M
Vad tror ni om detta;

Har köpt ett äldre hus, från 40talet. Verkar vara en tidigare ägare som donat en del med telesladdarna. Finns jack som vare sig är serie eller parallel kopplade. Ett i källaren och ett på övervåningen.

finns en gamal dosa som rinhde för vid inkommande...men inget jack till denna dosa...

Vad tror ni vad borde vara första jacket??

Kan man koppla om på nått sätt??

M
1419611858145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1419611901250.jpg
Skapa konto

1419611932438.jpg
Skapa konto

Lite bilder

Ser du vart inkommande är, sätt ett jack efter den kommer in i huset på kabeln någonstans. Koppla in på de två anslutningarna nedtill, koppla vidare på de två övre.

mendelsohn skrev:
...
Finns jack som vare sig är serie eller parallel kopplade
...
Om de varken är serie- eller parallellkopplade, hur är de då kopplade?

Den nederst bilden visar en ringklocka bara.
Ljudstyrkan kan ställas in med den lilla ratten.

Ser ut som det brukar göra, följ tåtarna bara.

M
de är kopplade som slut på en sladd, alltså bara ledning in, ingen ledning ut.

M
Kurtivan skrev:
Ser du vart inkommande är, sätt ett jack efter den kommer in i huset på kabeln någonstans. Koppla in på de två anslutningarna nedtill, koppla vidare på de två övre.
Jag har en gissning i alla fall vilka det kan vara som är inkommande.

Huset byggdes ut för typ 20 år sedan, en extra stor hall osv. I denna utbyggnad finns ett jag, men det lär väl knappast vara 1a jack då det ligger i en nybyggs utbyggnad.

Du tänker alltså att första jack borde kopplas på där ringklockan sitter, den sitter för övrigt mitt i huset, i en hall.
jag misstänker att från den ringklockan så går det telekablar både upp och ner i huset. Detta då flera kablat tvinnats ihop och delats i sockerbit, kanske inte finns nått första jack helt enkelt.

mendelsohn skrev:
Detta då flera kablat tvinnats ihop och delats i sockerbit, kanske inte finns nått första jack helt enkelt.
Så kan man göra när man parallellkopplar uttag, det där är ett så-kallat stjärnnät

Förr satte man alltid första jacket i hallen.

M
Immobil skrev:
Förr satte man alltid första jacket i hallen.

Då är det nog så att jag har ett potentiellt första jack i hallen, fast utan fysiskt jack ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.