Skulle behöva åsikter om mitt kommande projekt.

Grundidén är att riva befintligt plåtskjul och bygga ett nytt större som mäter samma mått som gavel och intilligande byggnad.
Gavel är 9meter bred och intilligande byggnad är 6m lång.

Ovanpå detta bygga ett trädäck hamnar på ca 2,60m höjd och sätta i en altandörr där det idag sitter fönster.

Bygga en trappa från trädäck ner till gräsmattan nedanför förslagsvis utanför gavel på vänstersidan med plattform högst upp.

Jag tänker mig följande konstruktion:

Stolpar 95x95mm med 3m mellanrum som går förbi bärlina upp och bildar staketstolpe för trädäcket ovan.

Svart enkelt plåttak.
Väggar som nuvarande skjul av takplåt.

Detta är ett budgetprojekt och nu till mina frågor ang. konstruktionen.

1. Grund:
A) Gjuta plintar och ha makadam/grus som golv i förrådet?
B) Gjuta plintar och regla trädäck som golv i förråd?
C) Gjuta oisolerad platta i träform med ingjutna stolpjärn för alla stolpar direkt i plattan?
Kan man ens göra så eller bör jag gjuta plintar först och sedan oisolerad platta också.

2. Tak förråd, golv trädäck. Hur på enklast möjliga sätt konstruera tak i förråd och golv för trädäck?

Spontan tanke underifrån Bärlina 45x195, Reglar 45x170 cc 60, Läkt 70x45 cc 60, Takplåt, Regel 45x170 klyvd i samma lutning som tak monterad i dalen på takplåten cc 60 positionerad rakt över underliggande 45x170 reglar.

3. Väggar:
Regla mellan stolpar med 45x70 cc60 och sedan skruva takplåt? Avstånd mellan väggplåt och betongplatta 10cm för ventilation för t.ex. ved m.m.

Hus med påritade planer för nytt förråd, trädäck med trappa och altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt över en trädgård med ett litet blått plåtskjul bredvid en vit och röd byggnad som planeras rivas och byggas om.
Skapa konto

Röd och vit husgavel med befintligt plåtskjul och trädäck för planerat renoveringsprojekt, omgivet av gräsmatta.
Skapa konto

Utsikt över ett enkelt plåtskjul med vedstaplar och redskap under ett svart plåttak, sett från ett fönster ovanför.
Skapa konto

Du tänker alltså bygga in fönstret på byggnaden jämte?

Av framförallt estetiska skäl bör bredden dras in lite, dvs <6m, förslagsvis 10-30 cm in från långväggen.

Som tak borde råspont och takpapp vara lämpligare.

Med en storlek på ca 6x9m så antar jag att du räknar med bärvägg/stödlina i längsled i vedboden/förrådet?

Om du bor blåsigt så rekommenderar jag vanlig stående fasadpanel utan locklist/panel, och sockel/sockelskivor. Dvs inga öppningar bredare än 1 mm för att hålla luftigt/ventilerat samtidigt som du inte vill få in snö(-drivor), och helst hålla smågnagare ute.

Det går bra med grus på golvet, men lägg gärna gamla uttjänta presenningar el markduk i plast el byggplast under gruset för att minska luftfuktigheten i vedbod/förråd och även göra marken torrare.

Ja de är ett fönster till en toalett men ja det tänkte jag :/

Hmm jag tänker bredden som gaveln den är 9m och intilliggande byggnad 6m. Vilka mått bör jag dra in av estetiska skäl?

Ok varför är råspont och takpapp lämpligare? Har du nån kommentar kring min tänkta konstruktion av tak/trädäck vill som sagt gärna hålla kostnaderna nere så gott det går.

Det ligger väldigt vindutsatt.

Förrådet skall användas till ved, virkesförråd och vinterförvaring av trädgårdsmöbler.

Min senaste fundering när det gäller grund är:
Gräva ur jordmån ca 20cm lägga nån form av markduk sedan på med bärlager typ 8-16 upp till marknivå sen snickra en träform sen vibrationsfri betong ca 10cm (plattan hamnar alltså ca 10cm ovanför nuvarande marknivå). Montera stolpjärn och gängstång med planbrickor och muttrar nergjutna i plattan och sedan lägga en tryckimpregnerad syll som bas för väggarna mellan alla stolparna?

Skippar mellanrum nertill på väggarna utan låter takplåt eller panel gå utanför betongplattan.

Varför gillas inte takplåt som väggbeklädnad?..

Här kommer ytterligare en bild. Oerhört förenklad men för att ge en uppfattning. Staket och trappa inte inritad.

Förenklad ritning av ett hus med angivna mått 6m och 9m, utan staket och trappa.
Skapa konto

• Gilla
Tosse och 1 till
  • Laddar…
F
Dra in det en halvmeter åt varje håll så ser det nättare och bättre ut. Sen kan man dra in vähhen lite med

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tycker att dimensionerna verkar alldeles för klena. 6 meter spännvidd på nästan platt tak med 170-regel låter alldeles för lite även med CC60. Det här behöver räknas på bättre. Ett vanligt bjälklag bygger man ju normalt med CC60 och 300mm bjälkar. Jag tror nästan man måste upp i limträbalkar här om man inte sätter stolpar i mitten i förrådet.

Rent spontant så tror jag också att det helt blir oerhört oproportionerligt och fruktansvärt fult helt enkelt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag tycker att dimensionerna verkar alldeles för klena. 6 meter spännvidd på nästan platt tak med 170-regel låter alldeles för lite även med CC60. Det här behöver räknas på bättre. Ett vanligt bjälklag bygger man ju normalt med CC60 och 300mm bjälkar. Jag tror nästan man måste upp i limträbalkar här om man inte sätter stolpar i mitten i förrådet.

Rent spontant så tror jag också att det helt blir oerhört oproportionerligt och fruktansvärt fult helt enkelt.
Ursäkta otydligheten jag tänkte givetvis sätta stolpar i mitten på förrådet så spännvidden bara blir 3m.

Jag funderade till och med på följande alternativ dock:

Jag ska i eftermiddag göra en mer skalenlig ritning. Sen har jag åker som granne på denna sida så funktion går före design.

Skalenlig ritning av ett förråd med måttangivelser och trappa, med 3 meters spännvidd i mitten.
Skapa konto

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Okej, då blir det enklare. Jag hade i alla fall dragit in huset till 8m x 5,5m så att byggnaden hamnar innanför huskropparna med trappan också.

Jag hade nog lagt golvreglar med några graders lutning och sedan försökt lägga bredare trapetsplåt (ej TRP20) så att reglarna hamnar under åsarna. Sedan hade jag lagt tryckta snedkluvna reglar på plåten för att kompensera för lutningen så att altanen blir rät. Då borde man få mellan 1- 20 cm mellan plåtreglar och altan. Enda nackdelen blir nog att man måste förborra en del då man skruvar trallen eftersom man måste igenom plåten på många ställen.

pelpet skrev:

Jag instämmer - Räknar man generellt på en 45x195 C24 som bärlina under en altan så får man ett plintavstånd på 145cm.
Vad gäller reglar så är det inte så långt ifrån med en 45x170 som klarar en fri längd på 267cm.

Men ja - Det blir för klent. 3 meter mellan stolpar och bärlinor skulle behövas dimensioneras med limträ som bärlina och minst 45x195 som reglar, om än det är på håret i en tvåfackskonstruktion som skulle behöva 45x220 på 6m spännvidd i en tvåfacks konstruktion.
Skall man bygga det enligt rekommendation så skall det således vara bärlinor: 90x270 av typen GL30c samt reglar 45x220 C24 om förutsättningarna är 3m mellan var stolpe i X och Y. Så det så! ;)

När man bygger andra typer av tillbyggnader har jag fått för mig att man gärna bygger dessa utanför befintlig byggnad?

Ok hur tätt måste jag ha mellan stolparna för att klara mig på standardvirke 45x220 som bärlinor? mitt senaste förslag är ju till och med att bygga väggar med syll på platta och således lägga bärlinor på väggarna som är reglade cc60 med typ 45x95.

Nedan följer några nya förslag begrunda gärna... Staket inte inritat.

3D-modell av ett hus med tillbyggnad utanför huvudbyggnaden och en person som betraktar.
Skapa konto

3D-modell av hus med röda tak, tillbyggnad och trappa, utan staket, på grön mark.
Skapa konto

3D-modell av röd och vit hus med tillbyggnad och observerbar bärlinastruktur, inget staket ritat.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Från denna vinkel ser man ännu fler intilligande byggnader.

Jag tänker att det till och med kan se bättre ut att ny byggnad+trädäck är större än befintlig?

Vinkelvy av hus med angränsande byggnader och trädeck i solljus med skuggor på gräset.
Skapa konto

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
F
Novisfixaren skrev:
Från denna vinkel ser man ännu fler intilligande byggnader.

Jag tänker att det till och med kan se bättre ut att ny byggnad+trädäck är större än befintlig?

[bild]

Vilket som så blir det ju smidigt att justera parabolen.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Har du lust förklara lite närmare hur du menar.
Reglar under åsarna och sedan regel till trädäcket ovanpå åsarna? Hur skruva plåten eller hur menar du?

Har ju kommit på det vore bra om jag kunde hålla nere höjd på reglar, tak, trädäck så mycket som möjligt för att få hyfsad takhöjd i förrådet men ändå få in plåttaket under höger Byggnads hängrännan.

Måste jag ha 5,7 graders lutning eller kannjag komma undan med mindre eftersom jag har trädäck som extra tak ovanpå?

Bifogar bilder på profiler jag kan få tag på.

pelpet skrev:
Okej, då blir det enklare. Jag hade i alla fall dragit in huset till 8m x 5,5m så att byggnaden hamnar innanför huskropparna med trappan också.

Jag hade nog lagt golvreglar med några graders lutning och sedan försökt lägga bredare trapetsplåt (ej TRP20) så att reglarna hamnar under åsarna. Sedan hade jag lagt tryckta snedkluvna reglar på plåten för att kompensera för lutningen så att altanen blir rät. Då borde man få mellan 1- 20 cm mellan plåtreglar och altan. Enda nackdelen blir nog att man måste förborra en del då man skruvar trallen eftersom man måste igenom plåten på många ställen.
Tekniska specifikationer och mått för olika plåtprofiler för byggprojekt, inklusive Trapets 18, 20, 30, och 35.
Skapa konto

Tekniska specifikationer och profilbilder av Trapets 38 och Trapets 45 plåttaksektioner.
Skapa konto

Här är en bild i profil. Tp20-plåten funkar nog om du fasar av kanterna på reglarna så att de går in under åsarna som är 35mm breda. Då kan du ha takbjälkarna under plåten. Ovanpå lägger du tryckta reglar som du sneklyvt så att du får altanen rak även om plåten lutar. Sedan trall på det (brunt i bilden)

Jag hade nöjt mig med kanske 2 graders lutning. Jag tror att kravet på 5,5 graders lutning beror på att man inte vill att vatten ska krypa in mellan plåtarna i skarvarna men om du lägger med två raders överlapp och en fet silikonsträng däremellan så kommer man nog ifrån det problemet. Välj hela längder på plåten.

Profilbild av Trapets 20 plåtkonstruktion med mått, visar takbjälkar och trall på ett byggprojekt.
Skapa konto

Jag tycker att du ska överdimensionera ordentligt eftersom du kommer att ha last både från trall och snö på takbjälkarna. De blir ju både altan och tak på samma gång.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Här är en bild i sidoprofil.
Svart = plåt
Stående orange = stolpar
Liggande orange = bjälkar

Sidoprofil av en konstruktion med svart plåt och orangea stolpar och bjälkar.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.