Håller på att projektera ett sommarstugebygge. 90 kvm byggyta, 1.5 plan. Huset ska stå på plintar och för att få budgeten att gå ihop är jag inne på att göra detta själv. Har fått hyfsad koll på förfarandet (3-dagarsgjutning med stolpskor mot bärlinorna) och har fått lastnedräkning från leverantören av husstommen. Det blir 26 plintar med laster från 11 till 79 kN. Marken är morän-ish (200 kPa), och det finns risk/chans att vi stöter på berg.
Hur ska jag dimensionera/konstruera plintarna? Jag misstänker att jag måste ge plintarna en grundplatta/klack, och jag ska såklart komma ner på frostfritt djup, men hur ska jag veta vilka dimensioner som krävs. Någon som har några tips?
Stolpskorna är en annan fråga. Kan jag välja fritt mellan U-form och L-form? Vilken dimension krävs på gjutstödet?