Byggahus.se
Hej!

Ska hjälpa några släktingar med att slänga ihop ritningar till en 15m2 Friggebod med plåtpulpettak som ska användas som verktygsbod och förråd för utemöbler/arbetskläder i Bohuslän. Evt ska den i framtiden kunna förvandlas till en gästuga för sommarboende. Under vinterhalvåret ska den hållas frostfri.

Antagligen kommer den stå på plintar/stenar och ha en yttre fasad av vitmålad träpanel utan lock.

Vad rekommenderar ni för ekonomiskt rimlig konstruktion i väggar/tak/golv – tjocklek på stomme/isolering osv?
Den behöver ju inte vara utförd som en vinterbostad och man sparar ju gärna så många m2 som möjligt.

Kika in lite på färdiga friggebodar som annonserar på nätet, typ Byggmax har många varianter.
Sen snor du deras idéer.

Jag hittade en med 45*120 i golvbjälkar, 45*95 i väggar och 45*145 i tak.
Men jag hade nog hellre gått upp till 45*220 i tak så att man kan få in 170 mm isolering.
95 i vägg och 120 i golvet.
Sätt asfaboard på utsidan sedan 28*70 läkt och panel.
Välj bra isolerad dörr och fönster så håller de värmen inne på vintern utan sjuka elräkningar.

Skriver en som övertog taskigt isolerad friggebod med badrum i ;-)

• Gilla
Vixevix och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar.... Det ligger hyfsat nära vad jag tänkte mig, men 45x95 i väggar med isolering borde räcka då kanske för den typen av användning och utan att dra alldeles för mycket el, om man har täta dörrar/fönster Och så ta i lite mer i golv/tak..

Eller är det någon annan som sitter på en annan vetenskapligt korrekt friggebodsformel? = )

ylven ylven skrev:
Om du tänker att du ska isolera så är det ju viktigt att du har rätt avstånd på reglar mm. Här finns ritningar du kan ta inspiration från:
[länk]
Tack! Ska kolla!

Det är ingen större skillnad på pris att gå upp en dimension i väggarna och på sätt få plats med bättre isolering. Om 10-20 år när energipriser är ännu högre så kommer den mindre användbara ytan antagligen kännas som en skön kompromiss.
Då är den dessutom möjlig att använda som gäststuga under större del del av året.

Sen har jag en tendens att krångla till det. Jag skulle nämligrn fundera på om var en ev utbyggnad med indraget vatten får plats/är teoretiskt möjlig redan nu. Detta gäller iofs placering på tomten men utseendet kanske varierar beroende på byggnaden hamnar.

Z z_bumbi skrev:
Det är ingen större skillnad på pris att gå upp en dimension i väggarna och på sätt få plats med bättre isolering. Om 10-20 år när energipriser är ännu högre så kommer den mindre användbara ytan antagligen kännas som en skön kompromiss.
Då är den dessutom möjlig att använda som gäststuga under större del del av året.

Sen har jag en tendens att krångla till det. Jag skulle nämligrn fundera på om var en ev utbyggnad med indraget vatten får plats/är teoretiskt möjlig redan nu. Detta gäller iofs placering på tomten men utseendet kanske varierar beroende på byggnaden hamnar.
Hej tack för ditt svar, Det är kloka synpunkter som du framför, men just i det här fallet så har de redan ett vinter-anpassat fritidshus och ett tidigare "förråd/friggebod", – men med bygglov, som jag nu hjälper dem med att designa om till en välisolerad gäststuga med kök och toa/badrum. Därför har behovet för ett nytt förråd uppkommit som möjligtvis ska kunna fungera som "nödgäststuga " under sommaren men det är inte superviktigt.. Helst får det nya förrådet inte kosta skjortan och ska inte isoleras mer än nödvändigt för att kunna hållas frostfritt på vintern, men är priset ca detsamma så kan man ju såklart fundera på dimensionerna ändå....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.