Ska bygga ett isolerat inglasat uterum med tillhörande trädäck utanför och behöver hjälp med dimensioner som är ok att använda

Förutsättningar
Snözon 1,5
Inglasad del 5 m ut från hus, 7 m brett
Trädäck del 5 m ut från huset, 7 m brett

Bärlina för tak monteras mot träfasad, inglasad del
Bärlina för golv monteras mot betongkällarvägg
Har möjlighet att schakta bort gräs etc. och lägga bärlager så tanken att använda betongplintar för uterum och stenplattor för trädäck.

Tak
Lutning 3 grader, 5 cm per m
Ingen mellanbalk så man slipper pelarna
Väggar
En kortsida dubbla dörrpartier med pelare i mitten.
En kortsida med fönsterpartier
Långsida hälften glaspartier, hälften fönsterparti

Och här kommer det jag behöver ha hjälp med
1
Inglasat uterum
Är det möjligt att använda vanligt konstruktionsvirke typ 45x220 till takbjälkar utan bärlina i mitten med 5 m spännvidd?
Tak av kanalplast

2
Inglasat uterum
Fäster en bärlina i källarvägg, plintar i framkant och en plintrad i mitten, räcker det med 45x220 som bärlina och 45x170 som golvbjälkar c/c 600?
Spånskiva

3
Trädäck
Fäster en bärlina i källarvägg, stenplattor i framkant och en rad i mitten, räcker det med 45x220 som bärlina och 45x170 som golvbjälkar c/c 600?
Trall 28x120

• 3D-modell av ett inglasat uterum med trätak, glasväggar och dubbla dörrpartier, anslutet till en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
1. Nej. Alldeles för lång spännvidd. Speciellt med så låg taklutning. Och vad har du hittat för tillverkare som tillåter endast 3 graders lutning? Finns mig veterligen inte, brukar vara 4 som är lägst har jag för mig

K
3. Bärlinorna okej om du har max 2m mellan bärlinornas upplag.

Är i princip max med 2,5m fri längd på 170 skruvreglar med cc 60. Så kortare cc avstånd hade varit bra

K kniv skrev:
1. Nej. Alldeles för lång spännvidd. Speciellt med så låg taklutning. Och vad har du hittat för tillverkare som tillåter endast 3 graders lutning? Finns mig veterligen inte, brukar vara 4 som är lägst har jag för mig
Glömde skriva att bilden är endast för att just få en bild på hur jag vill att det ska se ut.

Taklutningen tog jag bara på ett ungefär genom att jag har 550 mm från takfot ner till altandörr och sedan 5 m ut från fasad. Med ett 2,1 m glasparti längst ut med en bärlina så hade 3 grader stämt hyfsat beroende på just dimensioneringen på takbjälkar som jag undrar över.

K
S samtheman skrev:
Glömde skriva att bilden är endast för att just få en bild på hur jag vill att det ska se ut.

Taklutningen tog jag bara på ett ungefär genom att jag har 550 mm från takfot ner till altandörr och sedan 5 m ut från fasad. Med ett 2,1 m glasparti längst ut med en bärlina så hade 3 grader stämt hyfsat beroende på just dimensioneringen på takbjälkar som jag undrar över.
Förstår att det är dom givna måtten men det finns ingen tillverkare som ger garanti på sina produkter för den taklutningen. Så det bör du nog kolla upp innan du låser in dig på hur det ska bli

K kniv skrev:
Förstår att det är dom givna måtten men det finns ingen tillverkare som ger garanti på sina produkter för den taklutningen. Så det bör du nog kolla upp innan du låser in dig på hur det ska bli
Ok, så tillverkaren har vissa minsta lutning krav på deras takskivor?
Vi ponerar att jag lägger ett svetsat tätskikt på spont.
Hade det varit lösbart då med den spännvidden?

K
S samtheman skrev:
Ok, så tillverkaren har vissa minsta lutning krav på deras takskivor?
Vi ponerar att jag lägger ett svetsat tätskikt på spont.
Hade det varit lösbart då med den spännvidden?
Du har skrivit kanalplast…

Men ápännvidden är på tok för lång för 45x220. Du måste upp på limträ, och grövre sådana. Minst 270 höga

K kniv skrev:
Du har skrivit kanalplast…

Men ápännvidden är på tok för lång för 45x220. Du måste upp på limträ, och grövre sådana. Minst 270 höga
Kanalplast, takskivor vet inte riktigt vad dem heter som man kan ha ex. https://www.willabgarden.se/uterum/uterumstak-och-stommar/kanalplasttak-till-uterum/

Krävs limträ med dem dimensionerna förstår jag. Är det möjligt att ha en avväxlingsbalk i mitten av takbjälkarna som går från kortsida till kortsida med dem höjderna som jag angav innan? Vill helst inte ha en pelare mitt i rummet.

Skissat lite i PaintCAD och undrar om detta är ok dimensionering

Takbeläggning, vilket det nu blir bygger 50 mm totalt
220x45 takbjälkar c/c 1200
Dubbla skruvlimmade 170x45 som mellanbalk, vilar på varsin dubbla skruvlimmad 95x45 pelare på gavlar och en i mitten (verkar jag inte komma ifrån då bredden blir ca 7,6 m) Dimension 170 har jag fått från att den balken inte ska komma lägre än ovankant glasparti.
Får det till en lutning på ca 7 cm/m motsvarar ca 4 grader

Är det fortfarande för underdimensionerat?

• Illustration av takkonstruktion med c/c 1200 mm 220x45 bjälkar, dubbla 170x45 mellanbalkar, och glasparti. Skissad lutning ca 4 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
S samtheman skrev:
Kanalplast, takskivor vet inte riktigt vad dem heter som man kan ha ex. [länk]

Krävs limträ med dem dimensionerna förstår jag. Är det möjligt att ha en avväxlingsbalk i mitten av takbjälkarna som går från kortsida till kortsida med dem höjderna som jag angav innan? Vill helst inte ha en pelare mitt i rummet.
Men kanalplast är ju betydligt lättare tak än råspont! Så du får ”längst” spännvidd med det lättaste taket

K
S samtheman skrev:
Är det fortfarande för underdimensionerat?
Ja, främst dina bärlinor. Alltså det kommer ju inte braka ihop och gå sönder, men du kommer få rejäl banan. Och det kan skeva runt dina glaspartier så de kärvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.