7 488 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Kontrollansvarig går i pension
Det låter ju lovande, hoppas det ordnar sig! Det finns oseriösa i alla yrkeskategorier... Om man avser att avsluta ett uppdrag man har då gör man det som är brukligt för det uppdraget.L linkanbygg skrev:Han blev väl sur när jag bestred fakturan och svarade med tystnad. Jag har beskrivit situationen för den byggnadsinspektör i min kommun som har hand om mitt projekt och fick då info att jag måste ha en ny och ett nytt tekniskt samråd! Jag kontaktade en ka i en grannkommun som dessutom är byggnadsinspektör där och även gör ka-uppdrag. Hon blev helt paff när jag beskrev situationen. En spontan reaktion att "så kan man inte göra!" Hon skulle kontakta inspektören i min kommun för de känner varandra väl och samarbetar. Där ligger bollen nu och efter påsk ska jag fråga vad de har kommit fram till. Jag ser att min f.d. kontrollansvarig inte längre finns med på listan över certifierade ka men jag vet inte när certifikatet upphörde.
Vad menar du att jag skulle ha gjort? Åkt hem till honom? Skickat rekommenderat brev? Svårt när det är långa avstånd och man inte ens vet om personen i fråga är hemma. Det handlar inte om hämnd. Sådant ägnar jag mig inte åt. Det handlar om rättvisa, att inte bli överkörd, att inte acceptera avtalsbrott.M MickeMörkö skrev:
Det finns som sagt i andra tråden reglerat i lag vad du skulle ha gjort eller nu ska göra:L linkanbygg skrev:Vad menar du att jag skulle ha gjort? Åkt hem till honom? Skickat rekommenderat brev? Svårt när det är långa avstånd och man inte ens vet om personen i fråga är hemma. Det handlar inte om hämnd. Sådant ägnar jag mig inte åt. Det handlar om rättvisa, att inte bli överkörd, att inte acceptera avtalsbrott.
(Jag lägger ingen värdering i det, jag har inga synpunkter på hur du har agerat. Jag bara meddelar hur lagstiftaren har beslutat.)
Det är som med vilket annat avtal som helst, vill du tvista om saken får du ta det till tinget.L linkanbygg skrev:
Om det är värt det måste du avgöra. I din sits skulle jag fokusera på att få bygget framåt och försöka släppa det som varit.
Jag hade bytt KA i din situation.L linkanbygg skrev:Vad menar du att jag skulle ha gjort? Åkt hem till honom? Skickat rekommenderat brev? Svårt när det är långa avstånd och man inte ens vet om personen i fråga är hemma. Det handlar inte om hämnd. Sådant ägnar jag mig inte åt. Det handlar om rättvisa, att inte bli överkörd, att inte acceptera avtalsbrott.
Fast denna lag följa väl inte? All vi har haft kontakt med väljer fritt vilken KA dom vill alltså lägger sig inte byggnadsnämnden sig i..Claes Sörmland skrev:
Fungerar det olika i landet tro?
Det är väl mer att de som du har kontakt med har valt rimliga personer som KA som byggnadsnämnden har accepterat och beslutat om efter förslag från byggherren.Bicmac skrev:
Han ska fullfölja uppdraget som specificeras i avtalet. Så enkelt är det. Nu behöver jag inga råd om att släppa och blicka framåt. Det har vi ältat tillräckligt och skulle ångra om vi bara hade accepterat hans agerande. Det verkar som om gränserna för vad man måste acceptera hela tiden förskjuts och oärliga personer tänjer gränserna hela tiden för de tror inte att någon ska protestera och kanske låta lagföra dem. Han ska stå till svars för sitt agerande och jag vill få kontakt med personer som har befunnit sig i en liknande situation. Jag förstår att ditt tips om att släppa det, är välment, men det är inte det vi behöver nu.tveksamt skrev:
tveksamt skrev:
Tycker inlägget är spot on.L linkanbygg skrev:Han ska fullfölja uppdraget som specificeras i avtalet. Så enkelt är det. Nu behöver jag inga råd om att släppa och blicka framåt. Det har vi ältat tillräckligt och skulle ångra om vi bara hade accepterat hans agerande. Det verkar som om gränserna för vad man måste acceptera hela tiden förskjuts och oärliga personer tänjer gränserna hela tiden för de tror inte att någon ska protestera och kanske låta lagföra dem. Han ska stå till svars för sitt agerande och jag vill få kontakt med personer som har befunnit sig i en liknande situation. Jag förstår att ditt tips om att släppa det, är välment, men det är inte det vi behöver nu.
Om du vill få rättelse mot den avhoppande KA så är det tingsrätten som gäller.
Sverige har varit fria från livegna i rätt många hundra år så det blir svårt att tvinga någon till att fullfölja uppdraget.
Det finns en uppenbar väg framåt:
1. (Obligatoriskt) Skaffa ny KA och slutför bygget
2. (Valbart) Starta en civilrättslig process mot din tidigare KA som bröt ingånget avtal. Det går med största sannolikhet under småmål så man står för egna kostnader men kan representera sig själv.
Har du frågat din omgivning om hur de har det?P Pligg85 skrev:Inte så säkert. Jag vaknar upp och kan bestämma stora beslut med omedelbar verkan.
Man kan fundera på något länge och besluta sig snabbt.
Jag skulle lätt kunna fundera på pension och sen vakna en dag och skicka sms till övriga att jag lämnar in nyckeln och tömmer skåpet om tio minuter.
Samma med utbildningen. Bara stannade hemma och meddelade att det är stopp.
Samma med inköp. Hade saknat motorcykel i 10år. Funderat på att skaffa någon gång.
Skulle ringa ett jobbsamtal men personen var upptagen så "vafan nu ringer jag och beställer den"
Hade första personen svarat hade jag kunnat vänta 3år till.
Vad är det som inte följs? Enligt lagen ska byggherren föreslå en KA. Dvs man väljer fritt vem man vill anlita (som uppfyller kvalifikationerna).Bicmac skrev:
Jag tror helt tvärt om, det är precis vad ni behöver!L linkanbygg skrev:Han ska fullfölja uppdraget som specificeras i avtalet. Så enkelt är det. Nu behöver jag inga råd om att släppa och blicka framåt. Det har vi ältat tillräckligt och skulle ångra om vi bara hade accepterat hans agerande. Det verkar som om gränserna för vad man måste acceptera hela tiden förskjuts och oärliga personer tänjer gränserna hela tiden för de tror inte att någon ska protestera och kanske låta lagföra dem. Han ska stå till svars för sitt agerande och jag vill få kontakt med personer som har befunnit sig i en liknande situation. Jag förstår att ditt tips om att släppa det, är välment, men det är inte det vi behöver nu.
1. Hur tänker du att du ska tvinga honom? Kidnappning eller utpressning? Det är ungefär de alternativen du har.
Vi är alla överens om att ingångna avtal ska hållas, men om ändå någon bryter ett avtal så är det tingsrätten som gäller. Men även om du tar det dit kommer det inte vara en väg som tvingar honom att göra jobbet, skulle han dömmas skulle han få betala lite skadestånd och lite annat, men du måste fortfarande hitta en annan KA.
2. Vill du verkligen ha honom kvar som KA? Hur bra jobb tror du en person som inte vill ha uppdraget gör? Det är ju redan tydligt att personen inte tycker sig vara bunden av ett avtal enligt gällande lag, hur allvarligt tror du han tar på sina uppgifter som KA då?
3. Vill du visa hur det ska vara? Dra honom till tinget, jag kan gladeligen stå på sidan av och heja på din sida tills jag blir hes, men jag tror du har väldigt lite att vinna på det. Därav rådet att försöka släppa och gå vidare. Jag tror helt enkelt det kommer kosta dig mer, i tid, pengar och gråa hår, än vad det i slutänden är värt, men som sagt, jag är helt på din sida i frågan så orkar du säger jag kör på! Jag har inget investerat i frågan så för mig är det enkelt.
Men skaffa ändå en annan KA!