Är det någon som har sett ett sådant här eluttag någon gång?
Satt under bänken i mitt kök.
//Håkan

• Svart åldrat cirkulärt eluttag monterat på en vit vägg med avflagad färg och spår av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det där var en lustig en. Det ser livsfarligt ut om det är ström på de där exponerade metalldelarna. Min rekommendation skulle vara att slå av strömmen och skruva loss det. Sätt ubåtar eller wago på ledningarna bakom och tryck dit ett doslock.

Och du är säker på att det är ett uttag för elapparater? Ingen ingång för t.ex. ett vattenlarm, ringklocka, start av avfallskvarn e. dyl. ?

Redigerat:
tommib
Ja, det skulle kunna vara en summer eller liknande. Öppna och titta säger jag, men slå av strömmen för säkerhets skull. Om du är bekväm med en multimeter så kan du alltid mäta om det ligger kräm på.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och du är säker på att det är ett uttag för elapparater? Ingen ingång för t.ex. ett vattenlarm, ringklocka, start av avfallskvarn e. dyl. ?
Helt säker, en inbyggd matberedare var ansluten. Ska demontera dom.

/håkan

Mer bilder

• Svart gammal elektrisk vägguttag ovanifrån och dess vit bakstycke på marmorbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Udda gammal modell!
Jag är spekulant på uttaget för museala ändamål om du inte vill behålla det.

Nu syns ju även texten "fas" och "0" vid respektive hål i kontakten. En modell jag aldrig tidigare sett.

Mikael_L
Det är väl inte samma pinn-avstånd som på moderna Schuko?
De ser ut att vara vara smalare.

Jag tycker det ser ut som ett uttag av öststatsmodell. Det lutar åt vänster dessutom. :surprised:

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl inte samma pinn-avstånd som på moderna Schuko?
De ser ut att vara vara smalare.
Funkar perfekt med vanlig schuko kontakt i detta uttag

L lindahl skrev:
Funkar perfekt med vanlig schuko kontakt i detta uttag
Kanske fungerar för bra......
Problemet är att apparaterna som ansluts inte får någon skyddsjord i k ett kök. Skall anslutningspunkten vara kvar krävs det ett jordat uttag eller ett europlugg uttag ( om skyddsledare saknas)

T Tobbe_3 skrev:
Kanske fungerar för bra......
Problemet är att apparaterna som ansluts inte får någon skyddsjord i k ett kök. Skall anslutningspunkten vara kvar krävs det ett jordat uttag eller ett europlugg uttag ( om skyddsledare saknas)
Borttagna nu

Jag har sett liknande här på ByggaHus för ett tag sedan, och då förklarade någon att dessa var utformad så, för att vissa hushållsmaskiner hade ett extra stift mellan de vanliga, så de bara skulle gå att ansluta i dessa uttag och inte användas någon annanstans.

Konstigt att man har märkt upp fas och nolla på plasthöljet. Dels är ju kontakten symmetrisk, så det finns inget som tvingar stickproppen att sitta på ett visst sätt och dels verkar själva höljet vara symmetriskt, så det kan ju sättas tillbaks åt vilket håll som helst om man har tagit bort det...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.