Hej!
Tänkte kolla om det finns någon konstruktör (eller liknande) här på forumet som skulle kunna ge lite input/hjälpa mig gällande konstruktionen av en trappa som jag skall bygga.
Bakgrund: Vi håller på att bygga en pool och till denna kommer vi köpa ett pooltak. För att dölja pooltaket när det står parkerat (när man rullat det åt sidan, bredvid poolen) önskar vi rulla in det under vår balkong. Balkongen står i direkt anslutning till poolområdet och från balkongen ner till poolen är det ca 80 cm. Vår tanke är att bygga en trappa mellan poolområdet och balkongen och att denna trappan skall kunna höjas/öppnas likt bakluckan på en bil. När trappan är i upplyft läge rullar man in pooltaket under trappan och in under balkongen, sedan fäller man ner trappan igen. Se nedan för en enkel illustrution.
Trappan är bara tre trappsteg hög, men 3,6 meter bred (hela pooltakets bredd måste gå in under). För att klara lyfta trappan på detta sätt har jag gjort antagandet att konstruktionen behöver vara relativt styv. En tanke är därför att tillverka den underliggande konstruktionen utav fyrkantsrör (som svetsas ihop). Konstruktionen täcks sedan av impregnerad trall för att smälta ihop med resten av balkongen. Vid en snabb överslagsräkning kommer hela trappar (stål + trä) väga ca: 85 kg. Av denna anledning kommer två gasfjädrar nyttjas för att underlätta öppnings och stängning.
Nu till min fråga....jag vill säkerställa en styv och bra konstruktion, men samtidigt inte bygga den onödigt tung. Vilken dimension på fyrkantsrör vore lämpligt för den här typen av konstruktion? Jag funderar på att använda 30x30x1,5, men man kanske måste gå upp till 2mm godstjocklek? Jag tänker mig att man tillverkar 7 st "vagnsstycken" som man sedan även förbinder med fyrkantsrör. Detta för att ge ett CC avstånd på ca: 60 cm mellan respektive vagnsstycke.
Osäker på ifall jag missat någon viktig input nu, men kompletterar gärna med mer information om det skulle behövas...