Hej!
Jag vill gärna dubbelkolla att min elektriker har kopplat min Bora Pure-häll korrekt enligt tillverkarens anvisningar.
Hällen ska kopplas med två faser enligt schema (bifogar bild från manualen samt en bild på hur det faktiskt är kopplat i hällen just nu).
Det är en Perilex-anslutning och installationen är tänkt att följa kopplingsschema för tvåfas (gulmarkerad i bild 6.45 från manualen).
Min oro är att det eventuellt är fel med vit kabel i L3 samt bygling mellan L2 och L3?.

Jag är tacksam för alla kommentarer och input från någon med elkompetens! 🙏

Nära bild av elektrisk kopplingsbox med flera färgade kablar anslutna till terminaler märkta L1, L2, L3, N1 och N2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema för Bora Pure häll, visar trefas-, tvåfas- (gulmarkerad), och enfasanslutningar med specifikationer för spänning och jordning.
Skapa konto

Om inte jag ser helt fel, så har du en praktkortslutning mellan L2 och L3. Du har trådar inkopplat både för L2 och L3, (trefasinkoppling), men även en bygel mellan dem.

Nu vet vi ju inget om hur trådarna är kopplade i sin andra ände i perilexkontakten. L3 kanske inte är inkopplad där?

Är det verkligen en elektriker som kopplat det där?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om inte jag ser helt fel, så har du en praktkortslutning mellan L2 och L3. Du har trådar inkopplat både för L2 och L3, (trefasinkoppling), men även en bygel mellan dem.

Nu vet vi ju inget om hur trådarna är kopplade i sin andra ände i perilexkontakten. L3 kanske inte är inkopplad där?

Är det verkligen en elektriker som kopplat det där?
Det förklarar varför hällen är stendöd...
Ja, allt är inkopplat av behörig elektriker.

Såhär ser perilexkontakten ut:
Närbild av en Perilexkontakt med fyra inkopplade färgade kablar på en vit platta.
Skapa konto
Närbild på en öppen Perilexkontakt med flera kopplade kablar i olika färger, inklusive blå, brun, gul och grön.
Skapa konto

Väggsidan av perilexkontakten är ju fullkopplad. Men hur ser det ut på sladdsidan? Är L3 kopplad där också?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Varför sitter grejerna inte fast och den lösa tråden till uttaget inte har slang på sig? Är det verkligen elektrikern som varit där. Hur många skruvar loss grejerna och kollar så han gjort rätt och sen postar här. Ring hen som gjort jobbet. Än att slösa tid på ett forum. 🤔

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ta bort bygeln och byt/återställ säkringen.

• Gilla
Lagerlasse och 1 till
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Varför sitter grejerna inte fast och den lösa tråden till uttaget inte har slang på sig? Är det verkligen elektrikern som varit där. Hur många skruvar loss grejerna och kollar så han gjort rätt och sen postar här. Ring hen som gjort jobbet. Än att slösa tid på ett forum. 🤔
Håller helt med om slangen, det måste självklart åtgärdas.

Uttaget är en tillfällig lösning tills bänkskivor och imkanal till downdraft-fläkten är på plats.
Jag skruvade loss eftersom hällen inte startade vid test, och elektrikern är på semester – därför vänder jag mig hit så länge.

useless useless skrev:
Ta bort bygeln och byt/återställ säkringen.
Tack för att du bekräftar det jag misstänkte var fel!

Men exakt vad har elektrikern gjort? Har han kopplat in uttaget vi ser på bilden, och kopplat in en kabel i hällen grovt fel som vi ser på bilden, men inte testat något?

Låter fullkomligt orimligt, släpp inte in den elektrikern igen. Att missa och koppla fel, kan möjligen "vem som helst" göra (fast det här felet med bygeln är i grövsta laget), men att lämna anläggningen utan att ha kontrollerat eller testat är oförlåtligt.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att missa och koppla fel, kan möjligen "vem som helst" göra (fast det här felet med bygeln är i grövsta laget), men att lämna anläggningen utan att ha kontrollerat eller testat är oförlåtligt.
Var på väg att skriva det samma men du hann före. Att inte göra funktionskontroll och sedan ge sig av på semester gör det ju inte bättre.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
R roli skrev:
Var på väg att skriva det samma men du hann före. Att inte göra funktionskontroll och sedan ge sig av på semester gör det ju inte bättre.
Det syns ju klart och tydligt i bilderna att elinstallatören inte är klar. Vederbörande kanske satte dit bygeln med flit för att inte TS skulle slå på strömmen och börja använda den halvfärdiga inkopplingen?

useless useless skrev:
Det syns ju klart och tydligt i bilderna att elinstallatören inte är klar. Vederbörande kanske satte dit bygeln med flit för att inte TS skulle slå på strömmen och börja använda den halvfärdiga inkopplingen?
Då tycker jag att man säger det till TS "Du jag hinner inte klart före semestern så du får inte använda spisen" istället för att montera en kortslutning....

R roli skrev:
Då tycker jag att man säger det till TS "Du jag hinner inte klart före semestern så du får inte använda spisen" istället för att montera en kortslutning....
Han kanske har lärt sig att kunderna struntar i såna uppmaningar?

useless useless skrev:
Vederbörande kanske satte dit bygeln med flit för att inte TS skulle slå på strömmen och börja använda den halvfärdiga inkopplingen?
Kan han vara så korkad?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kan han vara så korkad?
Enligt Elsäkerhetsverket blir det aldrig fel om man anlitar en auktoriserad elinstallatör, så det måste ju finnas någon annan förklaring.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.