Hej! Jag ska hjälpa till att byta dörrkarm I en gammal lägen het från 1970.
Att dörren är 25mm mindre på längden är Inget konstigt (dörrblad gammal standard)
Dörrarna är 2015x825mm istället för 2040x825 mm

Det verkar dock som att 9x21 karm blir för stor och 9x20 för liten?

Ytterkarmmåttet utan tröskel är ca 2050x890 och med tröskel ca 2070 mm.

Om jag mätt rätt är modulmåttet=hål i väggen kant I kant verkar det precis vara 2100 mm vid vardagarummet så var inte betongen jämn vid en kant så dit upp var det 2085 mm...

Verkar som att det antingen blir att försöka pressa in eller kapa en 9x21 karm med några cm. Sen hur då dörrarna ska passa?

9x20 blir väl på tok för litet gissar jag.

Mvh trevlig vecka

Frerider
Lghlgh92 Lghlgh92 skrev:
Hej! Jag ska hjälpa till att byta dörrkarm I en gammal lägen het från 1970.
Att dörren är 25mm mindre på längden är Inget konstigt (dörrblad gammal standard)
Dörrarna är 2015x825mm istället för 2040x825 mm

Det verkar dock som att 9x21 karm blir för stor och 9x20 för liten?

Ytterkarmmåttet utan tröskel är ca 2050x890 och med tröskel ca 2070 mm.

Om jag mätt rätt är modulmåttet=hål i väggen kant I kant verkar det precis vara 2100 mm vid vardagarummet så var inte betongen jämn vid en kant så dit upp var det 2085 mm...

Verkar som att det antingen blir att försöka pressa in eller kapa en 9x21 karm med några cm. Sen hur då dörrarna ska passa?

9x20 blir väl på tok för litet gissar jag.

Mvh trevlig vecka
Det går att beställa en dörr med karm enligt dina gamla mått.

Är det innerdörr eller ytterdörr? Innerdörrar går oftast att såga av några centimeter rätt lätt

Bytor du karm byter du väl också dörrbladet? Så ta bort lite betong och/eller ta bort lite på utsidan på karmen.
Annars kan föreningar ibland ha ett överskott av både karmar och dörrar då andra bytt ut sina och de har hamnat i något förråd.
Firmor som säljer begagnade byggvaror kan också ha.

P pjkw skrev:
Är det innerdörr eller ytterdörr? Innerdörrar går oftast att såga av några centimeter rätt lätt
Det är en innerdörr. Jag tänker så att vi köper 9x21 och sedan monterar bort gamla karmen. Sedan kan man ju hoppas den passar men annars lämna in dörren och karmarna till nån med cirkelsåg med skena som får kapa till exakt rakt.
Det blir nog billigare att köpa 9x21 dörrar och karmar sedan kapa till än att beställa dörrar av gamla mått Dom kostar nästan dubbelt. Att hitta karmar som är 2-3 cm mindre tror jag blir dyrt det med
Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.