14 022 läst ·
71 svar
14k läst
71 svar
Konkurshjul och målvakter – så arbetar fuskbyggare
Sida 1 av 5
På konsumentens sida
· 3 631 inlägg
Det kan stå dig riktigt dyrt om du råkar i klorna på en riktig fuskbyggare. Här berättar vi hur de arbetar bland annat med konkurshjul och målvakter samt vad du kan göra för att försäkra dig om att du inte anlitar en fuskbyggare själv.
Du kan läsa artikeln här: Konkurshjul och målvakter – så arbetar fuskbyggare
Du kan läsa artikeln här: Konkurshjul och målvakter – så arbetar fuskbyggare
Generellt så gäller ju även att ett bra byggföretag inte kan börja jobbet imorgon.
Är de duktiga brukar de vara uppbokade minst 2-3 månader framåt. Mina duktigaste hantverkarkontakter har luckor först om 6 månader för större arbeten.
Är de duktiga brukar de vara uppbokade minst 2-3 månader framåt. Mina duktigaste hantverkarkontakter har luckor först om 6 månader för större arbeten.
Varför inte ha en website där man samlar namn och företag och individer som ska undvikas.
Snabba uppdateringar när målvakter och andra nya namn kommer in.
Där alla som blir lurade kan få hjälp.
Eller finns detta redan?
Staten borde vara skyldig att skydda laglydiga medborgare och sätta stopp för de som missbrukar systemen.
Ingen skulle behöva ta såna smällar privat.
Eller finns detta redan?
Staten borde vara skyldig att skydda laglydiga medborgare och sätta stopp för de som missbrukar systemen.
Problemet är ju att validera det. Och att bolag som sagt kan konkas och så startar buskfyggaren bara en nytt.J Jehu skrev:Varför inte ha en website där man samlar namn och företag och individer som ska undvikas.
Eller finns detta redan?
Inte ens Reco är ju att lita på då det tenderar vara antingen de som är supernöjda eller missnöjda. Eller så är det bara företagarens vänner som skrivit.
Ännu olustigare är att bolag kan ha funnits ett par år och fungerat bra men sen blivit köpta av nån som är oseriös och vill mjölka dem på pengar
Svarta listan är bra för att undvika men företag som hamnar där lär ju redan funnits ett par år.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
På Byggahus.se har vi delforumet Referenser hantverkare & entreprenörer där man kan söka på ett företag man funderar på att anlita https://www.byggahus.se/forum/forums/referenser-hantverkare-entreprenoerer.54/ samt Svarta listan: https://www.byggahus.se/svartalistan/J Jehu skrev:Varför inte ha en website där man samlar namn och företag och individer som ska undvikas.
Eller finns detta redan?
Renoverare
· Stockholm
· 20 366 inlägg
Och tafatta myndigheter som inte tvålar till dem rejält så de kan fortsätta år in och år ut.
Tycker det Mats Wiklundh säger stämmer väl in på det vi råkade ut för.
"– Jag skulle säga att fuskbyggare generellt sett inte är den typiska ekobrottslingen. Snarare handlar det om att de är inkompetenta. Många gånger saknas det uppsåt, de har bara inte kunskapen för att syssla med bygg"
Sen är det ju omöjligt att helt gardera sig. Vi hade anlitat firman tidigare som då gjorde ett OK jobb. Sen när vi anlitade dem igen så kom samma person (en polsk snickare) och jobbade en dag för att se bara försvinna. Då fick ägaren och hans son hoppa in och där började problemen.. Polacken var den som kunde i firman som ägdes av en svensk som inte kunde ett skit.
Vi gick till ARN som beslutade att de skulle betala men de valde att inte följa så vi valde att stämma.
Han och sonen har under tiden startat ett nytt bolag. Han sitter även med i styrelsen för en lokal mäklarfirma.
Så kan det gå när man anlitar en lokal firma.
"– Jag skulle säga att fuskbyggare generellt sett inte är den typiska ekobrottslingen. Snarare handlar det om att de är inkompetenta. Många gånger saknas det uppsåt, de har bara inte kunskapen för att syssla med bygg"
Sen är det ju omöjligt att helt gardera sig. Vi hade anlitat firman tidigare som då gjorde ett OK jobb. Sen när vi anlitade dem igen så kom samma person (en polsk snickare) och jobbade en dag för att se bara försvinna. Då fick ägaren och hans son hoppa in och där började problemen.. Polacken var den som kunde i firman som ägdes av en svensk som inte kunde ett skit.
Vi gick till ARN som beslutade att de skulle betala men de valde att inte följa så vi valde att stämma.
Han och sonen har under tiden startat ett nytt bolag. Han sitter även med i styrelsen för en lokal mäklarfirma.
Så kan det gå när man anlitar en lokal firma.
Citat från artikeln:
"Oseriösa företag undviker vanligen att skylta med organisationsnummer på sin hemsida ..."
Slut citat.
Idiotisk kommentar. Driver man enskild firma så är det personnumret som är organisationsnumret.
Undrar om han som sade det, Zittenbaum på Bisnode skulle vilja sätta ut sitt personnummer på en hemsida hur som helst?
Jag kan nog tycka att med den lönen som han antagligen har så kanske han skulle tänka lite längre än så där. Klart och tydligt är i alla fall att man inte ska anlita Bisnode om man driver enskild firma.
Jag driver enskild firma sen början av 80-talet och skulle aldrig i hel*ete sätta ut mitt personnummer på nån hemsida. Jag vill nämligen inte råka ut för ID-kapning eller något annat elände.
Gör det mig oseriös?
Däremot kan kunderna fråga efter organisationsnumret och sen kolla upp mig med Skatteverket. På dom senaste 15 åren har det skett ungefär två gånger. Därför tycker jag att problemet här snarare ligger på kundkollektivet som så blint litar på "säljaren" (dvs mig) utan att kolla upp F-skatt, Kronofogden etc.
Till kundkollektivets försvar kan jag dock säga att många av kunderna kommer till mig på personliga referenser (andra kunder, fackfolk etc) och då kan nog dessa referenser väga tungt nog.
"Oseriösa företag undviker vanligen att skylta med organisationsnummer på sin hemsida ..."
Slut citat.
Idiotisk kommentar. Driver man enskild firma så är det personnumret som är organisationsnumret.
Undrar om han som sade det, Zittenbaum på Bisnode skulle vilja sätta ut sitt personnummer på en hemsida hur som helst?
Jag kan nog tycka att med den lönen som han antagligen har så kanske han skulle tänka lite längre än så där. Klart och tydligt är i alla fall att man inte ska anlita Bisnode om man driver enskild firma.
Jag driver enskild firma sen början av 80-talet och skulle aldrig i hel*ete sätta ut mitt personnummer på nån hemsida. Jag vill nämligen inte råka ut för ID-kapning eller något annat elände.
Gör det mig oseriös?
Däremot kan kunderna fråga efter organisationsnumret och sen kolla upp mig med Skatteverket. På dom senaste 15 åren har det skett ungefär två gånger. Därför tycker jag att problemet här snarare ligger på kundkollektivet som så blint litar på "säljaren" (dvs mig) utan att kolla upp F-skatt, Kronofogden etc.
Till kundkollektivets försvar kan jag dock säga att många av kunderna kommer till mig på personliga referenser (andra kunder, fackfolk etc) och då kan nog dessa referenser väga tungt nog.
Nej, så kan det gå när man anlitar fel firma.K kimse944 skrev:
Att anlita en lokal firma är ofta en av dom bättre garantierna eftersom dessa vill kunna gå på stan eller i butikerna utan att vara orolig för att träffa sina tidigare kunder.
Ditt fall är beviset på det jag brukar säga när folk pratar om att anlita en stor firma för att vara säker på att det blir rätt:
Det spelar nästan ingen roll vilken firma man anlitar. Det viktiga är vilka personer som utför jobbet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 366 inlägg
Enskild firma är oseriöst för annat än hobby så jo det får man nog säga du är. Det kostar 25k idag att starta ABR Robban_C skrev:Citat från artikeln:
Slut citat.
Gör det mig oseriös?
Du vet väl att det är väldigt enkelt att ta reda på någons personnummer i sverige va?R Robban_C skrev:Nej, så kan det gå när man anlitar fel firma.
Att anlita en lokal firma är ofta en av dom bättre garantierna eftersom dessa vill kunna gå på stan eller i butikerna utan att vara orolig för att träffa sina tidigare kunder.
Ditt fall är beviset på det jag brukar säga när folk pratar om att anlita en stor firma för att vara säker på att det blir rätt:
Det spelar nästan ingen roll vilken firma man anlitar. Det viktiga är vilka personer som utför jobbet.
Räcker med ungefärligt namn och bostadsort, så har du det via telefon på ett par minuter.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Jag kan hålla med om att man inte bör förvänta sig att en enskild firma lägger ut "org nummer" på sin hemsida. Men ofta använder de inte det namn de är registrerade på heller. Det intressanta är ju att hitta tillräcklig information för att kunna se vem som står för en firma. Hur gammal den är osv. Och ev. kontrollera lite vad mer som finns reistrerat på ägaren/styrelsledamöterna.
När folk här skriver om olika firmor, och jag som moderator går in för att söka koppling mellan medlemmen och firman (vi hittar väldigt ofta dold reklam på det sättet) så är det påtagligt ofta som en firma påstår sig heta något i stil med xxxyyy AB. utan org. nummer. Man ser snabbt att det finns ingen registrerad firma som heter xxxyyy AB. Därmed begår firman en olaglig handling. Du får aldrig använda ett namn som inte är registrerat som AB i kombination med "AB".
Ofta lyckas man ändå identifiera vilken firma det faktiskt handlar om, och då är det lätt att förstå varför de vill arbeta under annat namn. Vem vill köpa en badrumsrenovering av "ärlige Allan xxxyyy Städ AB"?
När folk här skriver om olika firmor, och jag som moderator går in för att söka koppling mellan medlemmen och firman (vi hittar väldigt ofta dold reklam på det sättet) så är det påtagligt ofta som en firma påstår sig heta något i stil med xxxyyy AB. utan org. nummer. Man ser snabbt att det finns ingen registrerad firma som heter xxxyyy AB. Därmed begår firman en olaglig handling. Du får aldrig använda ett namn som inte är registrerat som AB i kombination med "AB".
Ofta lyckas man ändå identifiera vilken firma det faktiskt handlar om, och då är det lätt att förstå varför de vill arbeta under annat namn. Vem vill köpa en badrumsrenovering av "ärlige Allan xxxyyy Städ AB"?
Ja, det är jag medveten om och det är illa nog. Men för den sakens skull så behöver man ju inte servera personnummer i händerna på "buset" på en hemsida på nätet.G GargamelSE skrev:
Och som sagt, dom kunder som vill kan ju alltid fråga efter organisationsnummer så får dom det. Och dom företag som inte vill lämna ut detta, dom ska inte ha några kunder.