Hej,

Jag tänkte börja mitt altan projekt i helgen och har fått ordning på det mesta. Initialt tänkte jag skruva fast inre bärlinan i fasaden men nu tvekar jag. Skulle det funka lika bra att lägga mot fasaden med lite distans? Palla upp med reglar? Den ska vara på ca 25cm höjd.

Markarbetet har inte börjat än. Kommer jämna till först.

• IMG_1306.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag grävde net x antal justerbara plintar som hela altanen står på, närmsta plintraden står ca 0,6 m från husgrunden.

• Gilla
Christer g Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Okej det är ungefär vad jag hade tänkte mig också. Fast jag tänker hålla mig runt 50cm överhäng. Men hur gör du närmast fasaden? Ligger slutet på altanen mot fasaden eller har du distans? Möjligtvis en bild att dela?

Med tre hus och lika många altaner har jag aldrig skruvat en bärlina eller regel i grund eller fasad. Plint eller marksten/lLecablock närmast fasaden, beroende på markförhållanden. Sen bara bygga på.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Maalox
K King_al skrev:
Ligger slutet på altanen mot fasaden eller har du distans? Möjligtvis en bild att dela?
Kör distans 5-7cm så inte löv och annat fastnar och tillför fukt mot fasaden. Bifogar två bilder från ett av fjolårets projekt som påminner om dina förutsättningar. Slår ett slag för justerbara stolpfötter på plattor likt dom du har (finns på exempelvis Biltema för dryga 50-lappen). Snabbt och stabilt förutsatt korrekta cc mått

• IMG_6183.png
    Skapa konto
  • IMG_6184.png
    Skapa konto
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Kör distans 5-7cm så inte löv och annat fastnar och tillför fukt mot fasaden. Bifogar två bilder från ett av fjolårets projekt som påminner om dina förutsättningar. Slår ett slag för justerbara stolpfötter på plattor likt dom du har (finns på exempelvis Biltema för dryga 50-lappen). Snabbt och stabilt förutsatt korrekta cc mått
Tack för tipset! Så gräva ner plintar behövs inte heller? Tänker att det är ett krav om man inte fäster i fasaden? Kanske ingen risk att altanen glider över tid?
Initialt tänkte jag gräva ner varannan plint varannan marksten men det kanske är överdrivet?

D
K King_al skrev:
Tack för tipset! Så gräva ner plintar behövs inte heller? Tänker att det är ett krav om man inte fäster i fasaden? Kanske ingen risk att altanen glider över tid?
Initialt tänkte jag gräva ner varannan plint varannan marksten men det kanske är överdrivet?
Kan ju också bero på vilken landsända altanen skall stå i.

Jag la mitt på 35*35 plattor som vägdes av. Sen lades bärlinorna ovanpå, med syllpapp mellan. Du verkar ju ha både plattor och ett ganska bra underlag redan.

Ja jag borde kört med marksten..
testade gräva ner plintar idag.. fyfan vilket jobb! Knappast rakt eller bra men jag fick ner 6 plintar. Kommer köra marksten på resterande del!! Blir en shorts hybrid

• Gilla
Husbo73
  • Laddar…
Magnus E K
Har det varit en gammal altan där? Det ser ut som att panelen slutar för högt upp. Men kanske inget problem om en ny altan skyddar.

Ja det har stått en mindre altan som sviktade och levde sitt egna liv. Därav jag tänkte göra det "lite" bättre.. Tog bort en längst gående planka från fasad i samma veva.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.