Jag vill fixa ett skrivbord till mitt kontor i huset. Min tanke var att köra en lång bänkskiva (200cm) och fästa den mot reglar och därmed undvika behöva använda ben för att ge intrycket attt skivan är svävande.
Min initiala plan är att regla (45x45) längs kort- och långsidan och därefter borra underifrån in i bänkskivan. Dock finns det ingen vägg till höger om bänken
Väggarna är i gips men har regelsökare. Ska försöka förankra i själva reglar bakom gipset men i annat fall får jag använda molly expander.
Skrivbordet kommer användas som ett vanligt skrivbord, där jag har några datorskärmar med tillbehör.
Mina frågor:
1. Hur konstruerar jag högra delen av skrivbordet där det inte finns en vägg att regla längs med kortsidan?
2. Hur många skruvar behöver jag fästa i vänster kortsidan respektive långsidan för att försäkra mig att konstruktionen klarar bänkskivan.
Min initiala plan är att regla (45x45) längs kort- och långsidan och därefter borra underifrån in i bänkskivan. Dock finns det ingen vägg till höger om bänken
Väggarna är i gips men har regelsökare. Ska försöka förankra i själva reglar bakom gipset men i annat fall får jag använda molly expander.
Skrivbordet kommer användas som ett vanligt skrivbord, där jag har några datorskärmar med tillbehör.
Mina frågor:
1. Hur konstruerar jag högra delen av skrivbordet där det inte finns en vägg att regla längs med kortsidan?
2. Hur många skruvar behöver jag fästa i vänster kortsidan respektive långsidan för att försäkra mig att konstruktionen klarar bänkskivan.
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Jag har gjort exakt samma lösning i mitt garage, och det blev förvånansvärt stabilt...
Jag har dock limmat bänkskivan (av plywood) mot regeln ..
Så länge du inte hänger på skivan i "fel hörn" så lär det funka utmärkt..
Edit: jag har alltså inte som stödjer skivan i ett hörn ..
Jag har dock limmat bänkskivan (av plywood) mot regeln ..
Så länge du inte hänger på skivan i "fel hörn" så lär det funka utmärkt..
Edit: jag har alltså inte som stödjer skivan i ett hörn ..
Det låter snyggt men eftersom du inte inte har något stöd i högra nedre hörnet kommer det inte bli stabilt med så lång spännvidd. En hylla hade varit en sak, men ett skrivbord som du råkat luta dig mot kommer ge vika lätt.M Maisler skrev:Jag vill fixa ett skrivbord till mitt kontor i huset. Min tanke var att köra en lång bänkskiva (200cm) och fästa den mot reglar och därmed undvika behöva använda ben för att ge intrycket attt skivan är svävande.
Mina frågor:
[bild]
Om du verkligen vill försöka ändå skulle jag försöka sätta flera mindre konsoler undertill hela vägen.
Kommer funka utmärkt.M Maisler skrev:Jag vill fixa ett skrivbord till mitt kontor i huset. Min tanke var att köra en lång bänkskiva (200cm) och fästa den mot reglar och därmed undvika behöva använda ben för att ge intrycket attt skivan är svävande.
Mina frågor:
[bild]
Tänk bara på att om du trycker ner nedre högra hörnet där du inte har stöd, så lyfter vänster övre hörnet. Bara så att du dimensionerar för krafter åt båda hållen.
Gör du det funkar det utmärkt, man böjer knappast en 2 meter bred bänkskiva om det är normal tjocklek på den.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Jag limmade regeln mot väggen också, kanske borde läggas till... Och det var 9-10 mm tjock MDF i väggen så limmet bet bra..
Tack för input.
Jag kom på en alternativ lösning och vill gärna höra om den är konstruktionsmässigt rimlig.
Skulle det fungera att kapa bänkskivan i 45° i den del där det inte går att regla mot väggen, och därefter låta en vertikal del av bänkskivan gå hela vägen ner till golvet och möta ändbiten i motsvarande 45°-snitt? Tanken är att sedan skruva ihop delarna, så att den vertikala delen tar lasten och ger stöd från golvet.
I praktiken skulle den högra sidan då bli ett ”vattenfall”, där bänkskivan fortsätter ned till golv och därmed fungerar som bärande stöd.
Jag kom på en alternativ lösning och vill gärna höra om den är konstruktionsmässigt rimlig.
Skulle det fungera att kapa bänkskivan i 45° i den del där det inte går att regla mot väggen, och därefter låta en vertikal del av bänkskivan gå hela vägen ner till golvet och möta ändbiten i motsvarande 45°-snitt? Tanken är att sedan skruva ihop delarna, så att den vertikala delen tar lasten och ger stöd från golvet.
I praktiken skulle den högra sidan då bli ett ”vattenfall”, där bänkskivan fortsätter ned till golv och därmed fungerar som bärande stöd.
Det ger inget i förhållande till en kort konsoll fäst i väggenM Maisler skrev:Tack för input.
Alltså jag blir inte klok på din ritning. Ska skivan vara 200cm bred och 20 meter djup eller? Du skrev bänkskiva men i vilken dimension? Djupet är högst avgörande för konstruktionen.M Maisler skrev:Jag vill fixa ett skrivbord till mitt kontor i huset. Min tanke var att köra en lång bänkskiva (200cm) och fästa den mot reglar och därmed undvika behöva använda ben för att ge intrycket attt skivan är svävande.
Mina frågor:
[bild]
Det kommer bli stadigt, då har du ju rejält stöd i bägge ändar, och 200cm är inte mkt till spännvidd på en rejäl bänkskiva.M Maisler skrev:Tack för input.
1. Jag skulle satt en snedsträva från högra ytterhörnet så långt ner som möjligt på väggen, minst 45°. Den kommer ta upp en stor del av kraften.
2. 2-3 skruvar på kortsidan och 4-6 på långsidan. Gärna en limsträng också. Är du orolig kan du välja en lite kraftigare regel (45×70/90) och längre skruv.
Tjockleken och djupet på skivan är av stor betydelse men jag antar att du vill ha åtminstone 60cm djup för att få plats med datorskärm mm. Jag har en 18mm plyfa-skiva som skrivbord (visserligen med lite kortare spännvidd och bättre stöd) men den sviktar inte märkbart när jag tynger på den.
2. 2-3 skruvar på kortsidan och 4-6 på långsidan. Gärna en limsträng också. Är du orolig kan du välja en lite kraftigare regel (45×70/90) och längre skruv.
Tjockleken och djupet på skivan är av stor betydelse men jag antar att du vill ha åtminstone 60cm djup för att få plats med datorskärm mm. Jag har en 18mm plyfa-skiva som skrivbord (visserligen med lite kortare spännvidd och bättre stöd) men den sviktar inte märkbart när jag tynger på den.