Hej!

Jag har köpt ett hus i somras. Huset byggdes ursprunglingen i början av 90-talet men efter en brand brand 2003 är allt utom skalet utbytt som försäkringsåtgärd. Efter återställandet har problem med frysning av vattenledningar på vinden uppstått. Motsvarande problem finns på ett flertal livvärdiga hus i området, men lär enligt tidigare ägare inte funnits på detta hus före branden. Trolig orsak till felet är att vattenledningarna under isolerningen ligger för nära ytterväggen.

Jag har inte klar för mig vad som gäller juridiskt i detta fall. Tidigare ägare tycks inte ha någon dokumentation kvar om detta (!) Garantitider har väl förfallit och jag inser att möjligheten att få detta åtgärdat genom reklamation är mikroskopisk. Jag är ändå nyfiken att veta vad som gäller!

Hälsningar Kent

Försäkringsbolaget har troligen inget ansvar (jag antar att det är därför du frågar under denna rubrik?).

Vid en försäkringsskada så är det du som försäkringstastagare som står som beställare av ett bygge, dvs. kvaliteten är en fråga mellan dig som husägare och byggfirman, förs. bolaget står "bara" för finansieringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.