Jag vet, borde ha haft bild på hur kopplingarna satt innan i gamla kontakten... Men missade att ta kort på det, får inte detta att fungera, någon som kan hjälpa med hur det borde vara kopplat?
 
  • PXL_20260311_123739856.MP.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260311_123755589.MP.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du kopplat och vad händer? Det borde vara gulgrön jord, blå nolla och svart fas. Alltså sitter trådarna två och två.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
En bra gissning är att samla detvå blå på ena sidan, de två svarta på andra sidan och de två gulgröna i mitten. Vänder du uttaget om så kan man nog se lite symboler.

Men det är och förblir en gissning, kan man se om det är en blå, svart och gulgrön som går ut i varje rör så är det en väldigt bra gissning dock.

Men man kan aldrig lita på vad folk har dragit för färger på trådarna, rätt som det är har man kopplat helt fel nånstans och vips har du spänning på metallhöljet på grejorna.

Enda sättet att vara säker är att mäta sig fram. Köper du en spänningsprovare för pengarna du sparade in på att inte hyra in elektrikern har du gjort ett bra val för framtiden!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
benknackan benknackan skrev:
Jag vet, borde ha haft bild på hur kopplingarna satt innan i gamla kontakten... Men missade att ta kort på det, får inte detta att fungera, någon som kan hjälpa med hur det borde vara kopplat?
Väldigt simpel grej man borde ha koll på om man byter vägguttag
 
A Avemo skrev:
Hur har du kopplat och vad händer? Det borde vara gulgrön jord, blå nolla och svart fas. Alltså sitter trådarna två och två.
Ja provat typ alla sätt tycker jag, är en micro som ska sitta i som inte får ström / går igång. Fick dock annat att funka vid ett "läge".

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En bra gissning är att samla detvå blå på ena sidan, de två svarta på andra sidan och de två gulgröna i mitten. Vänder du uttaget om så kan man nog se lite symboler.

Men det är och förblir en gissning, kan man se om det är en blå, svart och gulgrön som går ut i varje rör så är det en väldigt bra gissning dock.

Men man kan aldrig lita på vad folk har dragit för färger på trådarna, rätt som det är har man kopplat helt fel nånstans och vips har du spänning på metallhöljet på grejorna.

Enda sättet att vara säker är att mäta sig fram. Köper du en spänningsprovare för pengarna du sparade in på att inte hyra in elektrikern har du gjort ett bra val för framtiden!
Är det en "penna" från typ Jula som räcker eller ska det vara en multimeter? Samt hur vet man om det är rätt respektive fel? Har inte lyckats se om de kommer ur olika för, men de är tydligt två "grupper" med kablar med en varje kabelfärg.

Gällande själva uttaget så är det en Jula retro serie jordad om det hjälper något.
 
benknackan benknackan skrev:
Ja provat typ alla sätt tycker jag, är en micro som ska sitta i som inte får ström / går igång. Fick dock annat att funka vid ett "läge".
Säkring / jordfelsbrytare av? Är gulgrön kopplat till PE symbol (mitten). Sen är det blåa tillsammans och svarta tillsammans.
 
benknackan benknackan skrev:
Är det en "penna" från typ Jula som räcker eller ska det vara en multimeter? Samt hur vet man om det är rätt respektive fel? Har inte lyckats se om de kommer ur olika för, men de är tydligt två "grupper" med kablar med en varje kabelfärg.
Om du skall ha el mät verktyg så köp inget annat än en spänningsprovare. En godkänd spänningsprovare fungerar även fast batteriet är urladdat och det går oftast inte göra fel som man kan göra med multimeter

Typ sådan här
https://www.jula.se/catalog/el-och-...nstrument/testpennor/spanningsprovare-013739/
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
benknackan benknackan skrev:
Ja provat typ alla sätt tycker jag, är en micro som ska sitta i som inte får ström / går igång. Fick dock annat att funka vid ett "läge".


Är det en "penna" från typ Jula som räcker eller ska det vara en multimeter? Samt hur vet man om det är rätt respektive fel? Har inte lyckats se om de kommer ur olika för, men de är tydligt två "grupper" med kablar med en varje kabelfärg.

Gällande själva uttaget så är det en Jula retro serie jordad om det hjälper något.
Livsfarligt att ”prova på alla sätt”. El ska man inte leka med. Känner du inte att du får till det, kolla om du har någon i bekantskapskretsen eller ta extern hjälp.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Om du skall ha el mät verktyg så köp inget annat än en spänningsprovare. En godkänd spänningsprovare fungerar även fast batteriet är urladdat och det går oftast inte göra fel som man kan göra med multimeter

Typ sådan här
[länk]
Precis den tänkte jag länka till. Finns förstås bättre men något är bättre än inget.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elarbeten-du-far-gora-sjalv

Lite info om el. Som andra säger, vet man inte alls vad man gör så behöver man lära sig. Det är potentiellt livsfarligt, både medans man utför jobbet och efteråt. En micro exempelvis kan dra en del ström och eftersom trådarna går vidare så lär andra saker också kunna vara inkopplade samtidigt. Det kan bli varmt så det börjar brinna då...

Så lite grundläggande, bryt strömmen först. Hur skalar man trådar och varför är det viktigt att inte göra fel? Hur mycket skalar man, hur mycket får sticka ut? Hur mäter jag vad trådarnas funktion är? Hur bör de kopplas? Hur kollar jag att jag gjort rätt i efterhand?

Bäst är att fråga någon i riktiga livet, men som uppenbaras exempelvis på Youtube så saknar väldigt många människor idag en "morsa" eller "farsa" att lär dem alla dessa saker i livet. Så att hitta dessa guldkorn på ex Youtube som lär ut det mest grundläggande så att man kan göra ett hyfsat jobb i alla fall.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag tror inte ett mätverktyg gör någon skillnad i det här fallet. TS verkar inte ha någon aning om hur det ska kopplas ändå.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
benknackan benknackan skrev:
Ja provat typ alla sätt tycker jag, är en micro som ska sitta i som inte får ström / går igång. Fick dock annat att funka vid ett "läge".
Det är inte så mycket som kan gå fel när det bara är ett vägguttag. Men en sak som kan gå fel är om du lägger fasen där jorden skall sitta. Då blir det plötsligt farligt. Lägg upp en bild på hur du kopplat innan du slår på strömmen så kan du få höra om det ser rätt ut. Men vad du än gör. Se till att den gulgröna och inget annat sitter där det finns en jordsymbol.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Om du skall ha el mät verktyg så köp inget annat än en spänningsprovare. En godkänd spänningsprovare fungerar även fast batteriet är urladdat och det går oftast inte göra fel som man kan göra med multimeter

Typ sådan här
[länk]
J J-banan skrev:
Säkring / jordfelsbrytare av? Är gulgrön kopplat till PE symbol (mitten). Sen är det blåa tillsammans och svarta tillsammans.
Tack, då införskaffar jag mig en sådan.

Ja gulgröna har jag alltid haft i mitten (jord). Det jag menar är "allt" i övrigt.

Men min fråga då snarare och tydligare, påverkar det på något sätt vilken "ordning" de sitter? Det finns 6 st ingångar i uttaget, två för varje fas/del. Och tror som sagt att det kommer två "rör". Är det så då att de ska sitta tex, 1, 3, 5 respektive 2, 4, 6 eller ska sånt inte spela roll?

Samt när jag kopplade loss gamla så vet jag att mycket trådar ramlade av, är det något som skulle kunna vara problem specifikt för micro eller så? Ett par av sladdarna räknade jag till typ 6-7 trådar.
 
benknackan benknackan skrev:
Tack, då införskaffar jag mig en sådan.

Ja gulgröna har jag alltid haft i mitten (jord). Det jag menar är "allt" i övrigt.

Men min fråga då snarare och tydligare, påverkar det på något sätt vilken "ordning" de sitter? Det finns 6 st ingångar i uttaget, två för varje fas/del. Och tror som sagt att det sedan ska dekommer två "rör". Är det så då att de ska sitta tex, 1, 3, 5 respektive 2, 4, 6 eller ska sånt inte spela roll?

Samt när jag kopplade loss gamla så vet jag att mycket trådar ramlade av, är det något som skulle kunna vara problem specifikt för micro eller så? Ett par av sladdarna räknade jag till typ 6-7 trådar.
Du ska klippa och skala alla ledare till den skalade längd som tillverkaren av uttaget bestämt (ofta står det stämplat på uttaget).

De ska sitta i rätt anslutningar där respektive fas nolla och jord har kontakt med sin partner och inget annat.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bägge neutralledarna ska sitta i samma dubbelanslutning.
Bägge fasledarna ska sitta i samma dubbelanslutning.
Bägge skyddsjordsledarna ska sitta i samma dubbelanslutning.

Screenshot_20260424_194019_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Du har FK-tråd, dessa har 7 kardeler i sig.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du ska klippa och skala alla ledare till den skalade längd som tillverkaren av uttaget bestämt (ofta står det stämplat på uttaget).

De ska sitta i rätt anslutningar där respektive fas nolla och jord har kontakt med sin partner och inget annat.
Och titta, det står 12 mm skalning på uttaget, det är i princip omöjligt att göra fel om man inte är helt slut i .....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.