Hej,
Tänkte bygga en takkupa på ett nyproducerat 1,5 plans lösvirkeshus. Är det någon som kan tänkas ha ritningar eller skisser på hur kostruktionen kan se ut med tanke på avbärare för borttagna takstolar, förstärkning av yttertakstlar etc....

pgillner skrev:
Hej,
Tänkte bygga en takkupa på ett nyproducerat 1,5 plans lösvirkeshus. Är det någon som kan tänkas ha ritningar eller skisser på hur kostruktionen kan se ut med tanke på avbärare för borttagna takstolar, förstärkning av yttertakstlar etc....
skall du ha den mellan 2,3 eller 4 takstolar??

2 är no problemo men är knappast trologt då du efter frågar avväxling...
3 stolar så slår man ihop 2 st 45x195 ellar avd man nu har för dimension på stolarna och fimpar mittersta stolen och givetvis stämpar upp den... Sen klappar man dit avväxlingen... Vad gäller själva konstruktionen av kupans takstolar så beror det på hur man väljer att göra... Med bärlina i nock eller fribärande stolar...
Det är bara avväxlingen som kan vara kritisk resten är små plock rent konstruktionsmässigt....

Den skall vara 3,60 bred, dvs 3 fack, 2 takstolar måste avväxlas.

En bild...

• 1 fasad JPG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pgillner skrev:
Den skall vara 3,60 bred, dvs 3 fack, 2 takstolar måste avväxlas.

Nu när jag kollat var takstolarna går i förhållande till befintliga väggar mm kam jag konstatera att 3 takstolar behöver avväxlas (4 fack, dock inte hel bredd till kupa)
Är detta möjligt konstruktionsmässigt? Var finner man någon som kan göra en beräkning på detta (Göteborgstrakten)?

pgillner skrev:
Nu när jag kollat var takstolarna går i förhållande till befintliga väggar mm kam jag konstatera att 3 takstolar behöver avväxlas (4 fack, dock inte hel bredd till kupa)
Är detta möjligt konstruktionsmässigt? Var finner man någon som kan göra en beräkning på detta (Göteborgstrakten)?
Här syns var takstolarna går (röd linje C-C)

• Takstolar vs kupa.jpg
... ingen som har några tips eller ideer??

Min KA vill ha det innan arbetet påbörjas. Vem kan göra en sådan? Kostnad?

A
Sök efter en konstrutör/statiker. Dom räknar på sådant.

Ett år har gått.... Hur gick det?? Jag söker svar på likadan fråga. Hoppas det har gått bra, hoppas du delar med dig.

K
Nu har ytterligare fem år gått och jag letar svar på samma fråga.. någon som kan tipsa om litteratur att hitta svaret i?

Tre fack mitt mellan fyra takstolar.. hus är på ritningsstadiet.

Det krävs för det första 2 st stora limträbalkar på vinden som tar upp dom krafter, som sedan via dem leds ner och fördelas i övriga konstruktionen, men frågan är omöjlig att svara på utan att veta övriga beräknings parametrar. Så enda vägen är att med husets ritningar gå till en konstruktör som kan räkna på laster och därmed ge råd om hur du går vidare.

K
Kanske är det då lättare att bygga två kupor över två fack mellan tre takstolar? Vad jag förstått är det betydligt enklare att räkna på och utföra. Tack för svaret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.