Tänk två centraler i en kapsling, en med JFB och egen nollskena samt en utan JFB och egen nollskena. Bägge nollskenorna matas med en egen nolledare från PEN.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bäst vore det att dra en snutt 6mm2 mellan Jord & Nollplint, då kan ju inte Nollskruven spöka.

En möjlig förklaringen kan ju vara att TS har haft "Flytande Nolla" men med jämn belastning , så att felet inte har upptäckts, sen när JFB löser så blir det "strömlöst" på de 5 Nollorna också.
När sedan TS bytte JFB så kanske det vart kontakt i Nollskruven igen.

Det kan ju vara bra att ha nollskruven kvar så att man vid ev mätning enkelt kan skilja jord från nolla med den i "ena centralen", medan man i "den andra" kan skilja jord och nolla med hjälp av JFB.

Moment 22

Glappande Nollskruv / Inte glappande Nollskruv

Rejält åtdragen nollskruv = inget glapp ;)

Nisse kan ju vara något på spåret, har inte kollat om nollskruven är ordentligt åtdragen men det skulle kunna vara en möjligt orsak.

Nu när jag läser alla inlägg blir jag inte riktigt klok på om det är någon som tycker det är felkopplat? Det lilla jag kan om el så ser det ut att vara rätt. Blir lite orolig över inläggen så man kanske skall ta hit en elektriker som kollar över hela centralen även om allt fungerar som det skall nu.

Vet du om det är fyr- eller femledarsystem fram till centralen? Vid fyrledare bör som elmont skrev nollan till JFB tas ut från PE/PEN skenan. Syns inte klart på bilderna hur de olika huvudfördelningarna ligger mellan de olika sektionerna.

Att skiljeskruven i vänstra delen skulle ge symptom som du beskriver vid frånslagen JFB är ytterst osannolikt närmast praktiskt omöjligt. Men givetvis ska du kolla och dra åt den.

Det är inte så enkelt att du bröt huvudbrytaren för att inte ha nån spänning in på jfb:n och därför också blev av med spänningen till säkringarna före jfb.

Ta dit en elektriker. Be denne byta alla säkringar och kontrollera alla anslutningar. Din central saknar väsentligt petskydd. Du har inte kunskapen som krävs för detta.

P_H skrev:
Det är inte så enkelt att du bröt huvudbrytaren för att inte ha nån spänning in på jfb:n och därför också blev av med spänningen till säkringarna före jfb.
Nej, har ju hänt att den gamle jfb slagit ifrån flera gånger med samma symptom. Blev ju förvånad då jag öppnade centralen och såg att 5 gruppsäkringar låg utanför. Det var ju väldigt förvirrande.

GK100 skrev:
Vet du om det är fyr- eller femledarsystem fram till centralen? Vid fyrledare bör som elmont skrev nollan till JFB tas ut från PE/PEN skenan. Syns inte klart på bilderna hur de olika huvudfördelningarna ligger mellan de olika sektionerna.

Att skiljeskruven i vänstra delen skulle ge symptom som du beskriver vid frånslagen JFB är ytterst osannolikt närmast praktiskt omöjligt. Men givetvis ska du kolla och dra åt den.
Jag tror det är som elmont skrev att det är en fyrledare. Skall kolla noggrannare i morgon om där är en inkommande nolla men jag tror faktiskt inte att det är det.

Om det är fyrledarsystem, är det farligt som det är kopplat nu? Är gjort sedan huset byggdes -87.

Det är troligen ingen fara men jag tycker att rätt ska vara rätt och efterdra nollskruven ;)

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tsdoesds skrev:
Ta dit en elektriker. Be denne byta alla säkringar och kontrollera alla anslutningar. Din central saknar väsentligt petskydd. Du har inte kunskapen som krävs för detta.
Varför ska alla säkringar bytas??
Det är svårt att ta en bild på innandömet i centralen när fronten sitter där (Petskyddet)
Vad vet du om TS kunskaper?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Att jordfelsbrytaren byttes kan man se som en förbättring. Den gamla var av typ AC. Den nya är sannolikt av typ A. Typ A ger ett bättre skydd vid fel i varvtalsreglerade maskiner som kan ge pulserande likströmskomponenter vid fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.