1 383 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Kontrollera kablar i gammalt plåtrör
Ja. Man kan börja med en beröringsfri spänningsprovare. Den är bespottad av många men indikerar den stadigt spänning så är det sannolikt det. Värt att notera är att den inte kommer fungera genom plåtröret om det är jordat.
Ska man veta säkert så ska man använda en spänningsprovare. Då måste man ha två poler att mäta mellan, vanligen fas och nolla i ledningen man avser prova.
Varför ska du kolla detta? Ska du riva rören? I så fall måste du ändå leta rätt på matande dosa och där är det sannolikt enklast att göra mätningarna.
Ska man veta säkert så ska man använda en spänningsprovare. Då måste man ha två poler att mäta mellan, vanligen fas och nolla i ledningen man avser prova.
Varför ska du kolla detta? Ska du riva rören? I så fall måste du ändå leta rätt på matande dosa och där är det sannolikt enklast att göra mätningarna.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Har just fått en kamin monterad, och givetvis så låg ett rör ivägen för monteringen, så för att de skulle kunna jobba klart så trycktes röret i sidled. Nu vet jag inte om det är kablar i röret, om de är kopplade och då strömförande etc..
Skulle vilja ha en första koll om det är ström i röret innan man börjar bända i röret, är de kopplat så måste jag dra det annorlunda
Skulle vilja ha en första koll om det är ström i röret innan man börjar bända i röret, är de kopplat så måste jag dra det annorlunda
Kan ev ha funnit en dosa som röret kan gå till. 3 utgångar varav kablar i en. Om man drar upp en dragfjäder i ett av de tomma rören och rycker den fram o tillbaka kan man då känna "vibrationer" om man samtidigt håller på röret på vinden. Eller finns det något annat knep att ta till för att kunna se om någon av dessa 3 utgångar kan vara det rör jag har på vinden
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden