Jag skullepåstå att ett värde för rellativ luftfuktighet säger mycket mer än ett kvotvärde för någon som inte är helt insatt. Ett rf värde säger en hel del om hur fukten påverkar omgivningen. Risk för mögel brukar man säga att kommer över 70% tex.

Det är inget problem att ha trä mot betong, om det inte är fuktigt.

I husvagn/husbil, får det inte överstiga 20%, och skall då undersökas, 80% låter mycket ja! Men detta är väl en risk konstruktion...

Nu måste du ha blandat ihop siffrorna. 20% rf är extremt lågt. Det låter mer som att du pratar fuktkvot.

H Husqvarna220Ac skrev:
I husvagn/husbil, får det inte överstiga 20%, och skall då undersökas, 80% låter mycket ja! Men detta är väl en risk konstruktion...
Man brukar säga att upp till 40% i luft inomhus är godtagbart, 50% skapar troligtvis inga problem heller. 20% låter konstigt lågt. Stämmer det verkligen?

Ja, Fukttestar du husvagnen så är 0-15% godkänt, förhöjt värde mellan 18-20% och åtgärd bör göras över 20%.

Men detta i väggen, mäter man luftfuktigheten i vagnen som är kallställd kan det bli rejält fuktigt, droppar på fönstren..

Har fått till mig av besiktningsmannen att 80% är inget ovanligt för hus som är byggda på 80tal , han sa att lägre fram kan man fundera på lägga ventilerade golv .

H Husqvarna220Ac skrev:
Ja, Fukttestar du husvagnen så är 0-15% godkänt, förhöjt värde mellan 18-20% och åtgärd bör göras över 20%.

Men detta i väggen, mäter man luftfuktigheten i vagnen som är kallställd kan det bli rejält fuktigt, droppar på fönstren..
Du pratar om fuktkvot i trä låter det som. Det är något helt annat än rellativ fuktighet i luft. De siffrorna kan du inte likställa.

Ja precis det jag sa, fukt i väggen, ej i luft

Men då kan du inte jämföra det med 80% av något helt annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.