Hej

Jag skulle behöva lite råd. Hur brukar bankerna ställa sig till att låna ut pengar till tomt och bygg (Byggnadslån) ? Är det samma krav vad gäller kontantinsats som när man köper hus , jag har redan ett hus men vill inte sälja den innan att bygga min nya hus? kan jag använda mitt nuvarande hus som säkerhet för lånet och skippa kontantinsats?

mvd
oka

Seb hade 20% insats.

Sälja efter är tveksamt. Kanske vid låg belåningsgrad på nya huset sin 50%

20% insats för hela Byggnadslån eller bara tomt kostnad ?

Vi har att vi ska ha minst 15% kontantinsats för bolånet på en sparbank
Men vi har 70% av kontantinsatsen i sparat kapital så vi kan behålla bostadsrätten som säkerhet för dom sista 30% av kontantinsatsen då vi har bostadsrätten värderad rätt så bra.

Sen var det då 4.5 gånger våran årsinkomst som vi fick låna.

• Gilla
okaenrique
  • Laddar…
Om det finns en tydlig skillnad på värdering och belåning på din nuvarande bostad så borde den funka som säkerhet. Banken vill ju bara vara säker på att du kan betala.

• Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
Ett byggnadskreditiv som det handlar om här, där gäller formellt samma krav på kontantinsats som för vanliga bolån. Du behöver ha en kontantinsats som motsvarar minst 15% av det beräknade marknadspriset för det färdiga huset. Det kan skilja markant mot byggkostnaden.

Bankerna vill ofta ha högre marginal än så, typ 20% eller mer. Pga osäkerheten i förhandsvärderingen. Tänk på att den dag huset är färdigt så måste du kunna få en färsk marknadsvärdering som är tillräckligt bra, så att din kontantinsats täcker 15% av det lånet just den dagen bolånet sätts.

Det finns en risk att marknadspriserna går ned under byggtiden.

• Gilla
okaenrique
  • Laddar…
Banker kan också vara lite tveksamma till byggnadskreditivdå det ju finns en risk att det aldrig blir ett färdigt hus då det visade sig bli för dyrt, krångligt etc. Jag fick prata med flera banker innan jag hittade någon som ville ge byggnadskreditiv. Det är ju också ofta hög ränta jämfört med bolån så tänk på att försöka begränsa tiden du använder det så att du så fort som möjligt får vanligt bolån istället. Jag fick bolån innan det var godkänt att flytta in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.