Hej!

Jag och min sambo är nyexaminerade. Jag är ämneslärare mot gymnasieskolan och min sambo är förskollärare, så det är inte yrken där det är en framtida brist.

Vi har en gemensam månadsinkomst på 65tkr.
Vi sparar 20tkr som minimum varje månad.
Vi har just nu, 95tkr sparat.

Vi har ett billån på 100tkr och ett privatlån (via facket) på 45tk samt våra CSN skulder.

När vi har Hemnet / Booli surfat så brukar husen runt 3.5 - 4mkr vara de husen som vi föredrar och det bör vara möjligt med vår kalkyl.

Vi har inte någon som kan gå i borgen eller låna ut en enda krona till oss privat.

-------------------------------------

En annan dröm är som många andra, att köpa nyproduktion. Det finns en tomt med lösvirkebyggnad ute i vårt område för 3.6mkr som vi är väldigt intresserade av. Däremot inser vi att vårt sparande inte är tillräckligt just nu.

Enligt SBABs verktyg skulle vi behöva en dryga 230tkr sparat för att kunna få ett privatlån samt bolån för att täcka kostnaden. Det tar oss 4 - 5 månader att spara ihop till.

Vi inser självklart att det tar tid att köpa hus och att vi är väldigt tidigt ute. Däremot är vi sugna på att köpa hus och skapa familj (Vi är båda 31).

Våra frågor:
1. Finns det mer banker än SBAB som kan erbjuda stöd via ett privatlån för kontantinsatsen?
2. Är våra tankar realistiska? Dvs, ett hus för dryga 3.5 - 4mkr med vår inkomst.
3. Hur går det till att faktiskt köpa en nyproduktion? Som vi förstått så krävs det oftast byggnadskreditiv som inte SBAB erbjuder.
4. Behöver man hela kontantinsatsen m.m. vid början av nyproduktionen eller när huset är klart?
5. Är det möjligt att lägga till saker och ting under tiden av bygget? Exempelvis om vi skulle vilja ha andra vitvaror.
6. Är det någon som varit i liknande situation?