Kondens under plåttaket på vinden

323 läst  4 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hejsan första gången jag skriver något här men har varit inne och läst mycket! Men kan inte hitta något om mitt problem, har som många andra i detta land kallvind i ett teglat hus från 1920 med plåttak och under plåten finns läkt sedan tunna trästickor eller hur man ska förklara de,Men har upptäckt att det bildas mycket kondens på undersidan av plåttaket som har gjort att dessa "trästickor" har börjat mögla så frågan är om en Trygghetsvakten vind hade kunnat få ner kondensen ?!
    Tack på förhand !

2. J
    Medlem · Nivå 20
    Du menar att du har ett plåttak som det inte finns något tätskikt under? Är det falsad plåt i skiv- eller bandform?

3. Ö
    Medlem Nivå 8
    Du har ett spåntak/sticketak under din plåt. Det är relativt vanligt på äldre hus att man inte lägger något ytterligare tätskikt under yttertaket än just det gamla spåntaket om det är i någorlunda bra skick, inte bara när det gäller plåt utan även tegel eller betongpannor. Kondensen under plåten sker vid vissa väderförhållanden t.ex. vid omslag från riktigt kallt till mildare väder. Detta sker inte många gånger per år och om ditt spåntak var någorlunda friskt innan plåten lades dit borde det inte blivit något problem.
    En fråga jag är nyfiken på är var du sett möglet, på undersidan av stickorna dvs sidan som vätter ner mot vinden eller mot ovansidan upp mot plåten?
    Jag misstänker att det inte är kondensen på plåten som orsakat möglet utan snarare för hög fuktighet på vinden.

Redigerat 11 jan 23:20
  4. A
    Medlem Nivå 1
    Anser att det ligger mot vind sidan ! Fattas lite "sticketak" här o var på små partier så var där jag såg konens på undersidan av taket ! Dock ser det även ut som vatten fläckar på det gamla golvet som ligger över halva vinden dem kan ju dock ha uppkommit när som ! Ska försöka hålla bättre koll på vinden framöver ! Men tänker mig att man får sätta in Trygghetsvakten vind eller en sorptionsavfuktare tror ni att man slipper en del av kondensen mott taket då ?! Och Villken bör man välja ?!

5. Ö
    Medlem Nivå 8
    Det där är inget att oroa sig för och missfärgningarna på stickorna skulle jag inte vilja kalla för mögel direkt. Iaf inget som kondensen från plåttaket har vållat utan troligen innan plåten fanns där. Så där ser nästa alltid gamla sticketak ut på undersidan.
    Jag tycker det ser ut som du har en fin och frisk vind. Luftig och inte massa dukar o papp som gör det svårare för ev fukt att torka upp. Detta är ju också en av anledningarna till varför man ibland väljer att låta stickorna utgöra undertak istället för att täta till för mycket med papp och liknande.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: