13 813 läst ·
9 svar
14k läst
9 svar
Kondens under plåttak.
Är det någon som vet hur det är med kondens under ett plåttak?
Jag har lagt om mitt hustak med underlagspapp YAP2200 + läkt + plåttak som ser ut som pannor.
Min fråga är egentligen hur mycket kondens kan det bli som rinner på pappen?
Rinner det vatten i hängrännan eller kommer det någon droppe då och då eller hur funkar det?
Jag har lagt om mitt hustak med underlagspapp YAP2200 + läkt + plåttak som ser ut som pannor.
Min fråga är egentligen hur mycket kondens kan det bli som rinner på pappen?
Rinner det vatten i hängrännan eller kommer det någon droppe då och då eller hur funkar det?
Massa kondens under plåttak men inte lika mycket under det tak du beskriver då det kan lufta ur mycket bra. Värsta ställena med kondens är där plåt ock papp ligger emot varann som till exempel genomföringar, skorstenar mm. Men som på tegeltak så är ju pappen där för att ta upp eventuellt vatten som tar sig in eller kondenserar.
Va menar du med hängrännan?
Vid takfoten sitter det väl en fotplåt? som det vattnet kan rinna av taket ner i hängrännan?
Va menar du med hängrännan?
Vid takfoten sitter det väl en fotplåt? som det vattnet kan rinna av taket ner i hängrännan?
Fotplåten sitter ju på det nerdersta bärläktet, för att inte läkten ska synas emellan ränna och plåt bla.
Sedan ligger ju pappen, med 2 cm utanför råspoten. Det är där jag menar, jag har ju inte dubbla fotplåtar.
Sedan ligger ju pappen, med 2 cm utanför råspoten. Det är där jag menar, jag har ju inte dubbla fotplåtar.
Det är ingen fara med kondensvattnet, är så små mängder. När du dessutom har 2cm överhäng på pappen så klarar det sig.
Däremot är det en riskkonstruktion att bygga på det sättet, dels ligger rännan över snölinjen (vulsten på rännan ska vara 1cm lägre än snölinjen enligt AMA), och kan därför vid slås sönder av is/snö (det går iofs att använda lång rännkrok och på så sätt sänka ner rännan, men då ska man inte ha ett stort hus). Sen så kan man få problem om en takpanna går sönder och det börjar rinna större mängder vatten på undertaket. Även om taket är tätt så kommer man inte få samma livslängd på takfoten, som om man skulle gjort på det riktiga sättet.
Om man tycker att läkten är ful kan man sätta dit en plåt som täcker bärläkten.
Däremot är det en riskkonstruktion att bygga på det sättet, dels ligger rännan över snölinjen (vulsten på rännan ska vara 1cm lägre än snölinjen enligt AMA), och kan därför vid slås sönder av is/snö (det går iofs att använda lång rännkrok och på så sätt sänka ner rännan, men då ska man inte ha ett stort hus). Sen så kan man få problem om en takpanna går sönder och det börjar rinna större mängder vatten på undertaket. Även om taket är tätt så kommer man inte få samma livslängd på takfoten, som om man skulle gjort på det riktiga sättet.
Om man tycker att läkten är ful kan man sätta dit en plåt som täcker bärläkten.
Vi målade nederdelan av ströläkten och nedersta bärläkten svarta syns bara om man verkligen letar efter dom.
Det där ser ut att vara gjort enligt Plannjas instruktionsbok tycker jag. Vi gjorde på precis samma sätt.Stefanlar skrev:
Det kan vara en bra grej att sätta ett nät mellan regeln och spånten kanske?
Klicka här för att svara