Hej!
Jag hyr ut et hus till en person, som nu nekar mig tillträde till huset för att inspektera vinden som jag gör varje vinter för å kolla efter möss/ kontrollera fällor etc, pluss att jag vill tilläggsisolera varmvattenberedaren.
Det har blivit en konflikt av detta, og han har nu sagt att han vill flytta ut.
Han har betalat en deposition som motsvarar hyran i två månader, som också är den tid vi har satt som uppsägningstid åt båda håll.
Nu har hyran förfallit och han har inte betalat.
Då undrar jag:
- Har jag rätt att strypa internet- uppkoppling/ el till huset för å öka hans motivation till att betala?
- Om han fortfarande tänker neka mig tillträde för att bekämpa ohyra/ göra nödvändig underhåll/ tillsyn, kan jag då " bryta" mig in i huset och gå upp på vinden mot hans vilja?
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Nej du har inte rätten till att strypa något just nu. Påminnelse först, när har ni sista betalningsdag?
Du har absolut inte rätt att bryta dig in där.
Har du fastigheten i ett bolag eller privat?
 
Om det är en privatuthyrning så har hyresgästen Max en månads uppsägning, oavsett vad ni avtalat. Och du som hyresvärd har minst 3 månaders uppsägning.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
B BennySand skrev:
Hej!

Nej du har inte rätten till att strypa något just nu. Påminnelse först, när har ni sista betalningsdag?
Du har absolut inte rätt att bryta dig in där.
Har du fastigheten i ett bolag eller privat?
Förfallodag igår.
Äger huset privat.
Skickat påminnelse idag
 
Om du skickar ett brev där du begär tillträde för "nödvändigt underhåll" (eller vad som helst egentligen) 1 månad i förväg innan du kommer. Så kan hyresgästen inte säga nej till att släppa in dig.

Hyresgästen kan inte heller neka tillträde för visning av huset till en ny hyresgäst. Allt är beskrivet i hyreslagen.

En deposition kan inte användas till att betala sista hyran med, även om hyran förfallit och du har en deposition så har hyran förfallit. Depositionen skall användas till förstörd egendom etc. vid avflytt.
 
  • Gilla
Bassesme och 5 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Om du skickar ett brev där du begär tillträde för "nödvändigt underhåll" (eller vad som helst egentligen) 1 månad i förväg innan du kommer. Så kan hyresgästen inte säga nej till att släppa in dig.

Hyresgästen kan inte heller neka tillträde för visning av huset till en ny hyresgäst. Allt är beskrivet i hyreslagen.

En deposition kan inte användas till att betala sista hyran med, även om hyran förfallit och du har en deposition så har hyran förfallit. Depositionen skall användas till förstörd egendom etc. vid avflytt.
Tack för svar!
Undrar dock följande:
- Depositionen skal väl också täcka obetald, förfallit hyra när han flyttar ut, och inte bara förstörd egendom?
-Vart i hyreslagen står det att han måste ge tillträde för visning? Och vilken tidsfrist/ förvarning gäller då?
 
  • Gilla
kinnekullen
  • Laddar…
B BennySand skrev:
Hej!

Nej du har inte rätten till att strypa något just nu. Påminnelse först, när har ni sista betalningsdag?
Du har absolut inte rätt att bryta dig in där.
Har du fastigheten i ett bolag eller privat?

Så under vilka förutsättningar får jag strypa något som internett/ el?
Är det när han trots påminnelse fortfarande inte betalar hyran?
Är det när han nekar mig tilltäde för akut bekämpning av ohyra (= möss) Jag misstänker att det finns möss rundt varmvattensberedaren på vinden, och att dekan gnaga på elkabeln med brandrisk som följd.
Jag har försökt inte eskalera denna sitasjonen, bara att säkerställa att det inte börjar brinna/ blir skador på huset. Spesielt för att jag själv bor i grannhuset 10 m därifrån.
Och om han förvärkar sin hyresrätt genom att tex inte betala hyra trots (1?) påminnelse, kan jag då kalla på KFM och få handsräckning till å kasta ut honom? Hur fungerar detta i det praktiska , verkliga livet?
 
Du har rätt att säga upp hyresgästen om betalningen är mer än en vecka sen. Uppsägningstiden är i så fall 3v. Där är fler bivillkor. Du måste ex meddela socialen om att uppsägning skett.
Om hyran kommer in under tiden så gäller inte uppsägningen.
 
Jag har svårt att tro att musbekämpning i mars skulle vara så akut att du kan tilltvinga dig tillträde till huset. Man kan väl iofs. kanske hävda att vinden ändå inte är en del av den uthyrda bostaden och att du därför har tillträde till den, men kan du bara komma pt vinden genom bostaden blir ju det ett högst teoretiskt resonemang.

Men det låter ändå som om ni kommer kunna skiljas på rimliga villkor. Se bara till att utnyttja din rätt att säga upp hyresgästen pga. obetald hyra om denne ändå inte väljer att flytta självmant.

Men som andra redan sagt, du kan inte börja stänga av prylar från dag ett av obetald räkning. Ha lite mer is i magen och låt saker ta sin skäliga tid. När du väl får tillträde till huset bör du kanske då se över exempelvis jordfelsbrytare om du är så rädd för brand via elsystemet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har svårt att tro att musbekämpning i mars skulle vara så akut att du kan tilltvinga dig tillträde till huset. Man kan väl iofs. kanske hävda att vinden ändå inte är en del av den uthyrda bostaden och att du därför har tillträde till den, men kan du bara komma pt vinden genom bostaden blir ju det ett högst teoretiskt resonemang.

Men det låter ändå som om ni kommer kunna skiljas på rimliga villkor. Se bara till att utnyttja din rätt att säga upp hyresgästen pga. obetald hyra om denne ändå inte väljer att flytta självmant.

Men som andra redan sagt, du kan inte börja stänga av prylar från dag ett av obetald räkning. Ha lite mer is i magen och låt saker ta sin skäliga tid. När du väl får tillträde till huset bör du kanske då se över exempelvis jordfelsbrytare om du är så rädd för brand via elsystemet.
Tyvärr är musbekämpning aktuellt fortfarande- vi har minusgrader på natten och fångade under senaste veckan tre möss vid två olika tillfällen
 
Hur många gånger har du bett om tillträde till huset senaste året?
 
H hamsun skrev:
Tyvärr är musbekämpning aktuellt fortfarande- vi har minusgrader på natten och fångade under senaste veckan tre möss vid två olika tillfällen
Att det finns möss i väggar och på vindar fortfarande ifrågasätter jag inte. Bara det akuta i situationen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
om hyresgäst nekar tillträde för hyresvärden..
Och skador uppstår pga att hyresvärden inte kunnat reducerat skadedjur..

Blir inte hyresgästen ersättningsskyldig då?
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
D Daniel Eriksson1 skrev:
Hur många gånger har du bett om tillträde till huset senaste året?
Han har bara bott där sedan december. Är 30 år, går i princip aldrig ut, och lever med mörkläggningsgardiner i alla fönster. Vet inte hur har mår psykiskt/ hur paranoid han har blivit av 4mnd instängd med sin dator.
Har vid upprepade tillfällen bett att få gå upp på vinden, men han har alltid på något sätt avstyra det med att han inte varit vaken/ inte i form osv. Vi kommunicerar via Signal. När jag framförde at jag inte skulle gå in där han bor, men bara gå upp på vinden via det burspråk som finns, sa han at det fortfarande räknades som et besök i hans privata sfär, och det kändes han inte för.....
 
  • Wow
Langos
  • Laddar…
Hade han några referenser innan du hyrde ut?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.