Hyr ett litet gammalt torp, med sneda väggar och allt. 😅
Har börjat riva ned de gamla tapeterna och hittade ett litet rör som går längs taket. Denna var ”vackert” dold bakom en tapetbård.
Som jag ser det behövs väggen bredspacklas före tapet, men vad gör jag med biten med röret?
Tips & Råd till en okunning som vill bli kunnig. 😅
Har börjat riva ned de gamla tapeterna och hittade ett litet rör som går längs taket. Denna var ”vackert” dold bakom en tapetbård.
Som jag ser det behövs väggen bredspacklas före tapet, men vad gör jag med biten med röret?
ser ut att vara en gammal utanpåliggande elledning.R Röda Torpet skrev:Hyr ett litet gammalt torp, med sneda väggar och allt. 😅
Om du trycker med ett finger på det och det känns mjukt, är det säker ett gammalt B-rör och är av aluminumskydd på. Då går det säkert el-sladdar i det. Se om du kan hitta ett hålkärllist stort nog och sätta över, du ska nog ändå ha en taklist där. Pass på bara när listen sätts upp så det inte spikas i det. Eller att det blir omdragning av el utvändigt med kula under en taklist. Sitter det kopplingsdosor i någon vägg, lossa locket och se om det är svarta ledningar där, med isoleringsband i sammankopplingarna. Då kan det vara på plats att byta ledningarna. Men rör dom inte, då faller isoleringen bort, otroligt torra. Är säkert lika i alla vägguttag och strömbrytare, försök inte att byta någon, då är det kört och omdragning måste till. Isoleringen kommer att ligga på golvet.
Klicka här för att svara