Hej! Det sitter ett uttag uppe på väggen nära taket i vår lägenhet. Jag tycker det ser ganska fult ut och undrar om man kan ta bort kontakten, dra elen i en list ut till taklampan och sätta en kontakt i taket ist? Tänker att man iaf får bort ”klumpigheten” på väggen då..

sänka taket eller bila in elen är inte aktuellt utan behöver en ”good enough” lösning. Hoppas ni har några tips

Eluttag på vägg nära taket med synlig ledning och möjlighet för omdirigering till taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
Bara att lägga sladden i en list.

• Gilla
lotper
  • Laddar…
Halva Sverige har sådana taklampsuttag. Om du inte vill fräsa in nytt rör o kabel i vägg o tak så får du leva med det. Ingen annan tänker på det eller störs av det. Man kan ju alltid klamra fast ledningen i taket om man vill. En självhäftande list plägar ramla ner efter ett tag.

• Gilla
lotper
  • Laddar…
Det går att göra om du tycker att det blir bättre. Då tar du bort uttaget på väggen och drar en utanpåliggande kabel från dosan till där du vill ha uttaget. Sedan sätter du på ett doslock med kabelutlopp. Det går att göra med en kabelkanal också. Men det brukar bara bli fulare. Kanalen måste ju vara tjockare än kabeln.

Det går att göra och det är inte speciellt komplicerat. Men jag skulle inte göra det. Det blir för liten skillnad i utseende tycker jag.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.