207 läst ·
2 svar
207 läst
2 svar
Kondens på vinden vid nedre delen av takstolarna, gammalt torp/hus
Bor i ett äldre torp och mätte fukt under hösten på vinden som konstant låg lite i överkant vad jag trodde, mellan 68-75% och rätt så hög temperatur (10-18 grader beroende på utomhus). Vinden har ingen cirkulation i nederkant utan endast en gavelventil på norra sidan. Isolering med sågspån + masonit eller något liknande mot huset. Det har varit denna lösning i säkert 50-80 år, dock är säkert bostaden fuktigare nu när vi bor på heltid här, duschar, lagar mat mm jämfört med tidigare ägarna.
Beslutade därför att öppna en ytterligare ventil på södra sidan, så att det blir mer ventilation. Sedan dess har vinden nästan följt utetemperaturen med viss fördröjning, ca 1-3 grader varmare. Fuktkvoten har dock blivit högre som följd eftersom vinden blivit kallare, varit stabilt runt 75-78% ungefär.
Noterade idag när jag kollade att det är kondens vid nedre delen av takstolarna mot råsponten. Har vinden nu svårt att följa med vid temperaturväxlingarna och bör jag täppa igen ena gaveln igen så att det blir mindre ventilation med mindre temperaturväxling som följd? Eller är lite kondens vid detta väder ”normalt” och inget att oroa sig över?
Beslutade därför att öppna en ytterligare ventil på södra sidan, så att det blir mer ventilation. Sedan dess har vinden nästan följt utetemperaturen med viss fördröjning, ca 1-3 grader varmare. Fuktkvoten har dock blivit högre som följd eftersom vinden blivit kallare, varit stabilt runt 75-78% ungefär.
Noterade idag när jag kollade att det är kondens vid nedre delen av takstolarna mot råsponten. Har vinden nu svårt att följa med vid temperaturväxlingarna och bör jag täppa igen ena gaveln igen så att det blir mindre ventilation med mindre temperaturväxling som följd? Eller är lite kondens vid detta väder ”normalt” och inget att oroa sig över?
Är du säker på att du inte har en läcka i taket? Det ser ju lokalt blött ut på bilden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skyddar jag golvspånskiva från kondens vid rörgenomföring?
Vatten & Avlopp -
Flyttat in i gammalt hus med "självdrag" - kondensvatten vid ventiler
Ventilation -
Hur noga med isolering vid kondens?
Vatten & Avlopp -
Är det egentligen lönt att tilläggsisolera vinden vid vedeldning?
Isolering -
Kondens i vp rör på vinden?
El