2 315 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Konflikt med ställningsbyggare
Efter att ställningsbyggare ändrat på överenskommelser, betalade jag en något mindre summa.
Blev inkallad till tingsrätt för tvist på 2000.- .
denna vann jag, å trodde allt var klart.
Efter två år får jag en räntefaktura på 50.-
Jag blir galen !! :wow:
Visst kan jag betala, MEN..... inte vill jag.
Vad gör jag??
larban
Blev inkallad till tingsrätt för tvist på 2000.- .
denna vann jag, å trodde allt var klart.
Efter två år får jag en räntefaktura på 50.-
Jag blir galen !! :wow:
Visst kan jag betala, MEN..... inte vill jag.
Vad gör jag??
larban
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Man kan iofs ställa krav i 3 år mot privatperson, sedan preskiberas skulden.
men som sagt vad är dte ränta på?
men som sagt vad är dte ränta på?
I Tingsrättens beslut brukar stå exakt vad du är skyldig. Alla krav skall vara framlagda där, såsom upplupen ränta, förlorad arbetsinkomst för att man fått inställa sig i rätten o.s.v.
Det är också vad som skall betalas. Fordringsägaren kan inte komma efteråt och begära ytterligare pengar om det han nu kräver/har fakturerat är relaterat till det som reglerades i rätten och som du antar jag redan har betalt för längesedan. Skulle han alltså velat ha ränta, skulle detta lagts fram i rätten och varit med redan där.
Det är i alla fall min erfarenhet (som fordringsägare i några fall). Bestrid fakturan med motiveringen att beloppet saknar relevans med hänsyn till Tingsrättens utslag.
(Allt under förutsättning att jag fattat det rätt - att hans räntefaktura alltså är ränta på pengarna du ålades att betala i Tingsrättsdomen, och att den inte säger något om ränta på 50
.
Det är också vad som skall betalas. Fordringsägaren kan inte komma efteråt och begära ytterligare pengar om det han nu kräver/har fakturerat är relaterat till det som reglerades i rätten och som du antar jag redan har betalt för längesedan. Skulle han alltså velat ha ränta, skulle detta lagts fram i rätten och varit med redan där.
Det är i alla fall min erfarenhet (som fordringsägare i några fall). Bestrid fakturan med motiveringen att beloppet saknar relevans med hänsyn till Tingsrättens utslag.
(Allt under förutsättning att jag fattat det rätt - att hans räntefaktura alltså är ränta på pengarna du ålades att betala i Tingsrättsdomen, och att den inte säger något om ränta på 50
Klicka här för att svara