Hej!
Jag har ett golvventilationssystem i mitt hus (platta på mark, oisolerad sula) , installerat 1989. Det är ett relativt påkostat system för sin ålder: plattan är indelad i fyra lufttäta segment med luftrör till varje (med separat spjäll) som sedan går ihop, passerar en hygrostat och går vidare till fläkten på taket. Jag har under tiden "uppdaterat" till Nivell-golv med 70mm frigolitisolering samt vattenburen golvvvärme i hela huset.
Systemet har fungerat i 30 år (egentligen fantastiskt, takfläkten har alltså snurrat i 256000 timmar). Styrningen är ganska enkel: hygrostaten kan bara slå av/på när viss luftfuktighet uppnås, och då slår kontaktor från "lågfart" till "högfart". Lågfart och högfart är väljbara och är egentligen bara olika tappar i en sparkopplad trafo... ganska elegant för sin tid.
Jag skulle vilja byta ut det till en kontinuerligt reglerbar styrning. Dels för att jag misstänker att hygrostaten inte längre fungerar (jag har aldrig hört den slå om till högfart), dels för att kontaktor brummar och låter illa.
Finns det något sådant man kan köpa färdigt (typ PID-system med fuktsensor som input och 100-230VAC som utgång) eller måste jag fippla ihop det själv?
Idén är att kontinuerligt försöka hålla relativ luftfuktighet mellan golv och platta under 60% för att undvika dålig lukt, men samtidigt slippa bränna el och ventilera bort värme från huset.