Majgårdarna
Jag har nattsänkning och det gör skillnad för mig.
Ganska stor oxå faktiskt.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har nattsänkning och det gör skillnad för mig.
Ganska stor oxå faktiskt.
Vilken modell har du? Hur gör det skillnad? på förbrukningen?

Hur värmer du huset?


 
Majgårdarna
Jag värmer med ved.
http://www.freewebs.com/hansson29/ Lite info

Jag har ett Cbj med veckour. Veckouret har dock slutat säljas.

Efter jag installerat uret och sänkt till 19 grader mellan 22-08.00 hade jag högre temp i acken. Längre mellan eldningarna.
 
Ett annat alternativ är dagsänkning (om ingen är hemma på dagarna) gör stor skillnad dom dagar man har nån sol (är fler än man tror :) ). Strax innan man åker till ev jobb sänks tempen några grader för att åter höjas frmåt em.

Har man ej denna funktion stiger tempen gärna nån grad över inställt värde när solen skiner på dagen.
 
likblek skrev:
citerat från poiu den Igår kl. 00:03:
Det är rätt med bivalent shunt, men du ska hämta från toppen resp. på någon höjd där det finns tillräkligt med temperatur/värme för att vara nyttigt.
Sedan kan man öka utbytet av solfångarna genom att kunna variera höjden på inloppet av radiator returen efter årstiden.



innebär det i klarspråk att man i de flesta fall klarar sig med att ta ut radiatorvatten långt upp och blanda det med returen
...och om man vill ha det lite mer avancerat (och mer ekonomiskt) så kan man också ta ut radiatorvatten strax ovanför elpatronen (om man saknar panna) för att utnyttja solvärmen bättre?...

hmm blev detta klart och tydligt?
Man klarar sig "alltid" med det varma vattnet i toppen, förutsatt att där finns varmt vatten.
För bättre ekonomi vill man inte använda varmare vatten än nödvändigt. Antingen för att solfångaren ger mer, eller att den andra energikällan kostar pengar.
Den "kallare" varma anslutningen till den bivalenta shunten ska in under elpatronen/extrerna pannans tillopp (om pannan inte ansluter i botten).

Bivalent shunt och två uttagsnivåer på VV "ska" man ha (om man inte har platt VVX).

 
Jag har två VV slingor i min tank och ska inte ha någon biavalent shunt. Ska jag ha två blandar ventiler då?
 
gådeberg skrev:
Jag har två VV slingor i min tank och ska inte ha någon biavalent shunt. Ska jag ha två blandar ventiler då?

Den bivalenta shunten har med uppvärmingen av huset att göra. M a o de har inte med varandra att göra.
Enligt min mening om du har 2 vv-slingor ska du ha 2 blandarventiler. Du får bättre värme-ekonomi i tanken då. Om vi säger att du får ut tillräckligt varmt vatten i nedre slinag, då vill du ju inte ha in det igen till toppen av tanken där det är varmare. Du kyler då tanktoppen med tappvarmvattnet när du värmer det ännu mer. Sen ska det kylas till kanske 55 grader när du får ut det. Du jämnar då ut värmen i hela tanken och då får du ut mindre mängd varmt vatten i slutet, och då behöver du elda oftare.

 
Postar nu min redigerade ritning.

Beställer den på tisdag så folk här kan ge återstoden av sina bästa åsikter om min ritning.
 
  • Frdig-ritning_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du högtempsystem eller lågtempsystem? Har du högtemp så ska du skicka in returen på en högre nivå annars värmer du upp botten som tappvattnet kylt av och det är inte bra för det är ju där solen ska jobba mot. Hade jag varit du så skulle jag slängt in retuen på mitten(nästan)förbindelsen mellan tankarna. I princip så är det bara golvvärmeretur som kan skickas in i botten. Sen skulle jag försökt höja första uttaget något så du har lite större varmförråd att jobba med, dock naturligtvis under elpatronen!

Daniel: Jag har autoavluftare från rinkaby och den fungerar inte bra. Använder den i solsystemet. Kommer det lite luft då o då så släpper den inte ut den om man inte knackar på den. Skulle iofs byggt en större fälla , har bara änden på ett T-rör men jag tycker det borde funka ändå. Har kanske fått ett måndagsexemlar!
 
Jag menade den andra nivån nerifrån räknat!!! Radiatorreturinkopplingen alltså!!! 60-70cm? från golvnivån.
 
mato skrev:
Jag menade den andra nivån nerifrån räknat!!! Radiatorreturinkopplingen alltså!!! 60-70cm? från golvnivån.

I början av tråden finns den ursprungliga ritningen. Jag har högtempsystem. (radiatorer).


solen kör jag sen på vvx, är ändå lite osäker på var returen ska in. Kolla de som har skrivit precis här över. Jag köper båda argumenten. Ditt förslag hade jag själv funderat fram i början.
 
mr_kristianstad skrev:
I början av tråden finns den ursprungliga ritningen. Jag har högtempsystem. (radiatorer).


solen kör jag sen på vvx, är ändå lite osäker på var returen ska in. Kolla de som har skrivit precis här över. Jag köper båda argumenten. Ditt förslag hade jag själv funderat fram i början.
Fin skiss som jag tycker ser bra ut. Men man kan ju alltid diskutera var returen från ett högtemps värmesystem skall in.
Varför inte göra det möjligt att ansluta på fler än en punkt? Det kostar ju inte så mycket att göra anslutningen dels i botten och sedan på en eller fler punkter högre upp i tanken och sedan förse anslutningspunkterna med ventiler så att man kan välja själv, lite beroende på returtemp, vilken nivå man för tillfället vill utnyttja. På detta sätt kan man sedan prova sig fram till vilken nivå som passar ens egna system utan att behöva tömma systemet för att göra ev. omkopplingar.

Sedan när det är dax att fysiskt koppla ihop ditt system så har jag fått som tips (när jag byggde) att montera blandningsventilerna så lågt som möjligt, helst nere vid golvet trots att det kan blir lite mer rördragning. Detta för att "känselkroppen" i blandningsventilen inte jämt skall vara utsatt för hög vattentemperatur som blir fallet om de monteras högt, typ som i din skiss. Detta skall göra så att livslängden på blandningsventilerna ökar, känselkroppen kommer inte att mattas med försämrad funktion som följd.

Om detta tips ger något i verkligheten vet jag inte men när man ändå skall dra rören så är det lätt att tänka på detta och se om man kan få till det. Enda nackdelen som jag ser med detta utförande, förutom lite mer rör åtgång, skull vara att man ev. får spola lite mer vatten innan det blir varmt.

Varför sätter du inte vattenpåfyllningen direkt på Laddomaten? Finns anslutingspunkt för det. Så går det "syrerika" vattnet direkt in i pannan där luften snabbast försvinner.
 
Håller med roli! Att ha tillgång till flera nivåer för att sen kunna testa sig fram är inte så fel. Kolla denna sida ! Mycket informativhttp://www.formas.se/upload/dokument/PDF%20filer/sol_till_bade_vatten_och_varme.pdf!
 
Detta är lite jobbigt när man inte är så datavan! :P Varför blev "informativ" en del av länken som jag hänvisade till??? Skippa det och skriv in www.formas.....osv så .kanske ni hittar det.
 
roli skrev:
Fin skiss som jag tycker ser bra ut. Men man kan ju alltid diskutera var returen från ett högtemps värmesystem skall in.
Varför inte göra det möjligt att ansluta på fler än en punkt? Det kostar ju inte så mycket att göra anslutningen dels i botten och sedan på en eller fler punkter högre upp i tanken och sedan förse anslutningspunkterna med ventiler så att man kan välja själv, lite beroende på returtemp, vilken nivå man för tillfället vill utnyttja. På detta sätt kan man sedan prova sig fram till vilken nivå som passar ens egna system utan att behöva tömma systemet för att göra ev. omkopplingar.

Sedan när det är dax att fysiskt koppla ihop ditt system så har jag fått som tips (när jag byggde) att montera blandningsventilerna så lågt som möjligt, helst nere vid golvet trots att det kan blir lite mer rördragning. Detta för att "känselkroppen" i blandningsventilen inte jämt skall vara utsatt för hög vattentemperatur som blir fallet om de monteras högt, typ som i din skiss. Detta skall göra så att livslängden på blandningsventilerna ökar, känselkroppen kommer inte att mattas med försämrad funktion som följd.

Om detta tips ger något i verkligheten vet jag inte men när man ändå skall dra rören så är det lätt att tänka på detta och se om man kan få till det. Enda nackdelen som jag ser med detta utförande, förutom lite mer rör åtgång, skull vara att man ev. får spola lite mer vatten innan det blir varmt.

Varför sätter du inte vattenpåfyllningen direkt på Laddomaten? Finns anslutingspunkt för det. Så går det "syrerika" vattnet direkt in i pannan där luften snabbast försvinner.
Visste inte att det fanns påfyllning direkt på laddomaten.

Uttaget till värmen högst upp ligger för sig själv i tekniktanken. Du tror inte att det blir något lustigt fenomen eftersom det blir liksom ett större "sug" i den tanken så mer andel kallt eller varmt sugs in i tekniktanken när vattnet återvänder? returen går ju in i båda tankarna, men tas ut i en tank. Hur kan det bli i verkligheten? Blir det som jag tror, att jag suger in mer varmt vatten från slavtanken i slutet av tömningen av dem, så jag har lite större andel varmt vatten att värma vv-slingan med? Annars går ju vattnet i slavtanken, direkt in i radiatorslingan istället. lite som en parallelkoppling med en snudd av seriekoppling i...

Funkar min tanke?

ps, i tekniktanken har jag dubbla 15mm (en på varje nivå till termometerpanel, en på varje nivå till solfångarens givare)uttag till dykrör för att kunna koppla till sol-vvx senare som kan styras på vilken nivå vattnet ska in på efter uppvärmning. Känns dumt att plugga dessa hålen nu, för att sedan tömma tanken på vatten bara för att ta bort pluggarna och montera givarna för solfångarens reglercentral. Finns det någon lösning så jag inte behöver tömma tanken sen? typ, enbart köpa givarna nu, och sen bara koppla in dem t.ex, eller? Jag vet inte vilken reglercentral jag köper...
Eller blir det att:
Lossa pluggen lite, blunda och snabbt som fan ta av pluggen med vattnet sprutande montera givare i skräckblandad förtjusning...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.