Electrolux torktumlare, under 2 år gammal.
Värmepumpstumlare.

Vid koll av kondensorn så är det fullt med vatten på botten, kondensorn går inte att dra ut utan endast dammsuga på plats.
Tömningsslang går ut i avloppet.
Ingen självrengörande kondensor alltså.

Finns det någon Pump i dom här som kan ha gått sönder?

Den larmar inte utan kör klart.
 
  • Vy inuti Electrolux torktumlare som visar kondensorgallret ovanför vattenfylld botten, ej utdragbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Säker på att den inte går att dra ut? Det brukar bli en tråkig sörja på insidan av växlaren som hindrar vattenflödet från att röra sig till pumpen eller utloppet.
 
Nej, den går inte att dra ut på en kondenstumlare med värmepump. Den är ju ansluten till kylkretsen. Men det finns säkerligen en pump som ska pumpa ut vattnet. Sannolikt är det den som är problemet.
 
P
Larmar den för full behållare?
Annars är det inget fel på pumpen.
Har du ett filter på botten framför kondensorn?
 
Jag kör den nu för att kolla eventuella larm.

Drog avloppsslang till en flaska för att se om det kommer något alls ur den men det verkar det inte göra.

Inget filter nere vid kondensorn, endast luddfilter i trumman ner mot kondensorn.
 
P
Produktnummer
 
Inget larm vid körning igår. Nästan inget vatten går igenom avloppsslangen, ett par cl bara.

Provade att blåsa i slangen och den va inte täpt, bubblade lite inifrån maskinen då.
 
  • Typskylt på en Electrolux-apparat med modell- och serienummer synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Blir tvätten torr då?

Annars är det helt klart ett garantiärende.

Troligtvis måste bottenplatten bytas
 
P
Du kan iofs ta bort pumpen och kolla hur mycket vatten derär på den sidan dvs baksidan
Sitter en lucka där så det är enkelt
 
Tvätten blir torr, den kör sina 2.5h ungefär.
Den lagrar ganska mycket vatten på botten verkar det som, får tömma det med en disktrasa som får kramas ur många gånger.

Är det ett garantiärende tror du?
 
P
Det är i såfall täpt fram till pumpen
Men lyft upp pumpen så ser du om det är vatten där.
 
Hur/var hittar jag den

Och kan jag på något sätt konstatera om det är ett garantiärende eller ej?
 
Redigerat:

Bästa svaret

P
pumpen sitter bakom en lucka bakpå maskinen
konstatera garanti gör bara tekniker på plats
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Okay.

Kanske är lika bra att kika lite på pumpen själv först innan jag ringer service.

Antingen så går pumpen men vattnet når inte fram till den eller så går inte pumpen när den ska?

Ska den gå hela programtiden eller buffrar den vatten och pumpar lite då och då
 
P
Den brukar gå i början men därefter lite dåo då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.