Jag behöver göra något åt poolsargen till vår njurformade (suck) saltvattenspool. Jag har kört med tunnare kompositbrädor men de håller inte formen så jag är inne på att köra med 2mm durkaluminium från typ Biltema. Jag behöver då kunna skära till dessa plåtar på något bra sätt och då omkretsen på poolen är runt 20 m så är det alltså drygt 40 m plåt som ska skäras.
Hur gör jag det på bästa sätt? Nibbler känns så himla tråkigt skräpigt, sticksåg känns inte heller så roligt. Jag funderar lite på att skaffa en billigare plasmaskärare men jag vet inte hur bra det funkar i praktiken. Kompressor finns och trefasuttag säkrat till 16A med enfasuttag på också. Dock behöver kompressorn vara ansluten på samma. Om jag minns rätt drar kompressorn runt 3 kW vilket borde lämna runt 12A kvar för plasmaskäraren (och annat). Hur mycket ström krävs för att skära i aluminium?
Vad finns det för erfarenheter där ute? Hur skulle ni ha tänkt och gjort?
Hur gör jag det på bästa sätt? Nibbler känns så himla tråkigt skräpigt, sticksåg känns inte heller så roligt. Jag funderar lite på att skaffa en billigare plasmaskärare men jag vet inte hur bra det funkar i praktiken. Kompressor finns och trefasuttag säkrat till 16A med enfasuttag på också. Dock behöver kompressorn vara ansluten på samma. Om jag minns rätt drar kompressorn runt 3 kW vilket borde lämna runt 12A kvar för plasmaskäraren (och annat). Hur mycket ström krävs för att skära i aluminium?
Vad finns det för erfarenheter där ute? Hur skulle ni ha tänkt och gjort?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Plassmaskärare skulle sannolikt fungera alldeles utmärkt men det är ganska svårt att köra på frihand utan stöd.
Frågan är om du inte skulle försöka hyra en Dräco istället, det känns spontant som ett ganska mycket trevligare jobb än att köra plasma.
Med en stunds övning så går det bra att följa linjer och göra snygga snitt med en sån.
Frågan är om du inte skulle försöka hyra en Dräco istället, det känns spontant som ett ganska mycket trevligare jobb än att köra plasma.
Med en stunds övning så går det bra att följa linjer och göra snygga snitt med en sån.
Dem hade jag inte koll på, fick googla lite. Det ser ju himla smidigt ut, tror du fått mig på rätt spår. Insåg att jag skulle haft en sådan för ett par veckor sedan när jag skulle kapa till en plåt. Det verkar finnas några begagnade men de flesta verkar vara radie-klippare. Någon som vet om det är stor skillnad på att klippa (hyfsat) raka snitt med en sådan mot en "vanlig"?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Jag vet faktiskt inte, jag har inte funderat särskilt på det utan bara plockat ut en ur lådan och använt och dom har både gått att svänga med och köra rakt. Ska det vara rakt-rakt kan man ta en rätskiva till hjälp.
Jag gissar att alla då egentligen är en radieklippare men i min värld heter dom bara dräco.
Jag skulle nog vilja testa innan jag köpte på mig en så dyr sak, jag har aldrig provat på aludurk men det kändes smidigt.
Jag gissar att alla då egentligen är en radieklippare men i min värld heter dom bara dräco.
Jag skulle nog vilja testa innan jag köpte på mig en så dyr sak, jag har aldrig provat på aludurk men det kändes smidigt.
Kan bli svårt med njurform då får man nog ha en mindre såg/klinga för att få bättre svängradie. Liknande denna https://www.jula.se/catalog/verktyg...rivna-sanksagar/batteridriven-sanksag-021647/Höghus skrev:
Har kört en del alu med vanliga trämaskiner som fräs, bordssåg osv. Brukar gå fint, lite lägre matning och undvika de grövsta klingorna bara.
Ja precis, för mycket sväng för cirkelsåg annars hade det nog funkat bra. Har kapat en hel del aluminium med kap och gersågen och det går ju bra. Hur som, hittade en Dräco på Tradera som jag klickade hem. Jag hoppas det blir bra, jag får återkomma med rapport.
Klicka här för att svara
