Jag vet, borde ha haft bild på hur kopplingarna satt innan i gamla kontakten... Men missade att ta kort på det, får inte detta att fungera, någon som kan hjälpa med hur det borde vara kopplat?
En bra gissning är att samla detvå blå på ena sidan, de två svarta på andra sidan och de två gulgröna i mitten. Vänder du uttaget om så kan man nog se lite symboler.
Men det är och förblir en gissning, kan man se om det är en blå, svart och gulgrön som går ut i varje rör så är det en väldigt bra gissning dock.
Men man kan aldrig lita på vad folk har dragit för färger på trådarna, rätt som det är har man kopplat helt fel nånstans och vips har du spänning på metallhöljet på grejorna.
Enda sättet att vara säker är att mäta sig fram. Köper du en spänningsprovare för pengarna du sparade in på att inte hyra in elektrikern har du gjort ett bra val för framtiden!
Men det är och förblir en gissning, kan man se om det är en blå, svart och gulgrön som går ut i varje rör så är det en väldigt bra gissning dock.
Men man kan aldrig lita på vad folk har dragit för färger på trådarna, rätt som det är har man kopplat helt fel nånstans och vips har du spänning på metallhöljet på grejorna.
Enda sättet att vara säker är att mäta sig fram. Köper du en spänningsprovare för pengarna du sparade in på att inte hyra in elektrikern har du gjort ett bra val för framtiden!
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ja provat typ alla sätt tycker jag, är en micro som ska sitta i som inte får ström / går igång. Fick dock annat att funka vid ett "läge".A Avemo skrev:
Är det en "penna" från typ Jula som räcker eller ska det vara en multimeter? Samt hur vet man om det är rätt respektive fel? Har inte lyckats se om de kommer ur olika för, men de är tydligt två "grupper" med kablar med en varje kabelfärg.Tomtom79 skrev:
En bra gissning är att samla detvå blå på ena sidan, de två svarta på andra sidan och de två gulgröna i mitten. Vänder du uttaget om så kan man nog se lite symboler.
Men det är och förblir en gissning, kan man se om det är en blå, svart och gulgrön som går ut i varje rör så är det en väldigt bra gissning dock.
Men man kan aldrig lita på vad folk har dragit för färger på trådarna, rätt som det är har man kopplat helt fel nånstans och vips har du spänning på metallhöljet på grejorna.
Enda sättet att vara säker är att mäta sig fram. Köper du en spänningsprovare för pengarna du sparade in på att inte hyra in elektrikern har du gjort ett bra val för framtiden!
Gällande själva uttaget så är det en Jula retro serie jordad om det hjälper något.
Om du skall ha el mät verktyg så köp inget annat än en spänningsprovare. En godkänd spänningsprovare fungerar även fast batteriet är urladdat och det går oftast inte göra fel som man kan göra med multimeterbenknackan skrev:
Typ sådan här
https://www.jula.se/catalog/el-och-...nstrument/testpennor/spanningsprovare-013739/
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Livsfarligt att ”prova på alla sätt”. El ska man inte leka med. Känner du inte att du får till det, kolla om du har någon i bekantskapskretsen eller ta extern hjälp.benknackan skrev:
Ja provat typ alla sätt tycker jag, är en micro som ska sitta i som inte får ström / går igång. Fick dock annat att funka vid ett "läge".
Är det en "penna" från typ Jula som räcker eller ska det vara en multimeter? Samt hur vet man om det är rätt respektive fel? Har inte lyckats se om de kommer ur olika för, men de är tydligt två "grupper" med kablar med en varje kabelfärg.
Gällande själva uttaget så är det en Jula retro serie jordad om det hjälper något.
Precis den tänkte jag länka till. Finns förstås bättre men något är bättre än inget.J J-banan skrev:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elarbeten-du-far-gora-sjalv
Lite info om el. Som andra säger, vet man inte alls vad man gör så behöver man lära sig. Det är potentiellt livsfarligt, både medans man utför jobbet och efteråt. En micro exempelvis kan dra en del ström och eftersom trådarna går vidare så lär andra saker också kunna vara inkopplade samtidigt. Det kan bli varmt så det börjar brinna då...
Så lite grundläggande, bryt strömmen först. Hur skalar man trådar och varför är det viktigt att inte göra fel? Hur mycket skalar man, hur mycket får sticka ut? Hur mäter jag vad trådarnas funktion är? Hur bör de kopplas? Hur kollar jag att jag gjort rätt i efterhand?
Bäst är att fråga någon i riktiga livet, men som uppenbaras exempelvis på Youtube så saknar väldigt många människor idag en "morsa" eller "farsa" att lär dem alla dessa saker i livet. Så att hitta dessa guldkorn på ex Youtube som lär ut det mest grundläggande så att man kan göra ett hyfsat jobb i alla fall.
Det är inte så mycket som kan gå fel när det bara är ett vägguttag. Men en sak som kan gå fel är om du lägger fasen där jorden skall sitta. Då blir det plötsligt farligt. Lägg upp en bild på hur du kopplat innan du slår på strömmen så kan du få höra om det ser rätt ut. Men vad du än gör. Se till att den gulgröna och inget annat sitter där det finns en jordsymbol.benknackan skrev:
J J-banan skrev:
Tack, då införskaffar jag mig en sådan.J J-banan skrev:
Ja gulgröna har jag alltid haft i mitten (jord). Det jag menar är "allt" i övrigt.
Men min fråga då snarare och tydligare, påverkar det på något sätt vilken "ordning" de sitter? Det finns 6 st ingångar i uttaget, två för varje fas/del. Och tror som sagt att det kommer två "rör". Är det så då att de ska sitta tex, 1, 3, 5 respektive 2, 4, 6 eller ska sånt inte spela roll?
Samt när jag kopplade loss gamla så vet jag att mycket trådar ramlade av, är det något som skulle kunna vara problem specifikt för micro eller så? Ett par av sladdarna räknade jag till typ 6-7 trådar.
Du ska klippa och skala alla ledare till den skalade längd som tillverkaren av uttaget bestämt (ofta står det stämplat på uttaget).benknackan skrev:
Tack, då införskaffar jag mig en sådan.
Ja gulgröna har jag alltid haft i mitten (jord). Det jag menar är "allt" i övrigt.
Men min fråga då snarare och tydligare, påverkar det på något sätt vilken "ordning" de sitter? Det finns 6 st ingångar i uttaget, två för varje fas/del. Och tror som sagt att det sedan ska dekommer två "rör". Är det så då att de ska sitta tex, 1, 3, 5 respektive 2, 4, 6 eller ska sånt inte spela roll?
Samt när jag kopplade loss gamla så vet jag att mycket trådar ramlade av, är det något som skulle kunna vara problem specifikt för micro eller så? Ett par av sladdarna räknade jag till typ 6-7 trådar.
De ska sitta i rätt anslutningar där respektive fas nolla och jord har kontakt med sin partner och inget annat.
Bägge neutralledarna ska sitta i samma dubbelanslutning.
Bägge fasledarna ska sitta i samma dubbelanslutning.
Bägge skyddsjordsledarna ska sitta i samma dubbelanslutning.
Du har FK-tråd, dessa har 7 kardeler i sig.
Bägge fasledarna ska sitta i samma dubbelanslutning.
Bägge skyddsjordsledarna ska sitta i samma dubbelanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har FK-tråd, dessa har 7 kardeler i sig.
Och titta, det står 12 mm skalning på uttaget, det är i princip omöjligt att göra fel om man inte är helt slut i .....D Dilato skrev:


