Nu när vi installerar solceller ska jag göra den gamla varmvattenberedaren lite smarta genom att koppla den till home assistant. Det är en vvb med 3000w och tvåfas 400v. Jag ska koppla en sonoff basic till en kontaktor. Jag har även kopplat in några tempsesnsorer till min sonoff basic för att mäta temp på vvb på några olika ställen.

Men de flesta kontaktorer jag hittar är två eller fyrapoliga på 240v men kan jag använda en tvåpolig kontaktor på 240v och i så fall hur?
Tacksam för lite guidning här
 
Använd en 3-fas kontaktor (4 st slutande) och nyttja bara 2 av dom.
 
En tvåpolig räcker då beredaren bara (troligen) kopplas på två faser.
Men var kommer texten om 240 V ifrån, är det manöverspolens spänning?
Protte
 
På vilket sätt kommer den att bli "smart" genom att styra den med kontaktor?

Tänker du styra temperaturen i den eller ska du ha den avstängd mesta tiden för att kunna starta upp den vid eventuella behov?
 
Jag kanske läser fel men exempelvis en tvåpolig kontaktor från Hager
ESC225S ser ut att bara vara på 240v. Hittade också en tvåpolig hos Malmbergs men uppfattade att den också var på 240v.

Jag har tänkt att göra varmvattenberedaren smartare genom att den i första hand är påslagen när solcellerna ger el vilket kan styras genom home assistant och ett fronius add-on.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Är det inte smartare att köra vvb till en högre temp om elpriset är lågt, än att styra mot egen produktion? Har du home assistent tror jag det blir bättre för elsystemet som helhet.

ESC225S borde funka. Du kopplar ju in två olika faser på de olika polerna, och styr kontaktorn med din sonoff.

Rita upp hur du tänkte koppla in så får du feedback.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
om man använder varmvattenvattnet till exempelvis dusch så är det viktigt att se till att vattentemperaturen håller sig en bit över 50°C så att man inte skaffar sig en legionellakuvös
 
B BSOD skrev:
ESC225S borde funka. Du kopplar ju in två olika faser på de olika polerna,
I specifikationerna står det:
  • Isolationsspänning 250 V
Så jag skulle inte ha använt den till två faser/400V.
 
B BSOD skrev:
Är det inte smartare att köra vvb till en högre temp om elpriset är lågt, än att styra mot egen produktion? Har du home assistent tror jag det blir bättre för elsystemet som helhet.

ESC225S borde funka. Du kopplar ju in två olika faser på de olika polerna, och styr kontaktorn med din sonoff.

Rita upp hur du tänkte koppla in så får du feedback.
Så då räcker det med att kontaktorn är klassad för 250v eftersom spänningen inte är högre än så i varje fas? även fast den totala spänningen på båda faserna blir 400v, förstår jag det rätt då?
 
B
useless useless skrev:
I specifikationerna står det:
  • Isolationsspänning 250 V
Så jag skulle inte ha använt den till två faser/400V.
Du har rätt, trodde det var samma isolerklass som som ESC325S.
 
J joel_h skrev:
Så då räcker det med att kontaktorn är klassad för 250v eftersom spänningen inte är högre än så i varje fas? även fast den totala spänningen på båda faserna blir 400v, förstår jag det rätt då?
Det finns en 2-polig modell som heter ESC240S.
  • Isolationsspänning 440 V


Men den är ganska dyr, så om man inte har platsbrist kostar en 4-polig/25 A hälften så mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
ok, tack, då är jag med. Så esc240S ska fungera för detta. När det gäller legionella så hittar jag inte info om hur snabb tillväxt skulle kunna ske. Jag har installerat några temp-sensorer i min sonoff basic som jag eventuellt kommer sätta på några olika ställen mot tanken/under isoleringen på VVB så att om tempen går ner för mycket på kvällen/natten så sätts VVB på även om solcellerna inte producerar.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Det är ingen större risk för legionella i en beredare som har varit tillräckligt varm för att sen svalna under natten - Det finns ju liksom inga bakterier kvar som kan föröka sig. Det viktiga är att den hålls varm under dagen när vatten används och färskt vatten fylls på.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Hoppar på här istället för att starta en ny.
Har en vvb 400v fas jag med.

Tänkte köra Shelly 3em och en Schneider Electric A9C20834 NC
Vill få till nån "fail-safe" därav NC.

Har ej plats vid central så nära eller under vvb (Thermia MKR 300) går kanon.
Nått mer man behöver?
Tänker att det är kul och bygga själv men elektriker får koppla in så har jag det sagt med.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.