Hej,
Jag har två ideer om hur jag vill ha kättingtelfer i garaget istället för motorlyft.
Bifogar skiss på den version som skulle ta 90% av ytan, och beskriver endast den enklare lösningen som jag är osäker på om den ens går att dimensionera vettigt.
Jag har en takbärande heb 180 balk i mitten av garaget idag med en spännvidd på ca 6,3 meter.
Jag skulle vilja nyttja denna och bulta in en åkvagn med 2m lång balk på tvären för att kunna arbeta inom ett område på 2m inom takbalkens längsled.
Kommer en sådan lösning fungera få lasten kommer att bryta i åkvagnen?
Andra varianten som är mer heltäckande är enligt nedan skiss där jag tänkt bygga ett räls längs väggen för att ha en ipe 160 balk som åker tvärs över garaget (möjligen att den kapas med 1,5m övermått för att komma åt även på andra sidan takbalken)
Skulle dimensionering för detta fungera för 500kg last?
Jag har två ideer om hur jag vill ha kättingtelfer i garaget istället för motorlyft.
Bifogar skiss på den version som skulle ta 90% av ytan, och beskriver endast den enklare lösningen som jag är osäker på om den ens går att dimensionera vettigt.
Jag har en takbärande heb 180 balk i mitten av garaget idag med en spännvidd på ca 6,3 meter.
Jag skulle vilja nyttja denna och bulta in en åkvagn med 2m lång balk på tvären för att kunna arbeta inom ett område på 2m inom takbalkens längsled.
Kommer en sådan lösning fungera få lasten kommer att bryta i åkvagnen?
Andra varianten som är mer heltäckande är enligt nedan skiss där jag tänkt bygga ett räls längs väggen för att ha en ipe 160 balk som åker tvärs över garaget (möjligen att den kapas med 1,5m övermått för att komma åt även på andra sidan takbalken)
Skulle dimensionering för detta fungera för 500kg last?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Hur högt i tak har du?
En åkvagn plus en telfer plus eventuellt en sån där justerbar bom (vilket man nog vill ha om man lyfter motorer på 500 kg) blir ju säkert närmare en meter i höjd?
En åkvagn plus en telfer plus eventuellt en sån där justerbar bom (vilket man nog vill ha om man lyfter motorer på 500 kg) blir ju säkert närmare en meter i höjd?
Endast 2,5 tyvärr.Dan_Johansson skrev:
HEB balken sticker ner ca 15cm, så bäst för lyfthöjd är ju om man kör IPE balken inuti spåret för HEB balken, men då kommer jag inte kunna ha 1,5m utstick på andra sidan, utan får nöja mig med att arbeta på ena sidan takbalken.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Vad skruvar du med för bilar? (Antar att nicket är en give away?)
De flesta moderna bilar är ju byggda för att ta ur motorn neråt..
De flesta moderna bilar är ju byggda för att ta ur motorn neråt..
Bilarna kommar få motorn urplockad uppåt, dom är ca 1 meter höga.Dan_Johansson skrev:
Men det är inte höjden jag ämnade diskutera, utan snarare laster så jag kan ta hänsyn till om det är rimligt och personsäkert det jag tänkt mig.
Hej TCG, det är inte implementerat än. Nyttjar HEB balken för tillfället utan resten.
Har UPE 120 balkar liggande som är tänkta för väggen samt stolp.
Har IPE120 balk som jag tänkte köpa som åkbalk till själv lyftoket, men osäker på om det räcker.
Har UPE 120 balkar liggande som är tänkta för väggen samt stolp.
Har IPE120 balk som jag tänkte köpa som åkbalk till själv lyftoket, men osäker på om det räcker.
Jag har dubbla IPE160 som traversbalk, 8m spännvidd och det räcker för att lyfta 500 kg mitt på utan risk för drama. Dubbla balkar ger fördelen att du kan placera telferns/blockets löpvagn mellan balkarna och spara mycket i bygghöjd.
Takhöjden är 270 cm.
Takhöjden är 270 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vågar du lägga hela vikten på ett vinkeljärn på väggen utan stöttor ned i golv? Den tanken har jag inte ens underhållt för egen del. 😅G Gabbe1 skrev:
Kul att se era lösningar och resonemang. Har också funderat en längre tid på exakt samma sak.
Bland annat på hur man skall lösa det med "sidobanorna". Noterar att kommersiella lösningar ofta har något som förhindrar traversen från att "spåra ur".
Bland annat på hur man skall lösa det med "sidobanorna". Noterar att kommersiella lösningar ofta har något som förhindrar traversen från att "spåra ur".
Det kan man enkelt lösa genom att svetsa på ett vinkeljärn underkant banorna. Då kan flänsen på hjulet gå i försänkningen, men inte glida ur så pass att det lämnar balken.C cpalm skrev:
Enkelt paint kladd för visualisering. (Röda är påsvetsat vinkeljärn)
Logga in
Skapa konto
Japp, men jag kanske är galenD Daniel GT40 skrev:
Vinkeljärnet är 120x80x8 mm och sitter med 140x8mm träskruvar i varje stående väggregel (c-c 600). Så jag tror att jag kan sova lugnt om natten utan stöd.
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Min lösning har kullager, både vertikalt som bär upp traversbalken men även kullager som sitter horisontellt och effektivt förhindrar "byrålådeeffekt" som skulle kunna uppstå.C cpalm skrev:
På bilden nedan kan man se "lagerhusen" eller hålen där dessa horisontella lager sitter.
Logga in
Skapa konto
Har du någon bild på balkvagnen Gabbe?G Gabbe1 skrev:
Blir dubbla ipe balkar för mig med.