Vi har haft en vattenskada i lägenheten. Vi har blivit erbjudna kontantreglering av försäkringsbolaget( 85% av vad det skulle kosta att använda försäkringsbolagets entreprenör minus självrisk och åldersavdrag). Vi har godtagit erbjudandet och gett försäkringsbolaget vårt kontonummer för insättning av ersättningen för att själva ordna återställandet.
Nu verkar betalningen från försäkringsbolaget dra ut på tiden. Hur länge kan försäkringsbolaget vänta med att betala?
Vår plan är att vänta med återställandet tills försäkringsbolaget har betalat.

Dom ggr jag fått kontantreglering från mitt försäkringsbolag ( Länsförsäkringar) så brukar jag fått pengarna inom 2 veckor efter allt blivit klart med dom.
Men har noll koll på hur länge dom kan hålla inne pengarna.

Uff999 Uff999 skrev:
Vi har haft en vattenskada i lägenheten. Vi har blivit erbjudna kontantreglering av försäkringsbolaget( 85% av vad det skulle kosta att använda försäkringsbolagets entreprenör minus självrisk och åldersavdrag). Vi har godtagit erbjudandet och gett försäkringsbolaget vårt kontonummer för insättning av ersättningen för att själva ordna återställandet.
Nu verkar betalningen från försäkringsbolaget dra ut på tiden. Hur länge kan försäkringsbolaget vänta med att betala?
Dom gånger jag fått utbetalat så är det en reglerad tid som jag ej kommer ihåg nu, men den gången det drog ut på tiden så betalade dom ränta på överstigande tiden.

Men det brukar gå rätt fort så fort dom har beslutat om att betala.

Uff999 Uff999 skrev:
Hej! Får man fråga vilket försäkringsbolag du hade vid skadan? Jag har en vattenskada hemma och efterfrågat kontantreglering.

Med vänlig hälsning, Gustav

D
Hur får man till en kontantrrglering?

I mitt fall är det föreningens försäkringsbolag som ska betala skadan.

Entreprenör har lämnat offert på 168 tkr men jag har av olika anledningar tappat förtroendet för entreprenören.

BirgitS
D Derbyboy skrev:
Hur får man till en kontantrrglering?

I mitt fall är det föreningens försäkringsbolag som ska betala skadan.

Entreprenör har lämnat offert på 168 tkr men jag har av olika anledningar tappat förtroendet för entreprenören.
Nu var det visserligen mitt eget försäkringsbolag och inte föreningens, men jag ringde handläggaren efter att de hade fått en offert och sa att jag ville ha kontant ersättning i stället för att den firman skulle göra jobbet.

D
Det gjorde jag också, på föreningens ”vägnar” kanske man kan säga. Ringde försäkringsbolaget.

Jag uttryckte att jag var less på föreningens entreprenör och funderade på att göra det själv. Då sa handläggaren att de ersätter 150 kr/h.

Jag tänker inte göra det själv utan ta in en hantverkare som gjort arbeten för släkting tidigare.

Grejen är att jag samtidigt vill göra om köket men entreprenören säger att bara golvsockeln är skadad. De vill ha 9000 lr för ny golvspckel men den ersättningen blir ju inte aktuell om jag väljer att sätta in ett nytt kök på egen bekostnad. Kan den summan då räknas av?

Hurusom finns det massor av frågetecken som egentligen ingen riktigt kan besvara tycks det som.

Det enklaste för mig vore att få en påse pengar att ge till ”min” hantverkare.

D
Jag vill undvika att hamna i en situation där jag behöver återställa det 30-åriga gamla köket får att få ersättning.

BirgitS
D Derbyboy skrev:
Jag uttryckte att jag var less på föreningens entreprenör och funderade på att göra det själv. Då sa handläggaren att de ersätter 150 kr/h.

Jag tänker inte göra det själv utan ta in en hantverkare som gjort arbeten för släkting tidigare.
Det är tydligen normalt att ens eget arbete ersätts med ett belopp i den storleksordningen. Pröva med att säga att du vill anlita en annan hantverkare i stället, en som gör ett bättre jobb än föreningens entreprenör.

Tänk på att du inte kan få ROT-avdrag för arbete som försäkringsbolaget betalar.

D
Föreningen är också väldigt trött på entreprenören.

Men en hel del som har skadats blir inte aktuellt om jag bygger nytt kök.

En post till exempel är att laga fuktskadat bänkskåp. Vad händer med den ersättningen om jag istället bekostar ett nytt kök.

Försäkringsbolaget kommer mer eller mindre att strunta i den offert entreprenören lämnat när de gör en kontantreglering. De kommer istället kolla igen på vad som står i utredningen och ta fram en löjligt låg siffra utifrån det. Kontantreglering är inte lönsamt om du inte ska göra jobbet själv och har mycket fritid.

Om du vill anlita en egen byggare så kan du fixa en offert från dom som försäkringsbolaget kan ta ställning till. Är det billigare kan de säkert tänka sig att byta bolag, om det är dyrare så knappast.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Derbyboy skrev:
Föreningen är också väldigt trött på entreprenören.

Men en hel del som har skadats blir inte aktuellt om jag bygger nytt kök.

En post till exempel är att laga fuktskadat bänkskåp. Vad händer med den ersättningen om jag istället bekostar ett nytt kök.
Vi fick en vattenskada på parketten i köket och planerar att renovera köket under nästa år och då lägger vi in en matta i stället för parkett. Vi var alltså inte intresserade av att någon hantverkare lägger in ett nytt parkettgolv som försäkringsbolaget betalar utan vi fixade till det temporärt med andra skivor. Jättefult men det kan vi leva med i ett år. Därför valde vi att få ut ersättningen kontant. Försäkringsbolaget brydde sig inte om vad vi gör eller hur vi gör.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Det där är ett jättebra argument! Tack

D
Alltså vad händer med följande ersättning:

Laga skåp 8000 kr
Nya sparksocklar 9000 kr
Montera tillbaka gamla köket 12000 kr

Om jag istället köper ett nytt kök

Tja, du kan ju börja med att erbjuda försäkringsbolaget att du gör det själv för 1000kr mindre än företaget om de betalar ersättningen till dig.
Därefter se vad de kommer med för motbud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.