God morgon. Märkte på vår senaste faktura att det dragits enorma mängder mer energi än föregående månad.

Efter kollat på Advens hemsida kan vi märka att någon gång i augusti har dwt börjat dra kwh dygnet runt utan att någon värme är i gång.

Detta har gradvis ökat från ca 1kwh i timmen till ca 10 när det är som mest. Tyvärr tog det lång tid att komma på det då det inte varnar från leverantören.

Nu till min fråga: vad kan vara fel om det konstat drar energi utan av vi faktiskt använder något? Kollade med en granne som trodde det var öppningen och stängningen till elementen men den fungerar som det ska och värmeväxlare är kall.
Det är alltså den vänstra som är konstant varm trots att vi inte använder varmvatten.

Den interna mätaren visar också direkt ca 9 kw när man drar igång inlopp och utlopp på varmvatten in och returvatten.
Någon som haft likande problem?
Finns det också också någon chans att Inte behöva betala för den här bissara energiåtgången? Det enda som har hänt är ju att som får tillbaka all värme?

• Uppvärmningssystem med rörledningar, termostat och mätare i ett pannrum skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tittat på vattenmätaren? Om det läcker varmvatten någonstans kan det bli en hög effekt.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du tittat på vattenmätaren? Om det läcker varmvatten någonstans kan det bli en hög effekt.
Man ser ju att det är konstant flöde med ca 9 kw i timmen, som också beskrivs i tråden

A AlgotAlexiusson skrev:
Man ser ju att det är konstant flöde med ca 9 kw i timmen, som också beskrivs i tråden
Om jag förstår saken rätt är det fjärrvärmeväxlaren som indikerar 9 kW och du har lokaliserat det till värmeväxlaren för varmvatten. Det skulle kunna förklaras av ett läckage av varmvatten någonstans. Om du tittar på vattenmätaren så borde du kunna se om det finns ett kontinuerligt vattenflöde. Gör det det är det en vattenläcka du skall leta efter. Gör det inte det kanske det är ett fel på fjärrvärmeväxlaren.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om jag förstår saken rätt är det fjärrvärmeväxlaren som indikerar 9 kW och du har lokaliserat det till värmeväxlaren för varmvatten. Det skulle kunna förklaras av ett läckage av varmvatten någonstans. Om du tittar på vattenmätaren så borde du kunna se om det finns ett kontinuerligt vattenflöde. Gör det det är det en vattenläcka du skall leta efter. Gör det inte det kanske det är ett fel på fjärrvärmeväxlaren.
Ja nu förstår jag vad du menar. Hitta inga vattenläckor då kubiken för varje månad verkar vara densamma.
Utloppet för varmvattnet är nästan lika varmt som inloppet vilket gör jsg tror att vattnet bara cirkulerar

Det låter som att varmvattenregulatorn inte stänger fjv-flödet helt när ni slutar ta varmvatten.

Kolla så att muttern mellan regulatorn och fjv-ventilen är "åtdragen". Om den är det så är det renovering av AVTQn som gäller, se bifogad servisvägledning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.