En fråga av ren nyfikenhet: Hur konstrueras en dubbelisolerad radiator? Själva värmeelementet måste ju på något vis vara isolerat tänker jag, men hur görs det?

Jag har inget egentligt svar på frågan, men kan ju resonera lite...

Att en apparat är dubbelisolerad innebär att alla ledande delar internt är "inkapslade" med dubbel isolering.

Det är vad jag förstår svårt att tillverka en elradiator i dubbelisolerat utförande pga av att de innehåller värmetrådar som blir varma och som ska förmedla värmen ut från radiatorn. Dessutom ska de klara av att värmetråden går av, då de två delarna av värmetråden inte får orsaka en farlig situation. Här är den väldigt enkelt att omge värmetråden med ledande material som är skyddsjordad. Dubbelisolerade elradiatorer behöver en annan konstruktion - icke ledande material som tål hög värme (eller en annan lösning).

Det innebär ingen skillnad "utifrån", dvs man ska inte nå "mindre" fram till spänningssatta delar än för en skyddsjordad apparat. Kapslingsklassen gäller där oberoende av klass I eller II. Detta är ett krav.

Någon konkret definition på dubbel eller förstärkt isolering har jag inte sett. Hur tjock denna isolering ska vara beror dels på vilken spänning och yttre påverkan den ska tåla, alltså både spänning och fysisk/kemisk påverkan.

Standarden anger inte hur en apparat ska konstrueras utan enbart hur den ska testas för att anses vara säker. En dubbelisolerad apparat ska ha en lägre läckström och en högre elektrisk hållfasthet. Detta är alltså saker man mäter vid typprovning som är krav för att godkänna apparaten. Det ställs inga speciella krav på elradiatorer där.

Så det är upp till tillverkarna att lista ut hur de ska konstruera elradiatorn för att möta dessa krav, så frågan ska ställas till dem.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar Bo. Precis som du skriver så funderade jag speciellt på hur värmeelementet isoleras och vilket material som används för detta. Materialet behöver ju dels klara värme, men även kunna leda värme. Om jag tänker vidare kanske det går att åstadkomma genom att värma upp en vätska som sedan kan sprida värmen.

Du menar en oljefylld radiator?

Värmetrådarna brukar ligga i "porslinshylsor", dom ligger inne i ett metallhölje som i sin tur sitter fast i "porslinsfästen" som är fästa i plåten. "Trådarna" utanför själva värmeelementet brukar ha någon värmetålig isolering typ silikon.

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Ah, ok. Jag googlade en bra stund utan att hitta nåt så tack Elmont!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.