Berkelus
Kom ut till torpet idag som köptes för några månader sedan. Har eldat non-stop från kl 11 ungefär (dock med måtta) och märker nu att det är precis som dimma inomhus nu?

Tänkte först att det ryker in någonstans men har kollat båda kaminerna och det syns ingen rök öht. Både tilluft och rökspjäll är helt öppna.

Jag misstänker att ena kaminen har målats med typ hammarlack eller nått för den inte används. Kan det vara något?

Det luktar liksom inte rök utan mer när man rengjort ugnen och satt på den.

Berkelus
Berkelus Berkelus skrev:
Kom ut till torpet idag som köptes för några månader sedan. Har eldat non-stop från kl 11 ungefär (dock med måtta) och märker nu att det är precis som dimma inomhus nu?

Tänkte först att det ryker in någonstans men har kollat båda kaminerna och det syns ingen rök öht. Både tilluft och rökspjäll är helt öppna.

Jag misstänker att ena kaminen har målats med typ hammarlack eller nått för den inte används. Kan det vara något?

Det luktar liksom inte rök utan mer när man rengjort ugnen och satt på den.

• Svarta rörledningar, kanske en del av en ugn eller kamin, mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vedspis med kaminer, mörk bakgrund, vedträd vid sidan, använd och dammig, stuga eller kök känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var har du eldat? Köksspisen eller kaminen?

Berkelus
S stugan_i_skogen skrev:
Var har du eldat? Köksspisen eller kaminen?
Båda!

Ser ut som att det har varit rikligt med spissvärta på kaminen, och nu när jag tittar en gång till på bilderna även på rökröret från köksspisen.

Jag skulle nog satsat på att elda hårt ett tag med god ventilationen genom bostaden för att bränna av diverse onyttigheter.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Berkelus
S stugan_i_skogen skrev:
Ser ut som att det har varit rikligt med spissvärta på kaminen, och nu när jag tittar en gång till på bilderna även på rökröret från köksspisen.

Jag skulle nog satsat på att elda hårt ett tag med god ventilationen genom bostaden för att bränna av diverse onyttigheter.
Bra råd, ska prova!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.