Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Jag såg att man i Tyskland kommit på ett annat sätt att installera slangar för jordvärme/bergvärme:
Det är korgar med 2-3 m diameter och 3-5 m höjd som grävs ned på frostfritt djup.
Har man sett detta även i Sverige?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är korgar med 2-3 m diameter och 3-5 m höjd som grävs ned på frostfritt djup.
Har man sett detta även i Sverige?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Jag gissar på att det finns en anledning till att vi lägger slingan med 1m mellanrum här.
Sett samma eller liknande i USA där man lägger slangen som en spiral i schaktbotten, det handlar nog om att man har lägre effektuttag än vad vi har här uppe.
Med sånt system här så skulle man nog ganska snabbt tappa effekt/cop då man tar ut förmycket värme ur liten jordmassa
Med sånt system här så skulle man nog ganska snabbt tappa effekt/cop då man tar ut förmycket värme ur liten jordmassa
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
I norra Tyskland har man oftadt inget berg så klassiskt bv blir dyrt med alla foderrör. Dessutom är tomterna ofta ganska små så ytvärme är orealistiskt för de flesta.
Effkten och verkningsgrad handlar mycket om jorden värmeledningsförmåga. Många sandarter har ett högt värmeledningstal, särskilt om dete finns fukt. Jag vet det från kabelvärlden där man alltid lägger tunga kraftkablar i en snadbedd. Lera är faktiskt inte lika bra för den är otillförlitlig.
1 m emmellan ytvärmerör är väl ganska bra men det viktiga är att ha koll på hur värmen flöder i jordmånen. Det kan man lätt räkna ut med finit-element-metoder.
Har man 10 m ned till berget och begränsat med tomtyta är detta en väldig bra metod.
Effkten och verkningsgrad handlar mycket om jorden värmeledningsförmåga. Många sandarter har ett högt värmeledningstal, särskilt om dete finns fukt. Jag vet det från kabelvärlden där man alltid lägger tunga kraftkablar i en snadbedd. Lera är faktiskt inte lika bra för den är otillförlitlig.
1 m emmellan ytvärmerör är väl ganska bra men det viktiga är att ha koll på hur värmen flöder i jordmånen. Det kan man lätt räkna ut med finit-element-metoder.
Har man 10 m ned till berget och begränsat med tomtyta är detta en väldig bra metod.
Klicka här för att svara