D
Också en bra ide!

Det jag inte riktigt blir klok på är det här med kontantreglering. I en del trådar pratas det om 55-90 procent av vad en entreprenör offererat. På andra ställen pratas det om 150kr/h.

D Derbyboy skrev:
Också en bra ide!

Det jag inte riktigt blir klok på är det här med kontantreglering. I en del trådar pratas det om 55-90 procent av vad en entreprenör offererat. På andra ställen pratas det om 150kr/h.
Ger de en allt för usel ersättning kan man ju säga att man skiter i det och låter hantverkaren göra jobbet istället.
Försäkringsbolaget vill ju ge ut så lite ersättning som möjligt, så att de försöker locka dig med att få 150kr/timme är ju inte fel från deras sida sätt.
Men om du tackar nej till en så låg ersättning och alternativet för dem är att betala 29’ till hantverkaren så bör det finnas rätt gott om utrymme för att hitta en nivå som båda blir lagom missnöjda med.

D
Offerten från bolaget är 170 tkr exklusive moms. Ska skaderegleringen räknas fram med eller utan moms?

D
Alltså om bolaget vill ha 160 tkr exkl. moms ska jag då begära 160 tkr plus moms

D Derbyboy skrev:
Alltså om bolaget vill ha 160 tkr exkl. moms ska jag då begära 160 tkr plus moms
Har du egen firma som redovisar moms så att försäkringsbolaget kan dra av det i sin ände?

D Derbyboy skrev:
Alltså vad händer med följande ersättning:

Laga skåp 8000 kr
Nya sparksocklar 9000 kr
Montera tillbaka gamla köket 12000 kr

Om jag istället köper ett nytt kök
Dom ggr jag begärt kontantreglering så har ersättningen alltid beräknats på att återställa efter skadan till ursprungligt skick.
Så du ska ta med alla utgifter som det skulle ha kostat att återställa.
Om du sen återställer, bygger nytt, inte gör något är upp till dig.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
D
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du egen firma som redovisar moms så att försäkringsbolaget kan dra av det i sin ände?
Nej

Jag är privatperson

Grejen är ju att det är föreningens försäkringsbolag som kontantreglerar med sitt försäkringbolag.

Redigerat:
BirgitS
D Derbyboy skrev:
Också en bra ide!

Det varierar mellan försäkringsbolag. Sen är väl 55-90 % procent på totalsumman inkl. material medan 150 kr/h endast gäller arbetstid och material får man full ersättning för (enligt företagets offert).

P
D Derbyboy skrev:
Blir inte "160 tkr exkl. moms" samma som "160 tkr plus moms"?
Eller tänker jag galet nu?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.