2 503 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Kondens skadade värmepannan från NIBE
Hej!
Jag behöver lite tips och råd kring hur jag ska gå vidare eller om jag ska släppa det.
2017 var vårt nybyggda hus färdigt och i det så finns det en frånluftsvärmepump från NIBE F750. Några dagar innan nyår så slocknade hela huset då jordfelsbrytaren löste ut. Så fort jag slog återställde den så hände det igen ända tills pannan stängdes av.
Fick dit en reparatör som då fick byta invertern och en kabel till den. I rapporten från reparatören står det att det är oförklarligt slitage. På något sätt har det bildats kondens som har kommit in i en kabel som sedan har gått vidare till invertern så den har gett upp.
Eftersom man bara har lagat felet och inte åtgärdat orsaken till att det bildades kondens så tror jag att detta kommer uppstå igen. Jag reklamerade pannan till hustillverkaren men fick följande svar om deras dialog med NIBE.
"Tyvärr är det så att garantitiden har löpt ut (3 år) och då faller inte detta inom garantin utan täcks, precis som ni förklarade, av era trygghetsförsäkringar. Jag ifrågasatte om det inte var produktfel (och ett onormalt slitage) för en så pass ung värmepump med hänvisning till de punkter i skaderapporten du beskrev. Då det inte varit upprepande problem ansågs det inte vara något direkt produktfel på värmepumpen."
De anser också att de har gjort det som de ska enl konsumentköplagen då den nu är lagad.
Ska jag vara nöjd med att den nu är lagad och att det fungerar och om den pajar igen så tar jag det då eller ska jag vara orolig för att det kommer paja igen och redan nu försöka driva det vidare?
Hälsningar
Erik
Jag behöver lite tips och råd kring hur jag ska gå vidare eller om jag ska släppa det.
2017 var vårt nybyggda hus färdigt och i det så finns det en frånluftsvärmepump från NIBE F750. Några dagar innan nyår så slocknade hela huset då jordfelsbrytaren löste ut. Så fort jag slog återställde den så hände det igen ända tills pannan stängdes av.
Fick dit en reparatör som då fick byta invertern och en kabel till den. I rapporten från reparatören står det att det är oförklarligt slitage. På något sätt har det bildats kondens som har kommit in i en kabel som sedan har gått vidare till invertern så den har gett upp.
Eftersom man bara har lagat felet och inte åtgärdat orsaken till att det bildades kondens så tror jag att detta kommer uppstå igen. Jag reklamerade pannan till hustillverkaren men fick följande svar om deras dialog med NIBE.
"Tyvärr är det så att garantitiden har löpt ut (3 år) och då faller inte detta inom garantin utan täcks, precis som ni förklarade, av era trygghetsförsäkringar. Jag ifrågasatte om det inte var produktfel (och ett onormalt slitage) för en så pass ung värmepump med hänvisning till de punkter i skaderapporten du beskrev. Då det inte varit upprepande problem ansågs det inte vara något direkt produktfel på värmepumpen."
De anser också att de har gjort det som de ska enl konsumentköplagen då den nu är lagad.
Ska jag vara nöjd med att den nu är lagad och att det fungerar och om den pajar igen så tar jag det då eller ska jag vara orolig för att det kommer paja igen och redan nu försöka driva det vidare?
Hälsningar
Erik
Det är nog inte fel på pumpen, har det kommit kondens i kabeln, har det förmodligen kommit från avluftsröret, som kanske inte är korrekt och ordentligt isolerat. Har för mig att kablarna som går ovanpå pumpen saknar kontakter, så förstår inte hur vattnet kommit in, speciellt inte till invertern, eftersom den kyls av frånluften.
Varför oroa sig i onödan, det mår man bara dåligt av, funkar den nu, fine, låt den gå! Betala försäkringen, och låt försäkringen ta smällen då något händer.
Varför oroa sig i onödan, det mår man bara dåligt av, funkar den nu, fine, låt den gå! Betala försäkringen, och låt försäkringen ta smällen då något händer.
Klicka här för att svara