15 821 läst ·
60 svar
16k läst
60 svar
Konflikt vid uthyrning
Att kontakta KFM för en vräkning är sista utvägen när inget annat fungerat…och inte ens då är det säkert att man blir av med hyresgästen!Alfredo skrev:
Hela den processen handlar om frivilligt deltagande och medgörlighet från hyresgästens sida, vilket inte är så troligt. Medan hyresvärden får pappersjobb och utgifter under samma tid…
Hur länge har han hyrt huset?H hamsun skrev:
Du har aldrig rätt att gå in i huset för att kontrollera eller bara titta efter mm utan hyresgästens godkännande, vilket bör vara skriftligt för din trygghet.
När det handlar om underhåll så har du rätt att gå in utan hyresgästens godkännande.
När det handlar om ombyggnad så krävs det att hyresgästen ger sitt godkännande. Hyresgästen ska ge dig tillträde, men om ett sådant godkännande uteblir måste du kontakta KFM.
Och hur är det med utvändigt underhåll som å sätta in nya/ renovera fönster på glasverandaen som tillhör huset? Detta kan jag göra från utsidan och behöver inte på något sätt in i huset.P Pysch skrev:Hur länge har han hyrt huset?
Du har aldrig rätt att gå in i huset för att kontrollera eller bara titta efter mm utan hyresgästens godkännande, vilket bör vara skriftligt för din trygghet.
När det handlar om underhåll så har du rätt att gå in utan hyresgästens godkännande.
När det handlar om ombyggnad så krävs det att hyresgästen ger sitt godkännande. Hyresgästen ska ge dig tillträde, men om ett sådant godkännande uteblir måste du kontakta KFM.
Vidare har jag några ställen på panelen utvändigt som behöver lite ny färg.
Måste jag informera honom om sådant utvändigt arbete, eller kan jag göra det helt efter eget schema?
Du kan ju inte ha huset som ditt lilla pysslar/renoveringsprojekt och samtidigt hyra ut det.H hamsun skrev:Och hur är det med utvändigt underhåll som å sätta in nya/ renovera fönster på glasverandaen som tillhör huset? Detta kan jag göra från utsidan och behöver inte på något sätt in i huset.
Vidare har jag några ställen på panelen utvändigt som behöver lite ny färg.
Måste jag informera honom om sådant utvändigt arbete, eller kan jag göra det helt efter eget schema?
Då är det bättre om du bli klar med dessa först.
Jag skulle bli tokig om min hyresvärd hade olika ärenden var och varannan vecka och ville bli insläppt för att "fixa".
Självklart får du underhålla utvändigt när du vill. Meddela några dagar innan för att visa respekt bara. Det är din egendom , var inte så försiktig hela tiden, din rättighet.H hamsun skrev:Och hur är det med utvändigt underhåll som å sätta in nya/ renovera fönster på glasverandaen som tillhör huset? Detta kan jag göra från utsidan och behöver inte på något sätt in i huset.
Vidare har jag några ställen på panelen utvändigt som behöver lite ny färg.
Måste jag informera honom om sådant utvändigt arbete, eller kan jag göra det helt efter eget schema?
Hej igen!
Detta blir bara värre och värre..
I och med att han nu har betsämt sig för att flytta ut om två månader, har vi lagt ut huset till uthyrning, och meddelat honom om at han från och med nu behöver ge oss tillträde för att kunna visa potensiella hyresgäster möjlighet att tiita på huset, och att det då skal vara städat, rengjort och att gardinerna skal vara fråndragna.
-Då svarar han att han inte alls tänker öppna för någon oavsett skäl.
Vad skall vi nu ta oss till?
Är hyresrätten nu förverkad med omedelbar verkan, och att vi kan kräva att han lämnar huset förstkommande vardag kl 12?
Om han ändå skulle komma på bättre tankar och innse att det ligger i hans eget interesse att ge tillträde för visning, hur lång förvarning är det då rimligt å ge honom?
- 24 timmar?
-48 timmar?
Detta blir bara värre och värre..
I och med att han nu har betsämt sig för att flytta ut om två månader, har vi lagt ut huset till uthyrning, och meddelat honom om at han från och med nu behöver ge oss tillträde för att kunna visa potensiella hyresgäster möjlighet att tiita på huset, och att det då skal vara städat, rengjort och att gardinerna skal vara fråndragna.
-Då svarar han att han inte alls tänker öppna för någon oavsett skäl.
Vad skall vi nu ta oss till?
Är hyresrätten nu förverkad med omedelbar verkan, och att vi kan kräva att han lämnar huset förstkommande vardag kl 12?
Om han ändå skulle komma på bättre tankar och innse att det ligger i hans eget interesse att ge tillträde för visning, hur lång förvarning är det då rimligt å ge honom?
- 24 timmar?
-48 timmar?
Eftersom det är privat uthyrning så har han ingen skyldighet att släppa in er för visning. Det får vänta tills efter han flyttat.H hamsun skrev:Hej igen!
Detta blir bara värre och värre..
I och med att han nu har betsämt sig för att flytta ut om två månader, har vi lagt ut huset till uthyrning, och meddelat honom om at han från och med nu behöver ge oss tillträde för att kunna visa potensiella hyresgäster möjlighet att tiita på huset, och att det då skal vara städat, rengjort och att gardinerna skal vara fråndragna.
-Då svarar han att han inte alls tänker öppna för någon oavsett skäl.
Vad skall vi nu ta oss till?
Är hyresrätten nu förverkad med omedelbar verkan, och att vi kan kräva att han lämnar huset förstkommande vardag kl 12?
Om han ändå skulle komma på bättre tankar och innse att det ligger i hans eget interesse att ge tillträde för visning, hur lång förvarning är det då rimligt å ge honom?
- 24 timmar?
-48 timmar?
Vill ni verkligen ha visning tillsammans med föregående hyresgäst som ni håller på att vräka? Det verkar ju inte klokt.
Hur har du tänkt att det ska bli ett positivt första intryck?
-Välkommen ny potentiell hyresgäst, här är gammal hyresgäst som vi håller på att vräka. Han ser lite sur ut men det är inget att bry sig om. Om du bara sköter dig och håller gardinerna öppna så blir det nog inte så för dig också...
Hur har du tänkt att det ska bli ett positivt första intryck?
-Välkommen ny potentiell hyresgäst, här är gammal hyresgäst som vi håller på att vräka. Han ser lite sur ut men det är inget att bry sig om. Om du bara sköter dig och håller gardinerna öppna så blir det nog inte så för dig också...
Enligt 12 kap. 26 JB är hyresgästen skyldig att tillåta visning av lägenheten, när den är ledig till uthyrning. Det innebär att om parterna har avtalat om uppsägning av lägenheten anses den ledig till uthyrning, och hyresgästen ska tillåta att hyresvärden håller visningar för att kunna skaffa en efterträdande hyresgäst. Men likt du skriver, krävs ett godkännande från hyresgästen. Även om hyresgästen ska tillåta visning, så har hyresvärden inte rätt att kräva det när och hur som helst. Helst ska de båda gemensamt komma överens om en passande tid.B Bopåzoo skrev:
Det här går ju inte riktigt ihop.D Dilato skrev:Enligt 12 kap. 26 JB är hyresgästen skyldig att tillåta visning av lägenheten, när den är ledig till uthyrning. Det innebär att om parterna har avtalat om uppsägning av lägenheten anses den ledig till uthyrning, och hyresgästen ska tillåta att hyresvärden håller visningar för att kunna skaffa en efterträdande hyresgäst. Men likt du skriver, krävs ett godkännande från hyresgästen. Även om hyresgästen ska tillåta visning, så har hyresvärden inte rätt att kräva det när och hur som helst. Helst ska de båda gemensamt komma överens om en passande tid.
Om hyresgästen har en skyldighet at tillåta visning, så är det väl just det - en skyldighet. Och inget han kan välja bort om han får rimlig förvaring?
Om det vore så at det är upp till hans godtycke, så skulle det väl i lagen inte stå skyldighet, men att han rekommenderas att medverka till att en visning kan äga rum.
Jeg har inget emot att hyresgäster har et bra skydd i lagen, men när det blir så absurt dom det nu är, måste väl gränsen gå någonstans där också den som är hyresvärd har manöverutrymme?
En lag och en skyldighet är inte samma sak.H hamsun skrev:Det här går ju inte riktigt ihop.
Om hyresgästen har en skyldighet at tillåta visning, så är det väl just det - en skyldighet. Och inget han kan välja bort om han får rimlig förvaring?
Om det vore så at det är upp till hans godtycke, så skulle det väl i lagen inte stå skyldighet, men att han rekommenderas att medverka till att en visning kan äga rum.
Jeg har inget emot att hyresgäster har et bra skydd i lagen, men när det blir så absurt dom det nu är, måste väl gränsen gå någonstans där också den som är hyresvärd har manöverutrymme?
Han har sagt upp själv med två månader kvar tills han flyttar.Jonatan79 skrev:
Och nu har han också betalat hyran, lite försenat men dock.
Det hjälpte på hans motivation når det gick upp för honom att han annars kunne bli tvungen att flytta ut redan om en månad, och så lätt har han nog inte att hitta någon annan stans att hyra.
