut från BV 1 är så varmt att BV2 bara tar vatten från kallinloppet annars går alltid en del vatten via övre slingan.
Vad tycker du om Esbe:s egna kopplingsskiss enligt sid 41 i denna länk: http://infoweb.esbe.se/files/51662/Datablad sid31-42_SE_99500290_A.pdf?
Där har de ju kallvatten anslutningen på den första blandningsventilen....

roli skrev:
Vad tycker du om Esbe:s egna kopplingsskiss enligt sid 41 i denna länk: [länk]?
Där har de ju kallvatten anslutningen på den första blandningsventilen....
Ja precis, den kopplingen som alltid ger ett flöde genom övre slingan om båda blandningsventilerna står på samma temperatur. Därför tycker jag bättre om deras alternativ 2.

Och en annan fråga...

Måste jag anmäla någonstans att jag river ut oljetanken och ska elda med ved?
Blir det problem med att vi ska elda i den gamla pannan tills vi köper den nya om cirkus ett år? Jag menar om lagar eller regler eller nåt...

Ok, här är nu rev.2 på min ritning...

vilket material föreslår ni att jag ska använda? Hade tänkt att köpa rör och gänga själv. Vad ska man ha mellan ett rostfritt expansionskärl och svarta rör? Tror det bara är vanliga järnrör... Kan det bli några galvaniska strömmar därimellan? Nån som har lust att beskriva de olika materialen och deras fördelar, nackdelar? Tänkte först klämkopplingar i koppar, men det blev hiskeligt dyrt jämfört med gänga själv och skruva ihop allt.

• Frdig_ritning_rev2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men ska du ha ett öppet kärl måste du ju dra ledning genom hela huset eller jag hänger kanske inte med som vanligt.

Jag ska använda järnrör mellan tank och panna. Ska gänga själv, tycker det är billigt och smidigt.
Till VV hade jag tänkt att använda koppar och löda rören, men fick en annan idé idag.
Hörde att det skulle gå hesmkt bra att använda sig av PEX slang. Åsikter?

Angående oljetanken så fick jag skicka en anmälan till komunen där jag intygade att jag hade tagitbort den (2005).

Mvh Peter

gådeberg skrev:
Men ska du ha ett öppet kärl måste du ju dra ledning genom hela huset eller jag hänger kanske inte med som vanligt.

Jag ska använda järnrör mellan tank och panna. Ska gänga själv, tycker det är billigt och smidigt.
Till VV hade jag tänkt att använda koppar och löda rören, men fick en annan idé idag.
Hörde att det skulle gå hesmkt bra att använda sig av PEX slang. Åsikter?
Där är redan ledningar till ett öppet kärl pga av deras oljepanna. Kommer inte ihåg hur många men de går ju inne i väggen och vill kunna använda dem utan att dra nya.

ang pex slangen har jag nog ingen invändning mer än att estetiskt så ser det kanske konstigt ut med plastslangar i pannrummet. + att de kanske bör vara mer "hårda" som koppar rör med tanke på att de kanske kommer emot något när du gör nåt i pannrummet...

Vad gäller returens placering med avseende på typ av system och även årstid, så reder Lorenz ut den frågan i sin lic.

Troligen kom procent siffrorna från den.

Någonstans bland några hyllmeter med papper har jag den, men tyvärr är pappers arkivet lika rörigt som det "bärbara" arkivet, och så saknar jag dessutom scanner.

Vilken av BV ska ha den högsta tempen? Den överst eller understa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.