Hej,
Jag har två ideer om hur jag vill ha kättingtelfer i garaget istället för motorlyft.
Bifogar skiss på den version som skulle ta 90% av ytan, och beskriver endast den enklare lösningen som jag är osäker på om den ens går att dimensionera vettigt.

Jag har en takbärande heb 180 balk i mitten av garaget idag med en spännvidd på ca 6,3 meter.
Jag skulle vilja nyttja denna och bulta in en åkvagn med 2m lång balk på tvären för att kunna arbeta inom ett område på 2m inom takbalkens längsled.
Kommer en sådan lösning fungera få lasten kommer att bryta i åkvagnen?

Andra varianten som är mer heltäckande är enligt nedan skiss där jag tänkt bygga ett räls längs väggen för att ha en ipe 160 balk som åker tvärs över garaget (möjligen att den kapas med 1,5m övermått för att komma åt även på andra sidan takbalken)
Skulle dimensionering för detta fungera för 500kg last?
 
  • Svartvitt tekniskt ritningsutkast av byggnadselement med dimensioner och materialbeskrivningar, format som en CAD-bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hur högt i tak har du?
En åkvagn plus en telfer plus eventuellt en sån där justerbar bom (vilket man nog vill ha om man lyfter motorer på 500 kg) blir ju säkert närmare en meter i höjd?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur högt i tak har du?
En åkvagn plus en telfer plus eventuellt en sån där justerbar bom (vilket man nog vill ha om man lyfter motorer på 500 kg) blir ju säkert närmare en meter i höjd?
Endast 2,5 tyvärr.
HEB balken sticker ner ca 15cm, så bäst för lyfthöjd är ju om man kör IPE balken inuti spåret för HEB balken, men då kommer jag inte kunna ha 1,5m utstick på andra sidan, utan får nöja mig med att arbeta på ena sidan takbalken.
 
Vad skruvar du med för bilar? (Antar att nicket är en give away?)

De flesta moderna bilar är ju byggda för att ta ur motorn neråt..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad skruvar du med för bilar? (Antar att nicket är en give away?)

De flesta moderna bilar är ju byggda för att ta ur motorn neråt..
Bilarna kommar få motorn urplockad uppåt, dom är ca 1 meter höga.
Men det är inte höjden jag ämnade diskutera, utan snarare laster så jag kan ta hänsyn till om det är rimligt och personsäkert det jag tänkt mig.
 
Blev det travers? Har också en HEB i mitten på garaget och är sugen på att sätta en U-balk på en vägg och sedan traversbalk där i mellan 😀
 
Hej TCG, det är inte implementerat än. Nyttjar HEB balken för tillfället utan resten.
Har UPE 120 balkar liggande som är tänkta för väggen samt stolp.
Har IPE120 balk som jag tänkte köpa som åkbalk till själv lyftoket, men osäker på om det räcker.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Jag har dubbla IPE160 som traversbalk, 8m spännvidd och det räcker för att lyfta 500 kg mitt på utan risk för drama. Dubbla balkar ger fördelen att du kan placera telferns/blockets löpvagn mellan balkarna och spara mycket i bygghöjd.
Takhöjden är 270 cm.

Dubbla IPE160-balkar med en travers och telfer monterad i ett garage med hyllor, stege och en stjärnlampa i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 5 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har dubbla IPE160 som traversbalk, 8m spännvidd och det räcker för att lyfta 500 kg mitt på utan risk för drama. Dubbla balkar ger fördelen att du kan placera telferns/blockets löpvagn mellan balkarna och spara mycket i bygghöjd.
Takhöjden är 270 cm.

[bild]
Vågar du lägga hela vikten på ett vinkeljärn på väggen utan stöttor ned i golv? Den tanken har jag inte ens underhållt för egen del. 😅
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
C
Kul att se era lösningar och resonemang. Har också funderat en längre tid på exakt samma sak.
Bland annat på hur man skall lösa det med "sidobanorna". Noterar att kommersiella lösningar ofta har något som förhindrar traversen från att "spåra ur".
 
C cpalm skrev:
Kul att se era lösningar och resonemang. Har också funderat en längre tid på exakt samma sak.
Bland annat på hur man skall lösa det med "sidobanorna". Noterar att kommersiella lösningar ofta har något som förhindrar traversen från att "spåra ur".
Det kan man enkelt lösa genom att svetsa på ett vinkeljärn underkant banorna. Då kan flänsen på hjulet gå i försänkningen, men inte glida ur så pass att det lämnar balken.
Enkelt paint kladd för visualisering. (Röda är påsvetsat vinkeljärn)
Diagram över väggförbindelse med olika färger markerande strukturens komponenter, inklusive blå, svart och röd linjedragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Slarvpellen och 3 till
  • Laddar…
D Daniel GT40 skrev:
Vågar du lägga hela vikten på ett vinkeljärn på väggen utan stöttor ned i golv? Den tanken har jag inte ens underhållt för egen del. 😅
Japp, men jag kanske är galen ;)

Vinkeljärnet är 120x80x8 mm och sitter med 140x8mm träskruvar i varje stående väggregel (c-c 600). Så jag tror att jag kan sova lugnt om natten utan stöd.
 
  • Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kul att se era lösningar och resonemang. Har också funderat en längre tid på exakt samma sak.
Bland annat på hur man skall lösa det med "sidobanorna". Noterar att kommersiella lösningar ofta har något som förhindrar traversen från att "spåra ur".
Min lösning har kullager, både vertikalt som bär upp traversbalken men även kullager som sitter horisontellt och effektivt förhindrar "byrålådeeffekt" som skulle kunna uppstå.
På bilden nedan kan man se "lagerhusen" eller hålen där dessa horisontella lager sitter.
Stålbalk med svetsade förstärkningar, placerad på en träställning i en verkstadsmiljö. Hammare syns ovanpå balken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 5 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Min lösning har kullager, både vertikalt som bär upp traversbalken men även kullager som sitter horisontellt och effektivt förhindrar "byrålådeeffekt" som skulle kunna uppstå.
På bilden nedan kan man se "lagerhusen" eller hålen där dessa horisontella lager sitter.
[bild]
Har du någon bild på balkvagnen Gabbe?
Blir dubbla ipe balkar för mig med.
 
C
D Daniel GT40 skrev:
Blir dubbla ipe balkar för mig med.
Apropå trådens rubrik - räknar ni på detta?
Jämför man med kommersiella produkter känns det sjukt överdimensionerat för 500 kg med den spännvidden(?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.