Hej!
Ligger i startgroparna för plankbygget vid tomtgräns. Bygglov klart och godkänt. Jag är dock rådvill när det kommer till konstruktionen, dimensionering och virkesval. Kanske nån kunnig kan råda mig? Jag vill inte ha ett vingligt plank!
Lite fakta:
-14 stolpar långt med c/c 1900 mm (ca 24,7 meter alltså)
- 100:s stolpfästen nergjutna i en mindre berlinmur som ringar in 50-talstomten
- Jag hade tänkt att ha 1800:s höjd på stolparna som får 3 nivåändringar efter vägen för att följa terrängen
- Det blir "nog" järnvinitrolat stående plank med liten glipa för att släppa igenom luft.
Lite frågor:
- Hur får man tag på 100x100 stolpar om man envisas med att vilja undvika tryckt 95x95?
- Enligt de flesta anvisningar skall man fälla in spikreglarna i stolparna men jag har sett många som sätter vinkeljärn mellan stolpe och spikregel, blir inte vinkeljärn vingeljärn?
- Om man fäller in spikreglarna, är inte ide'n med tryckt virke bortkastat då?
- Vad måste man vara noga med för att planket inte ska bli rangligt?
- Vilken dimension krävs på spikreglarna om man vill få det snyggt proportionsmässigt?
- Skruv eller spik?
Rätta mig om jag har fel, men generellt så tenderar amatörer att jobba med för klent virke, eller?
Ligger i startgroparna för plankbygget vid tomtgräns. Bygglov klart och godkänt. Jag är dock rådvill när det kommer till konstruktionen, dimensionering och virkesval. Kanske nån kunnig kan råda mig? Jag vill inte ha ett vingligt plank!
Lite fakta:
-14 stolpar långt med c/c 1900 mm (ca 24,7 meter alltså)
- 100:s stolpfästen nergjutna i en mindre berlinmur som ringar in 50-talstomten
- Jag hade tänkt att ha 1800:s höjd på stolparna som får 3 nivåändringar efter vägen för att följa terrängen
- Det blir "nog" järnvinitrolat stående plank med liten glipa för att släppa igenom luft.
Lite frågor:
- Hur får man tag på 100x100 stolpar om man envisas med att vilja undvika tryckt 95x95?
- Enligt de flesta anvisningar skall man fälla in spikreglarna i stolparna men jag har sett många som sätter vinkeljärn mellan stolpe och spikregel, blir inte vinkeljärn vingeljärn?
- Om man fäller in spikreglarna, är inte ide'n med tryckt virke bortkastat då?
- Vad måste man vara noga med för att planket inte ska bli rangligt?
- Vilken dimension krävs på spikreglarna om man vill få det snyggt proportionsmässigt?
- Skruv eller spik?
Rätta mig om jag har fel, men generellt så tenderar amatörer att jobba med för klent virke, eller?
- Hylade 100x100 är nog inte så lätt att få tag i men med sågad yta fixar en bättre brädgård fram
-Fäll in reglarna det blir snyggast och starkast
-Varför skulle iden med tryckat försvinna ?
-Fästet i plintarna och att ha spikreglar som går förbi flera stolpar
-45x120
-vilket som
-Fäll in reglarna det blir snyggast och starkast
-Varför skulle iden med tryckat försvinna ?
-Fästet i plintarna och att ha spikreglar som går förbi flera stolpar
-45x120
-vilket som
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Är du säker att det inte ger något rötskydd, jag har uppfattat det som att det är rötskyddet i slamfärg. Järnvitriol som rötskydd ger också många googleträffar om det nu är ett argument.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
I Falu Rödfärg finns järnvitriol naturligt i slaggen som används för pigmentet. Liksom bly, arsenik och annat "träskyddande". I övrigt är det en myt att järnvitriol skyddar trä från röta.larsbj skrev:
http://www.kulturfarg.se/myter.htm#vitriol
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6577
Hej, fyller på en följdfråga här.
Har planer på något liknande vad det gäller höjd osv men då planket ska stå mellan två tomter vill jag ha staket på båda sidor. med spjälorna förskjutna mot varandra på respektive sida för att få det så luftigt som möjligt.
om man då har stolpar på 100*100 (2x 45*90) så blir det lite svårt att jacka ur på båda sidor för spikreglar. blir ju inte så mycket stolpe kvar, hur löser man ett sådant plank??
Har planer på något liknande vad det gäller höjd osv men då planket ska stå mellan två tomter vill jag ha staket på båda sidor. med spjälorna förskjutna mot varandra på respektive sida för att få det så luftigt som möjligt.
om man då har stolpar på 100*100 (2x 45*90) så blir det lite svårt att jacka ur på båda sidor för spikreglar. blir ju inte så mycket stolpe kvar, hur löser man ett sådant plank??
Om jag har stolpar 95*95 å är det ju svårt att jacka ur på båda sidor.
om jag lägger 45*95 i mellan stolparna som spikreglar så ligger hela ramkonstruktionen i samma nivå breddmässigt. men då kommer ju staketspjälorna att bli svåra att få dit eftersom skruvskallarna i plintjärnen är i vägen, kan man vända plinten som den högra i bilden eller påverkar det hållfastheten mycket.
planket är ju inte mer än 5meter långt och kommer att vara fäst i garaget på ena sidan
Alternativt nån tunnare spikregel som man bara skruvar utanpåliggande, inte så mycket att välja på i tryckt ,kanske en 28*95 räcker??
om jag lägger 45*95 i mellan stolparna som spikreglar så ligger hela ramkonstruktionen i samma nivå breddmässigt. men då kommer ju staketspjälorna att bli svåra att få dit eftersom skruvskallarna i plintjärnen är i vägen, kan man vända plinten som den högra i bilden eller påverkar det hållfastheten mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
planket är ju inte mer än 5meter långt och kommer att vara fäst i garaget på ena sidan
Alternativt nån tunnare spikregel som man bara skruvar utanpåliggande, inte så mycket att välja på i tryckt ,kanske en 28*95 räcker??
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden